gardeshban.ir

برای پی بردن به روش های صحیح شستشوی دست ها به سوالات زیر پاسخ دهید.
کد خبر: ۳۲۵۲۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹-1399 July 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
برای پی بردن به روش های صحیح شستشوی دست ها به سوالات زیر پاسخ دهید.

به نظر شما شستن دست ها با چه روشی، به از بین رفتن میکروب ها کمک می کند؟

در این مطلب سوال های متداولی را مطرح میکنیم که پاسخ آن ها به ما می‌گوید آیا دست های خود را به درستی می شوییم؟


1.بهتر است دست ها را با سرد بشوییم یا آب گرم؟


پاسخ درست :فرقی نمی کند. با اینکه آب داغ باعث از بین رفتن باکتری ها و ویرسوها می شود اما درصورت شستشوی مدام با آب گرم دست هایتان را خواهید سوزاند. ترکیب آب و صابون باعث از بین رفتن جرم ها می شود، دمای آب هیچ اهمیتی ندارد.

2.زمان شستشوی دست ها چقدر باید طول بکشد؟


پاسخ درست :حداقل 20ثانیه. شستشوی کمتر از 20 ثانیه مانع از حذف کامل ویروس ها می شود، اما با شستشوی طولانی تر می توانید ویروس های پنهان شده در میان انگشتان و زیر ناخن ها را هم از بین ببرید.

3. آیا همه صابون های مخصوص شستشوی دست آنتی باکتریال هستند؟


خیر، صابون های آنتی باکتریال شامل مواد شیمیایی ویژه ای هستند که برای کاهش عفونت باکتریایی و ممانعت از ورود آنها به داخل بدن طراحی شده اند، اما صحت این گفته ها هنوز بصورت علمی ثابت نشده است. بنابراین خودتان را در معرض مواد شیمیایی غیرضروری قرار ندهید.

4.با کدام روش شستشو می توان، میکروب های بیشتری را از بین برد؟


با هرگونه صابونی می توان این کار را کرد. همانطور که گفته شده صابون های آنتی باکتریال فرقی با صابون های عادی ندارند و همه میکروب ها هم باکتری نیستند. بسیاری از بیماری های عفونی مانند آنفولانزا و کرونا توسط ویروس هایی بوجود می آیند که مواد آنتی باکتریال تاثیری روی آنها ندارند.
درصورت عدم دسترسی به آب می توان از ژل ضدعفونی استفاده کرد، اما تاثیر ژل به اندازه آب و صابون نیست، زیرا نمی تواند ویروس های ریز و مواد شیمایی را روی دست پاک کند.

5. ژل ضدعفونی کننده باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟


این ژل ها باید دارای حداقل 60% الکل باشند. زیرا الکل ماده مناسبی برای از بین بردن میکروب هاست. نوع الکل نیز مهم است، سعی کنید از الکل های اتانول یا اتیل استفاده کنید و از موادی شامل متانول اجتناب کنید، زیرا سمی هستند.

6. آیا نحوه خشک کردن دست ها پس از شستشو اهمیت دارد؟


بله، مهم است. دست ها را با آب خیس کرده و بمدت 20 ثانیه با صابون بشویید و سپس با یک حوله تمیز خشک کنید. مرحله آخر حائز اهمیت است، زیرا جرم ها در شرایط مرطوب بهتر رشد می کنند.

7. آیا می توان دست ها را به کرات شست؟


تا جایی که دست ها بخاطر شستشوی زیاد خشک نشوند می توان این را انجام داد. تا زمانی که از صابون و آب و ژل ضدعفونی استفاده کنید، دیگر نیازی به نگرانی درباره مقاومت باکتری نخواهد بود. اما اگر این کار باعث خشکی پوست و آسیب به آن شود، میکروب ها می توانند از طریق شکاف های دست وارد بدن شوند. پس بهتر است بعد از شستشو از مرطوب کننده یا لوسیون های مناسب استفاده کنید.

8. هرانسان درطول یک ساعت چند بار صورت خود را لمس می کند؟


طبق تحقیقات هر انسان بصورت متوسط 23بار صورت خود را در طول یک ساعت لمس می کند. بهمین خاطر تمیز بودن دست ها از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا میکروب ها می توانند از طریق تماس با چشم یا بینی و دهان وارد بدن شوند. از آنجایی که ترک این عادت امکان پذیر نیست، پس بهتر است نظافت دست ها را رعایت کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار