gardeshban.ir

درخواست ویزا از مراحل مختلفی تشکیل شده که ممکن است برای برخی از افرادی که قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به کشورهای خارجی را دارند، پیچیده و گیج کننده به نظر آید. از این رو، ما این مطلب را به مراحل گام به گام درخواست ویزا اختصاص دادیم تا شما عزیزان پیش از درخواست ویزا، اطلاعات مفیدی را در این باره کسب کنید.
کد خبر: ۳۳۵۴۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹-1399 August 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
درخواست ویزا از مراحل مختلفی تشکیل شده که ممکن است برای برخی از افرادی که قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به کشورهای خارجی را دارند، پیچیده و گیج کننده به نظر آید. از این رو، ما این مطلب را به مراحل گام به گام درخواست ویزا اختصاص دادیم تا شما عزیزان پیش از درخواست ویزا، اطلاعات مفیدی را در این باره کسب کنید.

یکی از مدارک مورد نیاز و ضروری برای سفر به کشورهای مختلف دنیا، ویزا یا روادید است. ویزا از مدارکی است که هرگاه نام آن به میان می آید، هفت خان رستم را برای برخی از افراد تداعی می کند. اما آیا درخواست ویزا اینقدر دشوار است؟ خوشبختانه برخلاف آنچه که بسیاری از افراد تصور می کنند، درخواست و اخذ ویزای اکثر کشورهای دنیا کار سختی نیست و اگر با مراحل درخواست و نحوه دریافت ویزا آشنایی داشته باشید، به راحتی قادر خواهید بود درخواست ویزای خود را بدون صرف هزینه های هنگفت به افراد خاص و یا شرکت های مهاجرتی، انجام دهید. 

بنابراین اگر قصد دارید برای رزرو بلیط هواپیما و دریافت ویزا اقدام کنید و با مراحل مختلف درخواست ویزا آشنایی ندارید، این مطلب شما را در این مسیر راهنمایی خواهد کرد.

پیش از درخواست ویزا باید بدانید که به چه منظور قصد دارید به کشوری خارجی سفر کنید. اگر هدف شما تحصیل است، باید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید و اگر قصد دارید به عنوان گردشگر از کشوری بازدید کنید، ویزای توریستی مناسب شماست. بنابراین نخستین قدم برای اخذ ویزا، مشخص کردن هدف شما از اقامت در کشور مقصد است. 

پس از اینکه هدف خود را برای سفر و اقامت در کشوری خارجی تعیین کردید، باید وارد سایت اصلی سفارت کشور موردنظر خود شده و فرم صدور یا درخواست ویزا (ویزای گردشگری، کاری، تحصیلی و غیره) را دانلود نمایید. پس از دانلود و پر کردن فیلدهای مشخص، فرم را برای صدور ویزا در سایت آپلود کنید. 

مامور سفارت پس از مشاهده فرم درخواست شما، از طریق شماره تماس یا ایمیل شما را از زمان مصاحبه برای ارائه مدارک موردنیاز مطلع خواهد کرد. سپس شما باید راس زمان تعیین شده به سفارت کشور موردنظر مراجعه کرده و با پاسخ به برخی از سوالات و ارائه برخی از مدارکی که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد، درخواست ویزای خود را تکمیل کنید.

گام نخست: اخذ گذرنامه

برای درخواست و اخذ ویزا، پیش از هر مدرک دیگری، شما به گذرنامه یا پاسپورت نیاز دارید. بنابراین اگر گذرنامه ندارید، بهتر است زودتر دست به کار شوید و فرم درخواست گذرنامه را پر کنید زیرا 30 الی 45 روز طول خواهد کشید تا گذرنامه شما پس از درخواست، آماده و به شما تحویل گردد. اگر گذرنامه دارید نیز بهتر است نگاهی به تاریخ انقضای آن بیندازید: گذرنامه شما زمانی قابل قبول است که دست کم 6 ماه اعتبار داشته باشد. ناگفته نماند که برای سفر به برخی کشورها نظیر هنگ کنگ و فیلیپین، گذرنامه شما باید 9 ماه اعتبار داشته باشد وگرنه درخواست ویزای شما رد خواهد شد. بنابراین اگر کمتر از 6 ماه به تاریخ انقضای گذرنامه شما مانده است، حتما برای تمدید گذرنامه خود اقدام کنید.

آماده سازی مدارک موردنیاز

معرفی مراحل گام به گام درخواست ویزا
مراحل گام به گام درخواست ویزا
در ابتدا بهتر است این نکته را بدانید که شرایط درخواست و دریافت ویزا ممکن است برای هر کشوری متفاوت باشد، اما تمامی کشورها در دریافت مدارک زیر با یکدیگر اشتراک دارند:

فرم تکمیل شده درخواست ویزا
چند قطعه عکس جدید
مدارک شناسایی متقاضی
مدارکی که تمکن مالی متقاضی را احراز کند
گذرنامه ای که 6 ماه از تاریخ انقضای آن باقی مانده باشد

افزون بر مدارک فوق، متقاضی -بسته به نوع ویزای درخواستی- ملزم است مدارک دیگری را نیز به مامور درخواست ویزا ارائه دهد. برای مثال اگر شما قصد درخواست ویزای تحصیلی را دارید، باید مدارکی که پذیرش شما را در موسسه علمی یا دانشگاه مربوطه تائید می کند، به مامور سفارت تحویل دهید.

درخواست ویزا به چند طریق امکان پذیر است؟

از آنجایی که هر شخص ممکن است به دلایلی مختلف به کشورهای خارجی سفر کند، ویزاهای مختلفی نیز برای سفر و اقامت در این کشورها در نظر گرفته شده است:

دریافت هر یک از ویزاهای ذکر شده به اسناد و مدارک مختلفی نیاز دارد که در ادامه بطور مختصر به معرفی و شرایط اخذ هر یک از آن ها اشاره خواهد شد.

ویزای توریستی یا گردشگری

ویزای توریستی و گردشگری این امکان را برای متقاضی فراهم می آورد که در مدت زمانی معین به کشوری سفر و در آن اقامت کند. گفتنی است که شرایط اخذ این نوع ویزا از سایر ویزاها ساده تر بوده و به مدارکی از قبیل بلیط هواپیما، برگه اثبات تمکن مالی در طول اقامت و واچر هتل نیاز دارد. جالب است بدانید ویزای گردشگری خود به چند دسته مختلف ویزای گردشگری یک بار ورود (Single Entry)، دوبار ورود (Double Entry) و چندبار ورود (Multiple Entry) تقسیم می گردد و متقاضی باید بسته به نیاز خود برای دریافت هر یک از آن ها اقدام نماید.

ویزای تحصیلی

برای درخواست ویزای تحصیلی و آموزش در دانشگاه های کشورهای خارجی باید علاوه بر دریافت نامه پذیرش دانشگاه یا موسسه آموزشی مربوطه، ویزای کشور مقصد خود را نیز اخذ کنید. اگر نامه پذیرش در دانشگاه را دریافت کرده اید، باید جهت مصاحبه با افسر سفارت وقت ملاقات رزرو کنید. بنابراین بهتر است دست کم دو ماه پیش از آغاز سال تحصیلی برای درخواست ویزا اقدام کنید.

ویزای ملاقات با بستگان

برای اخذ این نوع ویزا باید بستگان شما به سفارت کشوری که قصد سفر به آن را دارید، مراجعه کرده و دعوتنامه ای را از طریق کنسولگری آن کشور برای شما ارسال کنند. سپس شما به راحتی و با ارائه مدارک اصلی اخذ ویزا قادر خواهید بود که برای درخواست ویزا اقدام کنید.

ویزای کار

یکی از دشوارترین راه های دریافت ویزا، درخواست ویزای کار است. برای اخذ این ویزا ابتدا باید از شرکتی که به منابع انسانی و نیروی کار نیاز دارد، دعوتنامه کاری دریافت کنید. شرکت مورد نظر نیز باید اثبات کند که استخدام نیروی متخصصی چون شما در کشورش امکان پذیر نیست و پس از پذیرفته شدن این ادعا، اقدام به جذب شما کند. سپس شما پس از دریافت دعوتنامه از طرف شرکت خارجی قادر خواهید بود سوابق کاری، گواهینامه و مدارک تحصیلی ترجمه شده خود را در اختیار مامور سفارت قرار داده و درخواست ویزای کاری خود را ارائه دهید. در ادامه می توانید با مراحل کامل ویزای کاری آشنا شوید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار