gardeshban.ir

چشمه ورگینه وا ساری یا گرگین وا از جاهای دیدنی ساری دربخش دودانگه شهرستان ساری و در یک کیلومتری روستای خوش نشان واقع شده است. راه دسترسی به آن آسفالت است.
کد خبر: ۳۳۴۳۱
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹-1399 August 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
در میان درختان انبوه و در مسیر رودخانه چشمه های متعددی از زمین بیرون می زنند. هر کجا را نگاه می کنی آب است تعدادی از این چشمه ها خاصیت درمانی دارند. 

یکی از این چشمه های معدنی قبل از ورود به رودخانه در مسیر جاده قرار دارد. برای رسیدن به گرگین آباد، از روستاهای محمدآباد، کلامک، خوش رودبار و خوش نشان عبور کرده و از جاده جنب امامزاده درویش محمد وارد مجتمع گرگین آباد می شویم.

اولین چشمه در سمت راست جاده قرار دارد آب چشمه ورگینه وا از جاهای دیدنی ساری بوسیله لوله به سمت چپ جاده هدایت می شود و در مسیرش آبشار کوچکی را شکل داده و به رودخانه اشک می ریزد. بنا به گفته مسئول مجتمع، آب این چشمه برای روماتیسم و درد دندان مفید است. در سال های گذشته ، جهت رفاه حال مسافران اقداماتی انجام شد که باید این امکانات بیشتر شود.

برج رسکت یکی از بناهای تاریخی و دیدنی منطقه دودانگه است که احتمال داده می شود این برج آرامگاه یکی از شهریاران آل باوند، در دوره سلجوقیان باشد.

این برج یکی از برج های مدور آجری متعلق به قرن ۵ هجری قمری می باشد که در روستایی به همین نام یعنی رسکت واقع شده است. این بنا دارای دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی ساسانی است.

برج آرامگاهی رسکت در زمان غزنویان ساخته شده‌ اما در این زمان خاندان باوندیان که از اسپهبدان ساسانی بودند در مازندان حکومت می‌ کردند. این خاندان از دوره ساسانی در این منطقه از کشور مستقر بودند و با ورود اسلام، مسلمان شده‌ و حدود ۷۰۰ سال در مازندران حکومت کردند. برج رسکت آرامگاه یکی از اعضای خاندان باوندیان به نام شهریار ابن قارون است.

مسیر دسترسی ببه چشمه ورگینه وا از جاهای دیدنی ساری از ساری آغاز و پس از عبور از دو راهی کیاسر و سد سلیمان تنگه به جانب غرب می‌ رود که بیشتر قسمت‌ های آن آسفالت است، این اثر در ۹ مرداد ۱۳۱۲ با شمارهٔ ۱۹۳ به‌عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

از دیگر مکانها و اماکن دیدنی منطقه دودانگه می توان به رودخانه های شیرین رود و عروس و داماد، وجود ۱۲۰ امامزاده و بقاع متبرکه از جمله امامزاده باقر روستای کهنه ده و تکیه روستای انکفام ، معادن سرب و فلورین در روستاهای پاجی و میانا ، قله اچو حدفاصل روستاهای قارنسرا و زیراب سوادکوه، روستای ییلاقی پرکوه، کارخانه صنایع چوب فریم در روستای سنگده ، سد فریم صحرا در روستای مجی، وجود علمای بزرگ از جمله آیت الله باکویی از روستای کتریم و میرزا محمود فدایی مازندرانی از مرثیه سرایان دوره قاجاریه از روستای تلاوک می توان اشاره کرد.

در گذشته های نه چندان دور بومیان منطقه آب را داخل حوض های چوبی (نو) که از تنه درختان می ساختند هدایت می کردند سپس آتش روشن کرده و سنگ های درون رودخانه را داخل آن می انداختند تا کاملا گداخته شود بعد سنگ ها را داخل حوض می انداختند تا آب داغ شود پس از آن درون حوض قرار می گرفتند و خودشان را شستشو می دادند.(آب درمانی) درحال حاضر از حوض های چوبی خبری نیست. عده ای بوسیله دیگ آب را گرم می کنند و از آن جهت استحمام استفاده می کنند.

چشمه های معدنی گرگین وا از جاهای دیدنی ساری برای درمان امراض پوستی ، قارچی و روماتیسم و … مناسب هستند.

چشمه ورگینه وا؛از جاهای دیدنی ساری/عکس

چشمه ورگینه وا؛از جاهای دیدنی ساری/عکس

چشمه ورگینه وا؛از جاهای دیدنی ساری/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار