gardeshban.ir

نگين مازندران! اين لقبي است که شمال نشينان کشور به مجموعه جنگلي عباس آباد داده اند.
کد خبر: ۳۲۸۹۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۹-1399 August 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
باغ تاريخي سرسبزي که در دوران شاه عباس صفوي ساخته شد تا تفرجگاهي باشد که شاه از آنجا دريا و سرسبزي هاي پايين دست را ديد بزند.

جزيره آجری شاه عباس؛ نگين مازندران+عکس

براي گشت و گذار در جنگل سرسبز عباس آباد، بايد به 9كيلومتري شمال شرق بهشهر يا به عبارتي 5كيلومتري جنوب جاده بهشهر - گرگان سفر کنيد و در ميان جنگل هاي دهکده التپه، راه ها و عمارت هاي به جا مانده از باغ عباس آباد را ببينيد. 

عمارت هايي که سد و برج کنترل جريان آب، درياچه مصنوعي، برج هاي ديده باني‌، جاده هاي سنگفرش، درياچه، سد، صفه و حمام بخش هاي به جا مانده آن هستند و ذوق تاريخي گردشگران منطقه را زنده مي کنند.

در اين ميان، سالم ترين بناي مجموعه، سد و درياچه مصنوعي آن است که مي گويند شاه عباس در زمان ساخت اين بنا، دستور ساخت آن را داده بود. به اين ترتيب که در يکي از دره هاي عميق سد محکمي بسازند تا آب هاي زمستاني‌ را از اطراف جمع کرده و براي آبياري زمين هاي کشاورزي در تابستان ذخيره کنند. در برج کنترل آب هم دريچه هايي تعبيه شده که با کشيدن آنها آب براي دهکده هاي اطراف فرستاده مي‌شود.

در ميان اين درياچه، يک بناي آجري خواهيد ديد که پايه اي براي کاخ شاه عباس‌ بوده و با پل چوبي‌ معلقي‌ به صفه شمالي‌ متصل مي شده است اما در گذر زمان زير آب رفته و اين روزها فقط بخش کوچکي از آن قابل مشاهده است.

در صفحه 157 کتاب عباسنامه در اين باره آمده است: «شاه عباس دوم پس از گردش و شکار به اشرف رفت و در عباس آباد هم توقف کرد. در دور و اطراف درياچه دايره وار با بهترين وجهي‌ چوب بندي و نرده کرده و آن حدود را نيز به بهترين وجهي‌ زينت داده بودند و بر کنار درياچه اي که از آب زلال سرشار بود، چراغ هايي‌ چيده و از فروغ و روشنايي‌ آن بر صفاي آب افزودند. شاه به جزيره (ساختمان وسط استخر )‌ رفت و در تالار نياي خود به بزم و شادماني‌ نشست ...»

دسترسي به اين عمارت ها از طريق جاده باريک آسفالته اي که در 4 کيلومتري خارج بهشهر به جاده اصلي‌ ساري-گرگان متصل مي‌شود، امکان پذير است. اين جاده باريک از ميان جنگل و دهکده التپه مي گذرد و شما را به اين مجموعه تاريخي وارد مي کند. اين صفه روي تپه اي با ارتفاع 30 متر از کف استخر و به شکل پلکاني‌ ايجاد شده بود و با جريان جوي آب در داخل آن، شکل و شمايل يک باغ ايراني را به وجود مي آورد.

جزيره آجری شاه عباس؛ نگين مازندران+عکس

پارک جنگلي عباس آباد

بعد از بازديد از بناهاي تاريخي عباس آباد، نوبت گشت و گذار در پارک 138هکتاري عباس آباد است. پارکي که با طبيعت ديدني و چشمه هايش مي تواند فرصت خوبي براي گشت و گذار و استراحت شما فراهم کند.

در گوشه و کنار اين پارک جنگلي مي توانيد درختان بلوط، خرمندي، توسكا، راش، داغداغان، لرگ، افرا، شيردار، انجير، توت، ازگيل، انار، عشقه، تمشك و گوجه وحشي را ببينيد و البته از امکاناتي مثل رستوران، قهوه خانه سنتي، كباب خانه، سوپر ماركت، نمازخانه، قايق هاي درياچه مصنوعي و... استفاده کنيد.

جزيره آجری شاه عباس؛ نگين مازندران+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار