gardeshban.ir

آبشار هملون در زمستان بطور کامل یخ میزند و تبدیل به محلی ایده آل برای یخ‌نوردان تهرانی می‌شود.
کد خبر: ۳۳۶۰۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹-1399 August 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری هملون می‌توان به دو غار در مسیر دره هملون اشاره کرد.

درست است که زمستان‌ها بازار سفر به جنوب داغ‌تر است، اما اگر اهل سفر باشیم، مقصدهای زمستانی هیجان‌انگیزی دردسترس ماست؛ جایی مثل آبشار یخی هملون. این آبشار در مسیر میگون به شمشک قرار گرفته و زمستان‌ها پاتوق یخ‌نوردی و پیاده‌روی در برف است.


آبشار یخی هملون کجاست؟

آبشار یخی هملون در دره هملون قرار گرفته،‌ درست در شمال شرقی تهران. مسیر ما بسته به اینکه کجای تهران باشیم، از حدود ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر بیشتر نیست. اول باید هر جا که هستیم خودمان را به بزرگراه شهید بابایی برسانیم و از جاده لشکرک به فشم و بعد میگون برسیم.


از میدان فشم تا میگون تهران، ۵ کیلومتر راه در پیش داریم. بعد باید جاده میگون به شمشک را در پیش بگیریم. حالا باید ۵ کیلومتر دیگر هم برویم تا به هملون برسیم. نشانی‌اش هم تابلوی رستوران هملون است. اگر بخواهیم زمستان به اینجا بیاییم، زنجیر چرخ لازم‌مان می‌شود.

با اتوبوس هم می‌شود به این منطقه آمد. اتوبوس‌های خطی شمشک، حدود ساعت ۷ صبح از فلکه چهارم تهرانپارس حرکت می‌کنند و حدود ۱۵:۳۰ از شمشک به‌سمت تهران برمی‌گردند. تاکسی‌های شمشک گزینه‌ بعدی هستند که ما را به مقصد می‌رسانند.

وسایل موردنیاز برای سفر به آبشار یخی هلمون

اگر بخواهیم در فصل سرما و بارندگی به‌ دیدن آبشار یخی هملون بیاییم، گذشته از زنجیر چرخ برای ماشین، لباس خیلی گرم، عینک مناسب برف، بادگیر، بارانی، کلاه، دستکش و کفش مناسب یا پوتین لازم داریم. دمای دره حدود ۱۰ درجه از جاده اصلی پایین‌تر و حسابی سرد است. غذای سبک و آب کافی هم باید برداریم.

دره هملون

دره هملون در فاصله حدود 35 کیلومتری شمال شرق تهران و در حد‌فاصل دو روستای میگون و شمشک واقع است. گفته می‌شود که این محل به‌دلیل وجود سوراخ‌ها و غارهای متعدد در طول دره، ابتدا «همه جا لانه» یا «همه لانه» نام گرفته و سپس به مرور زمان به «هملون» تبدیل شده است.

به گفته اهالی، هملون در گذشته‌های بسیار دور روستایی آباد و سرسبز در میانه دره هملون بوده که پدرانشان (چندین نسل عقب‌تر) در این روستا به باغداری و دامداری اشتغال داشته‌اند. محل دقیق روستا در میانه مسیر دره و جایی بوده که اکنون باغ های هملون از آنجا شروع می‌شود. به گفته اهالی، آثار و بقایای اندکی از این روستا - از جمله یک سنگ آسیاب - تا همین 40-30 سال پیش دیده می‌شده اما اکنون تمام محدوده روستا را باغ‌ها فرا گرفته و هیچ اثر و یا نشانه‌ای از این روستای آبا و اجدادی وجود ندارد.

غارهای دره هملون

از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری هملون می‌توان به دو غار در مسیر دره هملون اشاره کرد که به هملون کوچک و هملون بزرگ مشهور هستند.

هملون کوچک به فاصله حدود 15 دقیقه پیاده‌روی از ابتدای دره، کمی بالاتر از رودخانه و در زیر تاق سنگی بزرگی قرار دارد.

هملون بزرگ به فاصله چند دقیقه بعد از هملون کوچک بالای یک دامنه پرشیب قرار دارد. این غار از پائین و در طول مسیر دیده نمی‌شود. نشانه آن، دره‌ نسبتاً کوچکی است که به فاصله چند دقیقه بعد از هملون کوچک به آن می‌رسید. این دره یا دامنه پرشیب در سمت راستتان قرار دارد که لوله آبی نیز بالای آن دیده می‌شود.

آبشار یخی هملون؛از جاذبه های زمستانی تهران+تصاویر

آبشار یخی هملون؛از جاذبه های زمستانی تهران+تصاویر

آبشار یخی هملون؛از جاذبه های زمستانی تهران+تصاویر

آبشار یخی هملون؛از جاذبه های زمستانی تهران+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار