gardeshban.ir

تورهای طبیعت گردی زیادی هستند که مکان های گردشگری متعددی را برای سفر پیشنهاد می کنند.
کد خبر: ۳۳۵۳۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹-1399 August 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
در میان همه جاذبه های طبیعی که خداوند در میان ما به میراث گذاشته است، دره ها سهم بسزایی در جذب و فریفته کردنمان دارند. زمانی که صحبت از طبیعت گردی به میان می آید، خیلی ها به فکر جنگل و اتراق در کنار دریاهای آرام و گاه مواج می افتند، اما یادتان نرود که دره های زیبایی در دل طبیعت نهفته اند که هر کدامشان حرفی برای گفتن دارند. 

کافی است دل و جانتان را به این دره ها بدهید تا حرف هایی که در سینه دارند را برایتان بازگو کنند. استان چهار محال و بختیاری یکی از استان هایی است که جاذبه های گردشگری متعددی در خود دارد. 

کمتر کسی را پیدا می کنید که به این استان سفر کرده باشد و بار دیگر هوس رفتن به آن را نکند. در میان آبشارها، پارک جنگلی پروز، غار سراب، تالاب گندمان، تالاب چغاخور، چشمه های رنگارنگ با صدایی گوش نواز و کوه هایی سر به فلک کشیده، دره ای به نام دره عشق با سخاوتِ تمام میزبان تان خواهد بود. در این مقاله قصد داریم کمی درباره این دره منحصر به فرد حرف بزنیم و ببینیم چرا نام این دره را دره عشق گذاشته اند و چگونه می توانیم به آنجا برویم.

دره عشق کجاست؟

 همانطور که گفتیم دره عشق یکی از دره های زیبا در استان چهارمحال و بختیاری است که طولانی ترین رود ایران یعنی همان رود کارون در آن جریان دارد. این دره سراسر زیبایی، در 123 کیلومتری شهر کرد قرار گرفته است و می توانید آن را در بخش ناغان شهر کیار و در مسیری که از شهر کرد به ایذه خواهید داشت پیدایش کنید. 

بعد از اینکه خودتان را به این دره رساندید و از جاذبه های طبیعی اش سیر شدید( که البته بعید می دانم به این زودی ها از دیدن طبیعت بکر این ناحیه سیر شوید) می توانید به سراغ تفریحاتی همچون رفتینگ و ماهیگیری بروید.

 چرا نام عشق را بر روی این دره گذاشته اند؟

 حرف و حدیث های زیادی درباره علت نامگذاری این دره به دره عشق وجود دارد. البته هنوز هیچ کس با اطمینان کامل نمی تواند بگوید کدام یک از این افسانه درست هستند. برخی ها بر این باورند که دره عشق به اندازه ای زیبا و مسحورکننده است که هر کس از آن بازدید کند را سحر و جادو می کند و شیفته خود می سازد. یعنی با یکبار دیدن عاشق این دره می شوید و دوست دارید در سفرهای بعدی تان هم به سراغ این معشوق دل فریب بروید.

 بعضی ها اما نظر دیگری دارند. این دسته از افراد معتقدند در زمان های قدیم دو نفر در دو طرف دره عاشق هم می شوند، اما چون پلی بین شان نبوده به هم نمی رسند. شاید دلیل نامگذاری این دره به نام دره عشق هم همین باشد.

دیدنی های دره عشق چهارمحال بختیاری

دیدنی های دره عشق فراوان است. در میان همه این دیدنی ها، روستاها و آبشارهایی خودنمایی می کنند که دیدنشان آرامش خاصی به انسان می بخشد. اجازه دهید برخی از این جاهای دیدنی را به صورت مختصر با هم بررسی کنیم.

آبشار دره عشق

 افرادی که عاشق طبیعت هستند و ماجراجو، دیدن آبشار بیشتر از هر چیزی خوشحالشان می کند. زمانی که به دره عشق سفر می کنید، آبشارهای متعددی را خواهید دید. در میان کوه های این دره، آبشاری به ارتفاع بیش از 100 متر وجود دارد که با سرعت زیاد به سمت پایین روانه می شود.

رودخانه کارون

اگر جغرافی تان خوب باشد حتماً می دانید که طولانی ترین رودخانه ایران با طول 95 کیلومتر، رودخانه کارون است. این رودخانه در مسیر حرکت خود از دره عشق نیز می گذرد و همین امر زیبایی دره عشق مان را دوچندان می کند.

 باغ و شالیزار

شاید یکی از دلایل زیبا و منحصر به فرد بودن دره عشق وجود باغ ها و شالیزارهایی باشد که روح و جان تازه ای به آن می بخشد. در کنار همه زیبایی هایی که در این ناحیه با گوشت و پوست تان لمس خواهید کرد، رقص درختان انار و گردش شالیزارهای سرسبز بیشتر از هر چیزی نظرتان را به خود جلب می کند. 

دلیل این همه سرسبزی و طراوت، وجود رودخانه کارون و آبشارهایی است که در دل دره عشق جا خوش کرده اند. معروف ترین باغ های انار این ناحیه در روستایی به نام دورک واقع شده است و به خاطر همین نعمت هاست که عشایر چادرنشین، این منطقه را برای اتراق انتخاب می کنند.

منطقه حفاظت شده هلن

 در دره عشق منطقه ای وجود دارد که سرتاسر آن را جنگل های بلوط سر به فلک کشیده پر کرده اند. به این منطقه، منطقه حفاظت شده هلن می گویند. منطقه حفاظت شده هلن وسعتی بیش از 40هزار هکتار دارد و می تواند تنوع گیاهی و گونه های جانوری آن برایتان جذاب باشد.

کمپینگ در دره عشق چهارمحال بختیاری

دره عشق در جنوب استان چهارمحال بختیاری واقع شده و به دلیل مناظر طبیعی و جاذبه های گردشگری متعددی که در خود دارد سالانه هزاران نفر را به سمت خود جلب می کند. اگر عاشق طبیعت هستید و به برپایی کمپینگ های متعدد در گوشه و کنار ایران عادت دارید، دره عشق می تواند بهترین گزینه برایتان باشد. 

شاید بهترین زمان برای برپایی چادر در این ناحیه فصل بهار باشد که آبشارها خروشان تر از همیشه اند و آب و هوا نیز به قدر کافی مطلوب است. اگر تصمیم گرفته اید به این ناحیه سفر کنید و اولین باری است که به آن سر می زنید توصیه می کنیم حتماً از خدمات تور طبیعت گردی که به صورت دسته جمعی و با حضور راهنمای تور که به منطقه و شرایط آن آگاه است استفاده کنید. بعدها که با مسیر آشنا شدید و چم و خم کار دست تان آمد می توانید با یک سفر انفرادی خودتان را شگفت زده کنید.

چگونه به دره عشق برویم؟

راه رسیدن به دره عشق زیاد سخت نیست. اینجا دیگر ناز شیرین را ندارید که مجبور باشید فرهادوارانه کوه بکَنید. کافی است اسباب و وسیله هایی که نیاز دارید را جمع کنید و دل به جاده بزنید. 

اگر قصد دارید از شهر کرد به این دره سفر کنید، کافی است خودتان را به شلمزار و سپس ناغان برسانید. بعد از اینکه از ناغان عبور کردید، سه راهی پیش رویتان قرار می گیرد. در این سه راهی باید مسیر سمت چپ که جاده ای آسفالت شده است را انتخاب کنید و خودتان را در مسیر روستاهای جوزستان و برنجگان قرار دهید. 

بعد از اینکه از این روستاها عبور کردید سرسبزی های دره عشق را از دور خواهید دید که برایتان خوش رقصی می کنند. در فاصله 110کیلومتری از شهر کرد هم می توانید این دره را پیدا کنید.
سخن نهایی

 جاذبه های طبیعی ایران بیشتر از آن چیزی است که خیلی هایمان تصور می کنیم. زمانی که تصمیم به سفر می گیریم، ممکن است ذهنمان را به شمال و جنگل های شمال محدود کنیم، اما یادمان باشد، ایران کشوری با بافت های فرهنگی، طبیعی و تاریخی متنوع است که هر سلیقه ای را می تواند راضی نگه دارد.

اگر اهل ماجراجویی هستید و قدم زدن در یک دره سرسبز و آبشارهای آن مست تان می کند، پیشنهاد می کنیم برای یکبار هم که شده سری به دره عشق بزنید و از جاذبه های طبیعی اش لذت ببرید. اگر هم قبلاً به این ناحیه سفر کرده اید که چه بهتر. حتماً حرف ها و تجربه های زیادی برای گفتن دارید. در بخش دیدگاه ها ما را از این تجربیات تان باخبر کنید.


دره عشق؛ جاذبه منحصربفرد چهارمحال و بختیاری/عکس

دره عشق؛ جاذبه منحصربفرد چهارمحال و بختیاری/عکس

دره عشق؛ جاذبه منحصربفرد چهارمحال و بختیاری/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار