gardeshban.ir

درحالی‌که آسیای جنوبی، همچنان با چالش‌های ناشی از بحران بیماری کووید- ۱۹ مواجه است اما پتانسیل بسیار زیادی در بخش سفر و گردشگری دارد که می‌تواند برای کمک به بهبود اقتصادی منطقه مورداستفاده قرار گیرد.
کد خبر: ۳۲۶۱۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹-1399 July 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
سیاری از سفرهای تابستانی در کشورهایی مانند یونان، ایتالیا یا اسپانیا در اواسط تابستان در میان بحبوحه مرحله بعدی شیوع بیماری کووید-۱۹ و سوار بر موج خوش‌بینی پیشنهاد اتحادیه اروپا برای باز کردن مرزها آغاز شد. اگرچه، بسیاری از کشورهای اروپایی از پیک اول بیماری کووید- ۱۹ عبور کرده بودند، اما ترس از موج دوم، ترس و نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده بود.

این عدم اطمینان و نگرانی مسافران، ویژگی مسافران مرتبط با سفر و جهانگردی در عصر بیماری کووید- ۱۹ است. با توجه به مسیرهای متنوع بهبودی برای کشورهای جهان، راهبردهای بازگشایی و احیاء باید متناسب با شرایط خاص باشد. بنابراین چه چیزی برای این بخش در آسیا جنوبی در نظر گرفته‌شده است و مسیر بهبود صنعت در منطقه چگونه می‌تواند باشد؟

درآمد حاصل از گردشگری

بر اساس آمار شورای جهانی سفر و جهانگردی (WTTC)، بخش سفر و جهانگردی، ۱۰.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و ۳۳۰ میلیون شغل در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده است. این بخش در دهه گذشته، رشد زیادی داشته است و می‌تواند به عواملی مانند افزایش درآمد، ظهور حامل‌های ارزان‌قیمت، سهولت سفر از طریق خدمات مبتنی بر اینترنت و تعدیل مقررات ویزا مرتبط باشد.

شورای جهانی سفر و جهانگردی  تخمین می‌زند که این بخش در آسیای جنوبی، ۲۳۴ میلیارد دلار یا ۶.۶ درصد، به تولید ناخالص داخلی منطقه در سال ۲۰۱۹ کمک کرده باشد. در داخل منطقه، صنعت گردشگری نپال اوضاع مناسبی نداشت، زیرا که از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ تقریبا بدون گردشگر بود. دولت سال ۲۰۲۰ را به‌عنوان سال بازدید از نپال، با اعلام کمپین ملی و هدف دستیابی سالانه به ۲میلیون گردشگر جدید اعلام کرده بود. با بسته شدن مرزهای کشور به روی جمعیت کوهنوردی ماجراجو، افرادی که نقش مهمی در زنجیره گردشگری داشتند (مجریان تور، آژانس‌های کوهنوردی، راهنمایان کوهستان و شرپاها (گروهی بومی نپال)) تنها منبع درآمد خود را از دست دادند.

به‌طور مشابه، جمهوری مالدیو به‌طور بی‌نظیری در برابر شوک‌های خارجی آسیب‌پذیر است و گردشگری یک‌سوم درآمد ملی این جزیره کوچک را تشکیل می‌دهد. نیزا عماد، وزیر امور اقتصادی دولت مالدیو اظهار کرد: بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ تاثیر مخربی بر اقتصاد، به‌ویژه در بنگاه‌های کوچک و متوسطی که بیشترین اشتغال آن‌ها مرتبط با گردشگری بوده را داشته است. به‌عنوان نتیجه‌ای از بحران جاری، صندوق بین‌المللی پول تخمین زده است که اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۸.۱ درصد کاهش خواهد داشت.



 اعتماد و اطمینان مشتری

مالدیو، بعد از چندین ماه خانه‌نشینی کرونایی (در موج اول بیماری همه‌گیر) و انتشار راهبردهای بخش جامع باهدف ایجاد اعتماد و اعتبار بین گردشگران از پتانسیل گردشگران در اقامتگاه‌های تفریحی و هتل‌های خود استقبال کرد. وزیر این کشور اعلام کرد: دولت، پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی سختی را برای اطمینان از بازگشایی مطمئن درزمانی که محدودیت‌های سفر کاهش‌یافته است را به گردشگران سراسر جهان ارائه می‌کند.

در سطح جهانی، در تلاش برای ایجاد یک رویکرد هماهنگ و تعیین دستورالعمل‌ها در مورد بازگشایی بخش‌های مختلف، شورای جهانی سفر و جهانگردی برچسب "سفرهای ایمن" را راه‌اندازی کرد تا به مسافران اجازه دهد مراکزی که پروتکل‌های بهداشتی استاندارد را رعایت می‌کنند، شناسایی کنند. با حمایت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) این تاییدیه ممکن است در موارد مختلفی مانند تایید هتل‌ها، رستوران، خطوط هوایی، خطوط مسافرتی، راهنمایان سفر، رستوران‌ها، خرید در فضای باز، حمل‌ونقل و فرودگاه‌ها مورداستفاده قرار گیرد.  از زمان راه‌اندازی آن در ۲۷ ماه مه، پروتکل‌های ایجادشده شورای جهانی سفر و جهانگردی توسط کشورهای مقصد و شهرهای جهان مانند ترکیه، مصر، پرتغال، سویل(شهری در اسپانیا) و کانکون(شهری در مکزیک) تصویب‌شده است.



همکاری منطقه‌ای برای بازگشت

پیش‌بینی‌ها درباره ازسرگیری سفرها نشان می‌دهد که بر اساس روندهای فعلی و مطالعات پیمایشی درباره ترجیحات کاربران و الگوهای رفتاری، بهبودی، مبتنی بر مجاورت خواهد بود، به‌تدریج از داخلی به منطقه‌ای و درنهایت به سفرهای  بین‌قاره‌ای می‌رسد. مجمع جهانی اقتصاد، به‌عنوان بخشی از پاسخ سازمانی به بحران بیماری کووید- ۱۹، به‌طور منظم جلساتی متشکل از کارشناسان برجسته، سیاست‌گذاران و مشاغل منطقه را به‌عنوان گروه اقدام منطقه‌ای برای آسیا جنوبی و بحث درباره تاثیر بیماری همه‌گیر بر صنعت سفر و گردشگری و اقدامات لازم برای حمایت از تلاش‌های بهبودی تشکیل می‌دهد.

نمایندگان بخش دولتی و تجاری منطقه توافق کردند که گردشگری داخلی برای بهبودی پیشگام خواهد بود. این مورد کشورها را در ردیف بازارهای داخلی بزرگ مانند هند قرار می‌دهد تا بتوانند شرایط مالی مطلوب‌تری را برای تحریک رشد در این بخش ایجاد کنند و گردشگری محلی و منطقه‌ای را فعال می‌کنند.

به‌عنوان اولین گام برای بهبود، امکان ایجاد حباب‌های مسافرتی یا مسیرهایی که به کشورهای منطقه امکان دهد پروتکل‌هایی برای گشایش کانال‌های سفر هوایی به‌صورت متقابل ایجاد کنند، در میان اعضاء اقدام منطقه‌ای گروه ویژه آسیای جنوبی موردبحث قرار گرفت. ایجاد این مناطق امن به‌صورت دوطرفه یا در بین گروهی از کشورها با مسیرهای بهبودی مشابه، ظرفیت‌های متمرکزی را برای مدیریت ایمن جریان گردشگری ایجاد می‌کند و در مراحل بعدی آزمایش، چارچوب بازگشایی در مقیاس بزرگتر را امکان‌پذیر می‌سازد.

این رویکرد، همچنین امکان کنترل بیشتری بر گردشگری در حجم کوچکتر را فراهم می‌کند و امکان بازگشت سریع و بستن مسیرهای باز در صورت افزایش موارد بیماری فراهم خواهد شد. به‌تازگی هند و مالدیو اعلام کردند که در حال ایجاد یک حباب سفر برای تقویت ارتباطات و گردشگری هستند. احتمالا چنین توافق‌نامه‌هایی با سایر کشورهای منطقه با مذاکره در مورد شرایط و ضوابط ایجاد این مناطق امن سفر ارائه خواهد شد.



فشار بر بازارهای بی‌رقابت

گزارش رقابت‌پذیری سفر و جهانگردی مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۹ تنوع طبیعی و فرهنگی را همراه با رقابت قیمت برای ظهور آسیای جنوبی به‌عنوان یک مقصد جذاب گردشگری بیان می‌کند. مکانی که منطقه می‌تواند از همکاری منطقه‌ای برای ایجاد راهبردهای حیات‌بخش استفاده کند. به‌عنوان‌مثال، هند می‌تواند یک جریان گردشگری ماجراجویی با نپال، بوتان و سریلانکا را ایجاد کند، جایی که مسافران می‌توانند مناظر جذاب هیمالیا را تجربه کنند و پس‌ازآن، سفری به جنوب برای کشف بهترین مکان‌های موج‌سواری سریلانکا داشته باشند. به همین ترتیب، یک جریان گردشگری معنوی می‌تواند بسته بازاریابی مناسب به مسافران بین‌المللی برای کشف بناهای تاریخی سیستم‌های معنوی ارائه دهد که منطقه را به هم پیوند می‌دهد.

این مورد فرصتی برای بازگرداندن گردشگران بین‌المللی به هند در بخش ویژه‌ای از گردشگری پزشکی، سلامتی و آیورودا (علم زندگی) ارائه خواهد کرد. گردشگری پزشکی در سال ۲۰۲۰ اگر بیماری کووید- ۱۹ شیوع پیدا نکرده بود به مرز ۹ میلیارد دلار می‌رسید.

شوبانا کامیننی، محقق هندی افزود: هند به‌عنوان مقصدی مهم برای گردشگری پزشکی بوده، اما شیوع بیماری کووید- ۱۹ به این بخش آسیب رسانده است. با کاهش محدودیت‌های سفرهای بین‌المللی هوایی از کشورهای منتخب، برای تسهیل بیشتر سفرهای پزشکی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراحل مراقبت از بیماران، پشتیبانی کافی دولت لازم است. باید به‌طور فعال، نقش هند را در خدمت به بیماران بین‌المللی که نیاز فوری به این نوع گردشگری دارند و همچنین ایجاد اعتمادبه‌نفس در اینکه بیمارستان‌های هند با رعایت موازین بهداشتی، آماده استقبال مجدد از بیماران را دارند، ارتقاء دهیم.

اقدامات بلندمدت برای ایجاد انعطاف‌پذیری

تلاش برای بازسازی بهتر در دنیای پساکرونایی، حفظ و تزریق سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها بسیار حیاتی است تا بتواند به‌عنوان یک وسیله رشد و توسعه، به پتانسیل واقعی خود دست یابد.

 سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در زیرساخت‌های فیزیکی و همچنین فناوری برای تقویت رقابت، برای ایجاد درآمد بیشتر و فرصت‌های شغلی در طول زنجیره ارزش سفر و گردشگری موردنیاز است. این بخش باید ابزارهای ابتکاری برای بازگشت و انعطاف‌پذیری در آینده بیشتر پیدا کند.

بر اساس تجربیات، برای ایجاد و انطباق با یکدیگر، همکاری عمومی و خصوصی بیشتر برای اعتماد و اطمینان نیاز است. هماهنگی نزدیک ‌بین بخش‌هایی مانند هواپیمایی، راه‌آهن، مهمان‌نوازی و بیمه برای سازگاری با شرایط بهداشتی در کشورهای خاص موردنیاز است.

مسافران همچنین باید با آماده شدن برای مقابله با عدم قطعیت، ضمن اطمینان از انطباق آن‌ها تلاش کنند، درحالی‌که اطمینان حاصل می‌کنند که تغییر مقررات به کشورها کمک می‌کند تا نوسانات موارد ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ را کنترل کنند و بدون شک با گشایش مرزها، تحرک دوباره جهان پدید خواهد آمد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار