gardeshban.ir

پارک ملی بوجاق یکی از پارک های ملی ایران است که در فاصله کوتاهی از پارک ملی کیاشهر در شهرستان آستانه اشرفیه قرار دارد.
کد خبر: ۳۳۳۶۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹-1399 August 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
این پارک هرساله میزبان پرندگان بی شماری است که ایران را برای زیستگاه زمستانه خود انتخاب می کنند  و طراوت خاصی به بوجاق می بخشند. 

تالاب بوجاق یکی از تالاب های بین المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر به حساب می آید؛ این تالاب دارای یک پل چوبی به نام پل چوبی کیاشهر است که از میان نیزارها عبور می کند و واسط پارک ملی بوجاق استان گیلان و دریا می باشد.

پارک ملی گلستان - بی شک یکی از سرسبز ترین و تماشایی ترین مکان های بکر و دست نخورده ایران پارک ملی گلستان می باشد.

معرفی پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق منطقه ای حفاظت شده در شمال شرقی رشت است که به سبب موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هواییِ مناسب، زیستگاه پرندگان و جانوران زیادی به حساب می آید. این منطقه از سایت های مهم پرنده نگری در ایران بوده که به طور تقریبی 20 گونه پرنده بومی، 50 گونه آبزی و 250 گونه گیاهی را در خود جای داده است. 

از جمله پرندگانی که در بوجاق دیده می شوند می توان به انواع قو، غاز، فلامینگو، بالابان، آنقوت، چنگر، لیل، پرستوی دریایی، درنا، بوتیمار، چاخ ‌لق، توکا، قمری، چرخ ریسک، مگس‌ گیر، دم جنبانک، سنگ چشم، بلبل، سینه سرخ، کوکو و چلچله، قار، طرلان، مرغابی، خوتکا، مرغ سقا، گیلانشاه، گیلار، کشیم، لک ‌لک، کاکایی، باکلان، حواصیل، قرقاول، بلدرچین، زنگوله بال، سلیم، خروس کولی، عقاب، سارگپه، سبزه قبا و غیره اشاره کرد. همان طور که اشاره کردیم تنها 20 گونه از پرندگان این منطقه بومی هستند و سایر پرندگان در فصولی از سال مهمان تالاب می شوند و بعد از مدتی به زادگاه خود بازمی گردند. 

حضور برخی پرندگان کمیاب همچون فالاروپ، عروس غاز، غاز پیشانی سفید و غاز پا زرد در پارک ملی بوجاق، افراد زیادی را مجاب می کند که برای تماشا راهی این منطقه شوند. شاید برایتان عجیب باشد که بدانید برخی از پرندگانی که تنها در محیط های کوهستانی زندگی می کنند هم در این منطقه دیده شده اند. تعدادی از آبزیانی که در این منطقه زیست می کنند اردک ماهی، ماهی سفید، کُلمه، اردک ماهی، سرخ باله، ماهی کپور، سیم پرک، لای ماهی و کاراس می باشند. 

این پارک حدود 3200 هکتار از اراضی بندر کیاشهر را فرا گرفته که از این میان 1600 هکتار مختص محوطه دریایی بوده و 160 هکتار هم محوطه تالابی است؛ وسعت قابل توجهی هم به زمین های علفزار، نوار ساحلی و زمین های جلگه ای اختصاص پیدا کرده است. بوجاق اولین پارک ملی دریایی - خشکی در ایران است و از همین رو اهمیت زیادی دارد. بخش دریایی پارک ملی بوجاق از تلاقی 3 تالاب بوجاق در قسمت غرب، کیاشهر در قسمت شرق و 22 بهمن در قسمت مرکز پدید آمده است.

موقعیت مکانی پارک ملی بوجاق

از سال 1392 بندر کیاشهر هم وارد محدوده منطقه آزاد شده و هم اکنون پارک ملی بوجاق کیاشهر به عنوان منطقه ای گردشگری در منطقه آزاد قرار دارد. این منطقه که از سال 81 به عنوان پارک ملی شناخته شده از سمت شمال به دریای خزر، از غرب به رودخانه اوشمک و زیباکنار، از جنوب به بندر کیاشهر و از شرق به روستای امیرکیاسر راه پیدا می کند. 

پارک ملی تندوره - پارک ملی تندوره که یکی از گسترده ترین مناطق تحت حفاظت کشورمان می باشد.
 
بهترین زمان بازدید از پارک ملی بوجاق

بهترین فصلی که گردشگران تور گیلان برای بازدید از این منطقه و پرندگان مهاجر پرشمار می توانند انتخاب کنند، پاییز و زمستان می باشد. لازم به ذکر است که بگوییم در فصول بهار و تابستان هم زیبایی های خیره کننده منطقه سبب جذب توریست های زیادی می شود که ساعاتی را در دشت زیبای بوجاق سپری می کنند. 

یکی از تفریحات پارک ملی بوجاق، قایق سواری میان نیزارهای آن است که بسیار لذتبخش می باشد. همچنین با قدم زدن در فضای دل انگیز پارک، می توانید خود را به دریا برسانید؛ جالب است بدانید فک خزری که تنها پستاندار دریای خزر می باشد نیز در همین محدوده زیست می کند. 

برای این که سفر لذتبخش تری را در این پارک ملی تجربه کنید بهتر است به نکاتی توجه داشته باشید: اگر می خواهید شانس بیشتری برای تماشای پرندگان پارک ملی بوجاق زیباکنار داشته باشید، باید لباس هایی به رنگ طبیعت بپوشید برای مثال از رنگ های خاکی، کرم، سبز و خاکستری استفاده کنید و از پوشیدن رنگ های تند اجتناب کنید. نکته دوم پوشیدن کفش کتانی راحت برای پیاده روی و همراه داشتن لباس اضافه برای مواقع لازم می باشد. 

در صورتی که تمایل دارید با تور شمال راهی این مناطق زیبا و دیدنی شوید، می توانید از جاذبه های اطراف پارک ملی بوجاق در کیاشهر هم دیدن کنید. 


آدرس پارک ملی بوجاق

استان گیلان/ شهرستان آستانه اشرفیه/ شهر کیاشهر/ بندر کیاشهر


پارک ملی بوجاق؛ منطقه گردشگری زیبا در شمال کشور/عکس

پارک ملی بوجاق؛ منطقه گردشگری زیبا در شمال کشور/عکس

پارک ملی بوجاق؛ منطقه گردشگری زیبا در شمال کشور/عکس

پارک ملی بوجاق؛ منطقه گردشگری زیبا در شمال کشور/عکس

پارک ملی بوجاق؛ منطقه گردشگری زیبا در شمال کشور/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار