gardeshban.ir

دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گزارش اولیه آتش‌سوزی موتور هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان را منتشر کرد.
کد خبر: ۳۲۹۰۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۹-1399 August 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
متن گزارش دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری به شرح زیر است؛

«با احترام؛ در ساعت 14:35 به وقت محلی روز سه شنبه مورخه 99/7/22 هواپیمای فوکر100-F شرکت خدمات هوائی کشور  (آسمان) به علامت ثبت EP-ATE با شماره پرواز 3962 از مبدا فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد اردبیل با 7 نفرخدمه پروازی و 87 مسافر از پارکینگ فرودگاه حرکت کرده و در ساعت 14:45 روی باند 29 چپ شروع به برخاستن کرده است.

پس از شروع Take Off و در فاصله حدود 500 متری از ابتدای باند پرواز و در سرعت IAS=91kt موتور شماره 2 هواپیما دچار آسیب شده و بلافاصله پارامترهای راندمان موتور به شدت کاهش یافته است.

در این وضعیت به دلیل پایین‌تر بودن سرعت IAS از سرعت انصراف از پرواز (V1) ، خلبان پرواز اقدام به انصراف از پرواز کرده و با خاموش شدن موتور صدمه دیده به رمپ پروازی مراجعه کرده و مسافران از هواپیما پیاده شدند و با هواپیمای جایگزین به مقصد پرواز کردند.

پس از وقوع حادثه نمایندگان دفتر بررسی سوانح و حوادث و دفتر صلاحیت پرواز معاونت استاندارد پرواز سازمان بلافاصله در محل حاضر شده و اقدامات اولیه جهت ارزیابی شدت حادثه انجام و دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پروازی از روی هواپیما پیاده شد.

ارزیابی‌های اولیه انجام پذیرفته نشان از بروز اشکال در بخش توربین موتور صدمه دیده (HPT) بوده که باعث گردیده تا برخی قطعات موتور از جمله پره های توربین از موتورکنده شده و از پوسته موتور عبور کرده و تعدادی پره به بدنه هواپیما برخورد کرده و وارد کابین هواپیما شود. علیرغم نزدیک بودن یکی از مهمانداران پرواز به محل برخورد قطعات در داخل کابین عقب هواپیما ،خوشبختانه صدمه جرحی به ایشان و سایر سرنشینان وارد نیامده است.

مشاهدات اولیه و نظر متخصصان فنی مربوطه در شرکت آسمان نشان می دهد که احتمالاً بریدن شفت موتور علت این حادثه بوده است ، لذا نیاز به انجام بررسی های بیشتر در کارگاه موتور است.

مشابه این رویداد نیز برای یک هواپیمای فوکر برزیلی قبلاً حادث شده که منجر به فوت یک مسافر شده است. از آنجائیکه وقوع حوادث مشابه ممکن است خطرات جانی در پی داشته باشد ، این دفتر تصمیم به بررسی این حادثه جدی کرد و با ارسال Notification به کشور سازنده و طراح هواپیما، شروع بررسی حادثه را اطلاع رسانی کرده است و کمیسیون های بررسی سوانح کشورهای هلند (DSB) به عنوان نماینده سازنده هواپیما و کشورهای آلمان (BFU) و انگلیس (AAIB) به‌عنوان طراح و سازنده موتور و قطعات هواپیما نمایندگان خود را در این خصوص معرفی کرده اند. شایان ذکر است مراحل تحقیقات درخصوص بررسی حادثه در حال انجام بوده وپس از اتمام بررسی‌ها گزارش نهایی متعاقباً ارائه خواهد شد.»

دلیل آتش‌سوزی موتور هواپیمای فوکر آسمان اعلام شد
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار