gardeshban.ir

سرپرست هیات باستان‌شناسی گورستان مرسین گفت: یافته‌های گورستان مرسین نقش مهم و موثری در کسب اطلاعات بیشتر در مورد زندگی ساکنان فلات ایران پیش از برآمدن شاهنشاهی‌های بزرگ ماد و هخامنشی دارد.
کد خبر: ۳۲۵۱۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹-1399 July 27
گردشبان (gardeshban.ir) :

مهرداد ملک‌زاده، سرپرست هیات باستان‌شناسی گورستان مرسین با اعلام این خبر، گفت: در کاوش‌های اخیر نمونه‌های ارزشمندی از سفالینه‌های معروف به «سفال نخودی غربی جدید» که نشانگر آثار عصر آهن یا دوره ماد است کشف شده است.

او با اشاره به این‌که تا کنون نزدیک 35 گور حفاری شده است، گفت: این گورستان یافته‌های ارزشمندی داشته که تعدادی از آثار در موزه سمنان به نمایش درآمده است.

ملک زاده بیان کرد: بر اساس آزمایش‌های رادیو کربن در سال 1393 مشخص شد، یافته‌های این گورستان به  حدود 450 قبل از میلاد برمی‌گردد و این یافته‌ها نقش مهمی در بازسازی زندگی و طرز معیشت اواخر دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی دارد.

او با تاکید بر این‌که این یافته‌ها نقش موثری در رونق گردشگری و شناخت فرهنگ منطقه سمنان دارد، گفت: این فصل از کاوش تا اواخر مهرماه ادامه دارد و باید در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

ملک‌زاده افزود: این گورستان متعلق به دوره‌های عصر آهن ۳(دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی) است و پیش از راه‌اندازی سد فینسک، تخلیه آثار موجود در این گورستان ضروری است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان، گورستان باستانی مرسین در شرق روستای تلاجیم و در ارتفاعات شرق رودخانه سفیدرود در بخش پشتکوه شهرستان مهدی‌شهر قراردارد و کاوش نجات‌بخشی گورستان مرسین از اواسط تابستان 1393 آغاز شده است.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار