gardeshban.ir

با توجه به افزایش چشمگیر سفرهای خارجی و پیشرفت در حوزه گردشگری، به طبع باید اقدامات زیادی هم برای برنامه ریزی سفر انجام گردد. از خرید بلیط هواپیما گرفته تا اقدام برای ویزا، همگی شرایطی است که باید به صورت گام به گام طی شود.
کد خبر: ۳۳۵۳۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹-1399 August 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
ما در این مقاله قصد داریم ویزای ترانزیت در پرواز خارجی را معرفی کنیم. اگر مسافر فعالی باشید و مدام اقدام به خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل کنید، احتمالا تا به‌حال نام ویزای ترانزیت را شنیده باشید و حتی مجبور شده باشید تا برای سفر به یکی از کشورهای خارج از ایران، بعد از خرید بلیط هواپیما و گرفتن ویزا به مقصد مورد نظرتان، برای درخواست ویزای ترانزیت نیز اقدام کنید و گذرنامه‎ی خود را به مهر این ویزا نیز ممهور کنید. 

با این توضیحات این پرسش پیش می‎آید که ویزای ترانزیت چیست که اخذ آن برای بازدید از برخی کشورها لازم است و بدون وجود آن نمی‎توان به هر کشوری سفر کرد. ویزای ترانزیت یکی از سختگیرانه ترین نوع ویزاها بشمار می‌رود.

 این مقررات مسافر را مجبور می‌کند با آنکه دارای روادید ورود قانونی به یک کشور می‌باشد، صرفاً به خاطر توقف چند ساعته اجباری در فرودگاه کشوری ثالث و تنها به خاطر تعویض هواپیما، مجبور به گرفتن ویزای ترانزیت شود.

شکی وجود ندارد که هدف و انگیزه به وجود آمدن این نوع ویزا مقابله با ورود پناهندگان می‌باشد. در واقع این نوع ویزا از طرف کشورهای توسعه‌یافته به جهت جلوگیری از تقاضای پناهندگی شهروندان کشورهایی که بالاترین ریسک پناهندگی را دارند، در فرودگاه‌های کشورشان در هنگام تعویض هواپیما، تنظیم شده است. از این جهت این نوع ویزا را فقط در بین کشورهای توسعه یافته می‌شود دید و در هیچ کدام از کشورهای خاورمیانه دیده نمی شود. متاسفانه کشور ایران نیز جزو این گروه قرار دارد. کشورهای اروپایی، چه شنگن و چه غیر شنگن، از شهروندان ایرانی به جهت عبور از مرز هوایی کشورهایشان درخواست روادید می‌کنند.

ویزای ترانزیت انگلستان


کشور انگلستان از آنجا که جزو پیمان شنگن نمی‌باشد مقررات کمی آسانتری را نسبت به کشورهای شینگن برای شهروندان ایرانی دارند بدین صورت که اگر مقصد نهایی مسافر به یکی از دو کشور آمریکا و کانادا ختم شود درخواست روادید ترانزیت نمی‌کنند. توجه داشته باشد که فقط به این دو کشور، پس اگر مقصد مسافر مثلاً برزیل و یا حتی یک کشور اروپایی دیگه مثلاً بلژیک باشد، مسافر باید ویزای ترانزیت داشته باشد.

نکته اینکه: اگر مسافری که ویزای شنگن دارد یا هرجای دیگر به جز آمریکا و کانادا حتما باید برای ورود به انگلستان ویزای ترانزیت داشته باشد ( که انگلیس معمولا به ایرانیا نمی‌دهد) و ایرانیان حق استاپ در لندن و انتخاب پرواز بریتیش رو ندارند.

ویزای ترانزیت آلمان

مسافران این کشورها برای عبور از فرودگاه‌های آلمان و رفتن به کشوری دیگر نیاز به دریافت ویزای ترانزیت آلمان دارند: افغانستان، بنگلادش، اتیوپی، هند، ایران، عراق، ارتیره، غنا، امارات، لبنان، مالی، نیجربه، پاکستان، سومالی، سودان جنوبی، سریلانکا، سودان، سوریه و ترکیه.

البته برخی از افرادی که دارای ملیت‌های فوق هستند، با وجود داشتن یک سری شرایط استثنایی می‌توانند از ارائه ویزای ترانزیت آلمان معاف شوند:

1- مسافرانی که ویزای آمریکا داشته باشند.
2- مسافرانی که ویزای معتبر کرواسی، بلغارستان، کانادا، قبرس، ایرلند، ژاپن، رومانی یا انگلستان داشته باشند.
3- مسافرانی که ویزای منقضی شده یا معتبر غیرشینگن از آمریکا ارائه دهند.
4- مسافرانی که ملیت ترک دارند و دارای گذرنامه رسمی و خدماتی هستند.
5- مسافرانی که ملیت اماراتی داشته و ویزای استرالیا یا نیوزلند دارند، نیازی به دریافت ویزا ندارند.
6- مسافرانی که همسری با ملیت اروپایی یا عضو /EEA/EFTA داشته باشند.
7- مسافرانی که گذرنامه دیپلماتیک دارند.

ویزای ترانزیت ایرلند

ایرلند نیز مانند انگلستان جزو پیمان شنگن نمی‌باشد و مقررات اخذ ویزای ترانزیت ایرلند کمی نسبت به کشورهای حوزه شینگن برای شهروندان ایرانی راحت‌تر می‌باشد. ویزای ترانزیت ایرلند مانند انگلستان در فرودگاه و با همان شرایط صادر می‌شود.

ویزای ترانزیت یونان

مسافران ايرانی عازم به كشورهای بلغارستان، كانادا، رومانی، قبرس، ایرلند، ژاپن، آمریکا و انگلستان و كشورهای شنگن كه دارای ويزای معتبر صادر شده توسط هر كدام از این كشورها می‌باشند نيازی به ويزای ترانزیت یونان ندارند.

ویزای ترانزیت قطر

برای سفر به این کشور زیبا و عربی، اخذ ویزای قطر لازم و ضروری است. ویزای قطر انواع مختلفی دارد که مسافران با توجه به اهداف سفر خود درخواست ویزای مورد نیاز خود را می‌دهند. جالب است بدانید که در سال‌های اخیر به دلیل دریافت به‌مراتب راحت ویزای قطر نسبت به ویزاهای خارجی، بسیاری از مسافران ایرانی تمایل زیادی برای سفر به قطر از خود نشان می‌دهند و شاید از دلایل دیگر این میزان رغبت نزدیکی کشور قطر به ایران باشد.

ویزای ترانزیت با توجه به مدت‌زمان حضور در کشور ثالث صادر می‌شود. ویزاهایی که برای چند ساعت حضور در فرودگاه صادر می‌شوند به ویزای ترانزیت قطر نوع A معروف هستند و افراد نمی‌توانند از فرودگاهی که در آن فرود آمدند خارج شوند و تنها امکان تعویض هواپیما برای آن‌ها مقدور است.

در مقابل ویزای ترانزیت قطر نوع B هم وجود دارد، خواهیم پرداخت. این نوع ویزا این امکان را فراهم می‌کند که فرد سفر کننده به قطر بتواند در کشور ثالث به مدت چند روز (نهایت سه روز) حضور داشته باشد و بتواند از فرودگاهی به فرودگاه دیگر برای پرواز به قطر مراجعه کند.

ویزای ترانزیت عمان نیز به همین صورت مانند ویزای ترانزیت قطر صادر می‌شود.

ویزای ترانزیت دبی

شهروندان GCC شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از جمله کویت، بحرین، قطر، عربستان سعودی و عمان به ویزا نیازی ندارند. بازدیدکنندگانی که در هیچ یک از دسته های نامبرده قرار نمی‌گیرند، به ویزا و اسپانسر برای سفر خود نیاز دارند. شرکت‌های هواپیمایی و کنترل کنندگان خطوط هوایی، واجد شرایط درخواست ویزای ترانزیت دبی (Transit Visa) 96 ساعته از طرف اعضای خدمه خود هستند. حتی سایر سازمان‌های مستقر در امارات متحده عربی نیز می‌توانند درخواست ویزای بازدید دبی و ویزای خدمات دبی را بدهند.

ویزای ورودی برای یک ماموریت خاص 16 روزه است و ویزای ترانزیت دبی نامیده می‌شود (آن را با ویزای ترانزیت 96 ساعته اشتباه نگیرید). این ویزا تنها برای یک بار ورود مناسب بوده و نمی توان آن را تمدید کرد.

کشورهای شنگن فقط در یکی از حالات زیر از شهروندان ایرانی ویزای ترانزیت نمی خواهند:

مسافر دارای کارت PR کانادا، Green Card آمریکا و یا اجازه اقامت نامحدود ژاپن باشد، انواع ویزاهای مختلف از قبیل دانشجویی، توریستی، ملاقات بستگان مورد قبول نیست.
مبدا مسافر یکی از کشورهای فوق و مقصدش ایران باشد، به شرط اینکه مسافر در کشورهای فوق به صورت قانونی اقامت داشته باشد.) لیست کشورهایی که احتیاج به روادید تزانزیت شنگن دارند به قرار زیر می‌باشد، البته در بعضی از آن‌ها مقررات آسانتری نسبت به ایران وجود دارد. مثلاً کشورهایی که ستاره دارند، برخلاف ایران، با داشتن یکی از انواع روادید کشورهای آمریکا، کانادا دیگر احتیاجی به ویزای ترانزیت ندارند.)


ویزای ترانزیت برای آسیا

اردن*
افغانستان
ایران
بنگلادش
پاکستان
ترکیه*
سریلانکا
سوریه
عراق
لبنان
میانمار
هندوستان*

ویزای ترانزیت برای آفریقا

آنگولا
اتیوپی
اریتره
سودان
سومالی
غنا
کنگو
گامبیا
نیجریه

ویزای ترانزیت برای آمریکا

کلمبیا

کوبا

همانطور که در این لیست ملاحظه می فرمایید، خیلی از کشورها آسیایی و آفریقایی از جمله اتباع کشورهای همسایه ایران مانند ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان از نیاز به اخذ  این نوع روادید معاف هستند.

انواع ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت خود به دو نوع کوتاه مدت که می تواند از یک ساعت تا چند ساعت و ویزای ترانزیت بلند مدت که معمولاً حداکثر تا سه روز می باشد تقسیم می‌شود که به آن‌ها ویزای فرودگاهی نیز می‌گویند.

در حالت نوع اول مسافر فقط داخل خود فرودگاه پس از انتظار چند ساعته در سالن ترانزیت، هواپیما را تعویض کرده و به مسیر خود ادامه می دهد. در این نوع ویزای ترانزیت مسافر مجاز به خروج از فرودگاه و عبور از مرز هوایی نمی‌باشد. این نوع ویزای ترانزیت به ویزای نوع A در ویزاهای شنگن معروف می‌باشد.

در حالت نوع دوم مسافر مجاز به ترک فرودگاه و رساندن خود به فرودگاه دیگر در همان شهر و یا شهر دیگر می‌باشد. این نوع ویزای ترانزیت به ویزای نوع B در ویزاهای شنگن معروف می‌باشد. در ماه مه سال 2010 کشورهای شنگن نیز مانند بریتانیا اعلام نمودند در صورتیکه مسافرین ایرانی دارای هر نوع از روادید ورود کشورهای آمریکای شمالی باشند نیازی به اخذ ویزای ترانزیت ندارند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار