gardeshban.ir

کارشناس و پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: تا وقتی که ساختار وزارت میراث فرهنگی اصلاح نشود، روز به روز بر دامنه آسیب‌ها در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری افزوده می‌شود.
کد خبر: ۳۳۷۷۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹-1399 September 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
محمدرضا محبوب فر، کارشناس و پژوهشگر میراث فرهنگی و گردشگری و عضو انجمن علمی گردشگری ایران درباره متولیان میراث فرهنگی، در خصوص آسیب‌هایی که متوجه ابنیه تاریخی می‌شود، گفت: روزانه ده‌ها بنای تاریخی فرهنگی هنری در کشور در حال تخریب عمدی یا غیر عمدی هستند. یکی از این تخریب‌های عمدی، آلودگی هوا، عدم رسیدگی به بنا‌های تاریخی به دلیل مصالح فاقد مقاومت است که این‌ها نیاز به بازسازی، مرمت و احیا دارند، اما توجهی نمی‌شود.

او درباره متولیان رسیدگی به آسیب‌های بنا‌های تاریخی گفت: گردشگری در کشور ما و بنا‌های تاریخی فراوان آن، متولیان زیادی دارد، اما به صورت موازی اقدام می‌کنند، برای همین متاسفانه این حوزه بدون متولی است.

این کارشناس میراث فرهنگی از وزارت میراث فرهنگی به دلیل بی توجهی به آسیب‌های این حوزه گلایه‌ای هم کرد و گفت:سازمان میراث فرهنگی به وظایف خود عمل نکرده، چه امروز که به عنوان وزارت خانه ایفای نقش می‌کند و چه دیروز که معاونت ریاست جمهوری و یک سازمان بود. میراث فرهنگی به نقش خود واقف نیست و انگیزه لازم در کلیت وزارت میراث فرهنگی ایجاد نشده است.

او ادامه داد: به جای اینکه از نیرو‌های متخصص در وزارت میراث فرهنگی استفاده شود، از نیرو‌های سیاسی و غیر متخصص استفاده می‌کند. این وزارت خانه به صورت باندی، قومی و قبیله‌ای اداره می‌شود. تا وقتی که ساختار وزارت میراث فرهنگی اصلاح نشود، روز به روز بر دامنه آسیب‌ها در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری افزوده می‌شود.

او مشکل دیگری هم در رابطه با این وزارت خانه عنوان کرد و گفت: حتی اگر باور تغییر و بهبودی در میراث فرهنگی ایجاد شود، وضعیت تحریم‌ها، بیماری کرونا از یک سو و چهره‌ای که مخالفان کشور از ایران در دنیا به نمایش گذاشته اند باعث می‌شود تا گردشگران خارجی که ارز آور هستند و میراث می‌تواند روی آنان حساب کند، اجازه ورود به ایران را نداشته باشند یا کمتر به ایران بیایند و از لحاظ اعتبارات مالی برای مرمت و احیای بنا‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی متاسفانه در مضیقه است و محدودیت‌های زیادی دارد.

محبوب‌فر درباره مشکل دیگر وزارت میراث فرهنگی گفت: اگر اصلاح ساختاری در میراث فرهنگی اتفاق بیفتد با توجه به کمبود اعتبارات مالی در میراث فرهنگی این وزارت خانه با مشکلات زیادی رو به رو است. اگر به آسیب شناسی میراث فرهنگی و ادارات کل آن در مراکز استان بپردازیم مشکلات آن چند وجهی است که دو وجه اصلی آن اشکالات ساختاری و کمبود اعتبارات مالی است.


باشگاه خبرنگاران


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار