gardeshban.ir

المان مینودر نام نمادی، در ورودی شرقی شهر قزوین است. المان مینودر دارای ۴۳/۵ متر ارتفاع از سطح زمین بوده و با ۱/۵ متر اختلاف بعد از برج آزادی تهران دومین نماد بزرگ شهری در ایران محسوب می شود.
کد خبر: ۳۳۵۷۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹-1399 August 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
برای ساخت المان مینودر ۲۳ میلیارد ریال توسط شهرداری قزوین هزینه شده است. در قسمت بالایی المان مینودر آیه ای از قرآن نقل شده که مردم را به شهر امن دعوت می کند. طراح آن، منصور حسینی‌پور، معمار قزوینی و فارغ‌التحصیل دانشگاه علم و صنعت است.





شکل کلی المان نمادی ازیک دروازه با آغوشی باز در اصلی ترین ورودی شهر است. رنگ سفید بنا وساختار دعوت کننده و تمثیلی از مینودر یا دروازه بهشت (باب الجنه) که یکی از نام های شهرقزوین ونام محلی قرارگرفتن پروژه بوده رادارامی باشد وسادگی، صراحت خلوص وی پارچگی سازه معماری شاعرانگی و رویکرد احساسی را به بیننده القا می کند.

در ساخت بنا سعی شده است ضمن بهره وری از معماری ایرانی ، مفاهیم و معیار های نوین معماری هم گنجانده شود . به همین دلیل در ساختار نمایی المان ایوان ، قوس ، محراب ، شباک و نقش های هندسی که از شاخصه های معماری ایرانی هستند به وضوح به چشم می خورد. در سقف المان یک شبکه هندسی از ۸ روزن به شکل مثلث ایجاد شده که نماد ۸ ورودی بهشت است. این ۸ روزن نور را از خود عبور می دهند و در داخل آبنمای مجموعه منعکس می کنند. 

هندسه طرح، با الهام از بستر شکل گیری آن بر زوایای قائمه و نیمساز استوار است؛ پلان المان یک مربع است که از قطر برش خورده است و اضلاع آن در امتداد اقطار میدان سمت یافته اند. رنگ سفید بنا و ساختار دعوت کننده آن تمثیلی است از مینودر یا دروازه بهشت (باب الجنه) که یکی از نام های شهر قزوین و نیز نام میدان محل قرارگیری پروژه می باشد.

کل سازه از دو بخش پایه و المان اصلی تشکیل شده است؛ در قسمت پایه فونداسیونی گسترده ای به مساحت ۹۲۰ متر مربع و ضخامت ۲ متر در عمق ۵/۵ متری زمین پی ریزی شده است؛و سقف بتنی یکپارچه آن به یک طبقه زیر زمینی تبدیل گشته که مجموعه فرهنگی در این قسمت واقع شده است.هم چنین حجم بتن ریزی فنداسیون در حدود ۱۵۰۰ متر مکعب است.در بخش المان اصلی با توجه به ضخامت ۱/۲۰ سانتی دیواره ها و بالا بودن وزن سقف مجموعه ، از دیواره های مجوف ( تو خالی ) استفاده شده است ؛ تا ضمن کاهش هزینه ، وزن نهایی المان را نیز کاهش دهد. هم چنین فاصله دهانه دروازه از هم در بالای المان ۳۰ متر می باشد.

مساحت آبنمای المان ۳۰۰۰ مترمربع بوده و طوری طراحی شده است که نمای المان را منعکس کند.

در بالاترین قسمت المان آیه ای از قرآن به خط نستعلیق نقش بسته ، که با بهره گیری از هنر خوشنویسی در قزوین و دعوت کننده به شهر امن است، و بدین معناست :

«پروردگارا، این مکان را شهری امن قرار ده و اهلش را، آنان که به خدا و روز قیامت ایمان آورده اند از هر نوع میوه و محصول روزی بخش.»

مساحت مجموعه فرهنگی نماد مینودر ۱۰۰۰ متر مربع بوده و شامل دو بخش موزه دائمی و گالری می باشد. این مجموعه در طبقه زیرین المان تعبیه شده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار