gardeshban.ir

شهر مراکش در شمال آفریقا واقع شده و نقش بسیار مهمی را در تاریخ این کشور بازی کرده است. مراکش را «شهر سرخ» یا «شهر هفت قدیس» هم می‌نامند.
کد خبر: ۳۲۵۵۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹-1399 July 28
گردشبان (gardeshban.ir) :

شهر مراکش سابقاً پایتخت امپراطوری بود و تاریخ طولانی و جذابی دارد. اینجا مرکز فرهنگی و میراث تاریخی هم به شمار رفته و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری کشور  مراکش  است. این شهر به خاطر دیوارهای بلندی که دور محله قدیمی آن را احاطه می‌کرد به شهر سرخ هم شناخته می‌شد، اما گاهی آن را «شهر هفت قدیس» هم می‌خوانند که علت این لقب را برایتان توضیح خواهیم داد.

سابقه لقب هفت قدیس

مراکش اغلب توسط مردمی که درباره جزئیات تاریخ متنوع آن خبر دارند، شهر هفت قدیس هم خوانده می‌شود. در زبان بومی، به آن «سبعه رجال» (Sabatou Rijal) هم می‌گویند. این نام در واقع «هفت مرد» معنی می‌دهد و به عنوان لقبی برای هفت قدیس استفاده می‌شود. مراکش آرامگاه نهایی بیش از ۲۰۰ مرد مذهبی و معنوی است. البته این هفت قدیس در طول زندگی هم جایگاه ویژه‌ و احترامی خاص داشتند. مردم اعتقاد داشتند که آنان مورد برکت خدا بوده و کرامات گوناگونی دارند. «مولی اسماعیل» یک حکمران سابق مراکشی، مردم را ترغیب کرد که به زیارت مقبره این قدیسین در مراکش بیایند.

مراکش

هفت قدیس مراکش در برابر هفت قدیس رقراق

گفته می‌شود که یکی از انگیزه‌های اصلی مولی اسماعیل برای تبلیغ زیارتگاه‌های مراکش، رقابت با زیارتگاه‌های معروف «رقراق» (Regraga) بود. این زیارتگاه‌ها در نزدیکی  صویره  قرار دارند. این مقبره‌ها شامل بقایای هفت مسیحی است که بعد از بازدید از مکه و دیدار با حضرت محمد (ص) به اسلام گرویدند. بعد از بازگشت به مراکش، این مردان برای ترویج اسلام سخت کوشیدند. مولی اسماعیل با تبلیغ این زیارتگاه‌های مراکش موقعیت آن را به عنوان یکی از مراکز مذهبی در منطقه تثبیت کرد. یکی از این قدیسین «ابو یعقوب بن علی» بود که در مراکش به دنیا آمد و کل زندگی خود را هم در همان جا سپری کرد. او که به «سید یوسف بن علی» هم شناخته می‌شد، به زندگی خود در یک غار ادامه داد. با توجه به بیماری‌ای که داشت مردم انتظار نداشتند او خیلی عمر کند؛ اما وی توانست بیش از آن زندگی کرده و کنجکاوی مردم را تحریک کند. اهالی شهر کم‌کم برای پند گرفتن از او به دیدارش در غار می‌رفتند. او در سال ۱۱۹۶ فوت کرد.
مراکش

محل زیارتگاه‌ ها

زیارتگاه‌های مقدس هفت قدیس در نقاط مختلف شهر مراکش واقع شده‌اند. البته یادمانی برای گرامیداشت این قدیس‌ها در نزدیکی ایستگاه اصلی اتوبوس قرار دارد. در بیرون از دیوارهای محله قدیمی شهر، نزدیک «باب دکاله» (Bab Doukalla) هفت برج ردیف شده‌اند. هیچ نشانه‌ای برای اهمیت این برج‌ها وجود ندارد و ظاهر ساده‌شان هم در قیاس با معماری ظریف شهر، از چشم گردشگران دور می‌ماند.
مراکش

بازدید از زیارتگاه هفت قدیس

اگرچه امروزه مانند گذشته بازید از مقابر و یادمان‌ها خیلی رواج ندارد، اما باز هم این زیارتگاه‌ها میزبان مردم زیادی هستند که برای ادای احترام و تقاضای بخت و اقبال به آن‌ها سر می‌زنند. متأسفانه این زیارتگاه‌ها هم مانند سایر محوطه‌های مذهبی به روی غیرمسلمانان بسته هستند. مسلمانان در این زیارتگاه‌ها نماز خوانده و درباره مسائل گوناگونی از قدیس‌ها طلب کمک می‌کنند. در گذشته مردم طبق سنت به ترتیب خاصی از زیارتگاه‌ها بازدید می‌کردند. زیارت باید از روز سه‌شنبه آغاز می‌شد که به مقبره «سید یوسف بن علی» اختصاص داشت. زیارت مقبره «قادی عیاد» (Qadi Ayyad) مخصوص روز چهارشنبه بود. «سید بل عباس»، «سید سلیمان الجزول»، «سید عبدالعزیز»، «سید عبدالله غزوانی» و «امام عبدالرحیم سهیلی» هم به ترتیب در روزهای دیگر زیارت می‌شدند.
مراکش


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار