gardeshban.ir

آبی بودن رنگ صندلی هواپیماها به علم و منطق نمادی ربط دارد.
کد خبر: ۳۳۳۲۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹-1399 August 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
در این مقاله سعی داریم شما را با دلایل انتخاب رنگ آبی برای صندلی های هواپیما آشنا کنیم. برای چرایی آبی بودن صندلی هواپیما دلایل بسیار خوبی وجود دارد!

سوار و پیاده شدن از هواپیما برای همه به غیر از مسافرین فرست کلاس و بیزینس کلاس، می تواند تجربه پراسترسی باشد. وقتی سوار هواپیما می شود چون خیلی نگران پیدا کردن جا در محفظه بالای سر خود می باشید و سعی دارید به مسافرین دیگری که در جلوی شما هستند برخورد نکنید، امکان ندارد به چیزهایی مثل رنگ طراحی داخلی هواپیما توجه کنید. اما دفعه بعد که سوار هواپیما می شوید، احتمالا به رنگ آبی صندلی ها توجه می کنید.

البته رنگ صندلی همه هواپیماها آبی نیست و استثناهایی مثل صندلی های قرمز و صندلی های سبز و ... هم وجود دارد اما عموما صندلی هواپیما در خطوط هواپیمایی آبی می باشد. چرا آبی؟ ما در این زمینه با تعدادی از افراد خبره و کارشناس صحبت کردیم و در نهایت به دلایلی رسیدیم که در در ادامه می خوانید.

رنگ آبی به راحتی تمیز می شود

اولین دلیل آبی بودن صندلی ها در هواپیما این است که رنگ آبی براحتی تمیز می شود. معمولا بین پروازها فرصت زیادی برای تمیز کردن هواپیما وجود ندارد؛ بنابراین شرکت های هواپیمایی سعی می کنند رنگ ها و پارچه هایی را انتخاب کنند که برای رفت و آمد زیاد مسافران مناسب می باشند. به گفته کارشناسان، صندلی خیلی از هواپیماها آبی است چون لکه ها و آلودگی ها با این رنگ بهتر از سایر رنگ ها ترکیب می شود، یعنی اینکه شرکت های هواپیمایی مجبور نیستند هر چند وقت یکبار صندلی های خود را عوض کنند.


آبی، رنگی تسکین دهنده است

علت دیگر انتخاب رنگ آبی برای صندلی هواپیما تسکین دهنده بودن این رنگ است. حتی اگر مسافران ترس از پرواز نداشته باشند، کل پروسه بلند شدن از زمین و پرواز حتی مسافران خونسرد را هم کمی نگران می کند. برای مقابله با این حالت، خیلی از شرکت های هواپیمایی  صندلی های به رنگ آبی را انتخاب می کنند، چون آبی رنگی تسکین دهنده ای است. به همین خاطر پنتون (Pantone) " آبی کلاسیک " را رنگ سال 2020 معرفی کرده است و این رنگ را " آرامش دهنده " باعث اعتماد به نفس و  موجب اتصال معرفی می کند. "

کارشناسان می گویند حتی اگر سفر با هواپیما با توجه به آمارها ایمن ترین وسیله برای سفر باشد، خیلی از مسافران باز هم در حال سفر با هواپیما دچار استرس می شوند و ممکن است نکته بی اهمیتی باشد ولی انتخاب رنگ آبی یکی از عوامل یاری دهنده ای است که پرواز را به بهترین راه مسافرت تبدیل کرده است.

گزارشی از سوی شرکت بوئینگ (Boeing) در مورد استفاده از روان شناسی رنگ در زمان طراحی هواپیما نیز تایید می کند که هیچ رنگی به غیر از آبی به آرامش ربط ندارد. علاوه بر آن بوئینگ الگوهایی را برای دیوارهای کابین انتخاب می کند که در طبیعت مانند آنها  پیدا می شود. این طرح ها به ایجاد محیطی آرامش بخش کمک می کنند که مسافران نظیر آن را در دنیای بیرون هم می توانند پیدا کنند.

رنگ آبی باعث خنک تر شدن می شود

هواپیماها دو دما دارند: بی نهایت سرد (بواسطه تهویه هوای انفجاری) یا بی نهایت گرم (بواسطه زیاد بودن تعداد مسافرین). به همین دلیل شرکت های هواپیمایی بی نهایت تلاش می کنند تا شما را خنک نگه دارند و در این خنک شدن علاوه بر سیستم های خنک کننده، صندلی های آبی رنگ هم نقش دارند. کارشناسان معتقدند که رنگ ها همچنین می توانند روی احساس رطوبت، دما و بوی افراد تاثیر بگذارند. رنگ آبی نه تنها باعث خنک تر شدن فرد می شود بلکه می تواند تمیزی و طراوت منتشر کند.


رنگ آبی بخشی از رنگ برندینگ است

در برخی موارد، انتخاب رنگ آبی برای صندلی ها، نشان دهنده بخشی از رنگ برند هواپیمایی و کشور مربوطه است. مثلا تعدادی از ایرلاین های هوایی ایران مثل ایران ایر (هما) از رنگ َآبی در لوگوهای خود استفاده می کنند و این نشان دادن تا رنگ صندلی ها گسترش پیدا می کند. " درهمین راستا یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ (یا بازاریابی دیجیتالی) می گوید رنگ آبی جنبه بسیار مهمی از برندینگ است و به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های دندانپزشکی، بانک ها و موسسات مالی در لوگو یا طرح خود از رنگ آبی استفاده می کنند.

کالر سایکولوژی (Color Psychology) وب سایتی که معنی و مفهوم پشت رنگ های مختلف را شرح می دهد نیز این مورد را تایید می کند و می گوید هیچ رنگی به غیر از آبی به القای حس اعتماد، قابلیت اطمینان و اعتماد کمک نمی کند. به علاوه، در سال 2012 تحقیقی در ژورنال آکادمی علوم بازاریابی به این نتیجه دست یافت که رنگ آبی همچنین به صلاحیت هم ربط دارد چیزی که برای شرکت های هواپیمایی بی نهایت مهم است چون امثال ما هر بار که پرواز می کنیم زندگی و جان خود را به دست آنها می سپاریم.

و در آخر اینکه دفعه بعدی که وارد راهروی تنگ و باریک هواپیما می شوید نگاهی به صندلی های هواپیما داشته باشید و اگر شانس با شما یار بود و رنگ آنها آبی بود، پس بدانید که شرکت هوایی کار خود را خوب انجام داده تا شما با دیدن رنگ آبی احساس آرامش کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار