gardeshban.ir

در جنوب شهر کرمان و در شهر ماهان یکی از جاذبه‌های دیدنی این استان قرار گرفته است که مربوط به دوره‌ی صفوی است.
کد خبر: ۳۲۵۳۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹-1399 July 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
این بنا که به اسم آرامگاه شاه نعمت الله ولی شناخته می شود مساحتی در حدود ۳۵۰۰۰ مترمربع دارد. ساختمان اولیه‌ی این بنا اتاقی چهارگوش و مسقف بود که از طاق گنبدی شکلی نیز برخوردار بود. این آرامگاه در سال ۸۴۰ هجری قمری بنا شده است.

سید نورالدین نعمت‌الله بن محمد بن کمال‌الدین یحیی کوه بنانی کرمانی، معروف به شاه نعمت‌الله ولی یا سید نورالدین شاه نعمت‌الله ولی ماهانی کرمانی، شاعر و عارفِ ایرانی بود که در ۷۳۰ یا ۷۳۱ هجری قمری در کوهبنان کرمان چشم به جهان گشود. او طریقتی جدید در تصوف به وجود آورد و بر روی پیروان سایر طریقت‌ها نیز تاثیر گذاشت. سلسله نعمت‌اللهی نام این طریقت است که در عصر حاضر از معروفترین شاخه‌های تصوف به شمار می رود.

معماری آرامگاه شاه نعمت الله ولی

بخش هایی از این مقبره مربوط به دوره تیموریان بوده و ساخت و ساز در آن ادامه داشته تا جایی که آثار و نشانه های معماری قاجاریه هم در آن دیده می شود. بیشترین توسعه آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان مربوط به دوره قاجاریه است. این آرامگاه دارای چندین بخش مختلف است که شامل بقعه، چله خانه،راوق شاه عباسی، و غیره می‌شود.

بقعه شاه نعمت الله ولی اتاقی چهارگوش با سقفی گنبدی است که با تزئینات گچی و نقاشی بر روی گچ پوشانده شده است. همچنین کاشی‌کاری‌های معرق به رنگ های لاجوردی و فیروزه‌ای در نمای داخلی بقعه و نقوش اسلیمی سفید و زرین در نمای بیرونی آن جلوه و زیبایی خاصی به این قسمت از بنا بخشیده است. سنگ قبری که برای شاه نعمت الله ولی در این قسمت از بنا قرار داده اند، سنگی مرمرین است که اطراف آن، نام دوازده امام (ع) و آیاتی از قرآن مجید با خطی زیبا حکاکی شده است.

شاه نعمت الله ولی، آرامگاهی با آرامشی خاص در کرمان+تصاویر

شاه نعمت الله ولی، آرامگاهی با آرامشی خاص در کرمان+تصاویر

شاه نعمت الله ولی، آرامگاهی با آرامشی خاص در کرمان+تصاویر

شاه نعمت الله ولی، آرامگاهی با آرامشی خاص در کرمان+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار