gardeshban.ir

ورود ۱۱ فروند کشتی با ۷۷۱ هزار و ۶۹۲ تن کالای اساسی از ابتدای سالجاری تاکنون بندرشهید بهشتی چابهار را به یکی از باراندازهای مهم کالاهای اساسی کشور تبدیل کرده که این اقدام مهم در شرایط سخت اقتصادی و تاثیرپذیری تجارت جهانی از ویروس کرونا، قابل توجه است.
کد خبر: ۳۳۸۴۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۹-1399 September 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
کالاهای وارد شده به بندر چابهار شامل ۵۴۷ هزار و ۱۹۳ تن گندم، یکهزار و ۲۳ تن موادغذایی، ۶۸ هزار و ۵۵ تن شکر، ۳۷ هزار و ۸۴۴ تن برنج، ۵۲ هزار و ۱۱۵ تن ذرت، ۶۵ هزار و ۴۰۸ تن جو دامی، ۴۰ تن محصولات کشاورزی و ۱۴ تن روغن نباتی است.

با توجه به توسعه زیرساختی و تجهیزاتی بندر چابهار، از سال گذشته با اختصاص سهمیه واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از سوی ۲ شرکت بزرگ بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام به این بندر استراتژیک، ورود این نوع کالاها از طریق دروازه ملل (بندر چابهار) با رشد خوبی همراه شده است.

بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت و نیم میلیون تن مقصد جدید ورود کالاهای اساسی کشور است به‌طوری که هم اینک رفت‌وآمد و پهلوگیری کشتی‌های حامل انواع کالای اساسی رواج دارد و با همت و توجه دولت و ورود به موقع کالا در شرایط تحریم و بحران ویروس کرونا هیچ کمبودی در کشور احساس نخواهد شد.

حمل و جابه‌جایی کالا با حجم زیاد تاثیر شگرفی در اشتغالزایی بخش حمل و نقل منطقه داشته است. 

بندر چابهار به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد بین المللی از طریق اقیانوس هند از موقعیت استراتژیک در کریدورهای بین‌المللی برخوردار بوده و یکی از مهمترین بنادر ایران و با صرفه‌ترین مسیر برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا محسوب می شود.

ورود کشتی های حامل کالاهای اساسی نشان دهنده رشد چشمگیر واردات کالا از مسیر این بندر بزرگ اقیانوسی است و به گفته مسوولان اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان روند واردات کالاهای اساسی به کشور از طریق بندر چابهار تداوم دارد.

زیرساخت های پیشرفته و تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری غلات در این بندر مهم زمینه را برای تخلیه سریع کشتی ها پس از پهلوگیری فراهم کرده است.

کاهش هزینه صادرات و واردات با روند افزایشی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ۲ سال اخیر میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار رشد قابل توجهی داشته است. 

حسین شهدادی افزود: بندر چابهار در تخلیه به موقع کالاهای اساسی مورد نیاز کشور آمادگی کافی دارد و با روند افزایشی تخلیه و بارگیری این نوع کالاها و حمل زمینی آنها، زمینه برای فعالتر شدن ناوگان حمل و نقل و حمل کالاهای صادراتی در مسیر برگشت، فراهم شده و تأثیر قابل توجهی بر کاهش هزینه واردات و صادرات خواهد داشت.

شهدادی گفت: بندر چابهار امن ترین و کم هزینه ترین مسیر برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالاهای متعلق به سایر کشورها نظیر هند و افغانستان و کشورهای حوزه CIS است.

کشورهای عضو اتحادیه سی آی اس عبارتند از «جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی»

مشوق‌های تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای در بندر چابهار

بندرچابهار برای جذب سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف و حضور سرمایه گذاران و صاحبان کالا و بار مشوق‌هایی در نظر گرفته است.

مشوق‌های تعرفه‌ای قابل اعطا به خطوط لاینر در بخش حقوق و عوارض وارد بر کشتی‌ها ۶۰ درصد تخفیف، هزینه توقف در کنار اسکله ۸۰ درصد، هزینه‌های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی ۶۰ درصد، هزینه‌های تخلیه و بارگیری کالا (THC) حدود ۹۰ درصد و انبارداری کانتینر خالی ۹۰ درصد تخفیف دارد.

تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش‌های غیر دولتی برای خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه‌های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار، عدم اعمال رشد اجاره بهای ثابت قرارداد، اجاره اراضی به مدت پنج سال در مدل‌های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدل‌های مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در تمامی قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری، خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از معافیت‌های غیر تعرفه‌ای در بندرچابهار است.

محدودیتی در ورود و خروج کشتی در بندرچابهار وجود ندارد

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان نیز گفت: ورود و تخلیه کشتی ها در بندر چابهار هیچ محدودیتی ندارد بطوریکه در برخی مواقع همزمان هفت کشتی حامل کالای اساسی مورد نیاز کشور در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری می کنند.

بهروز آقایی با اشاره به اینکه عملیات تخلیه و بارگیری کشتی ها با نرم مطلوب و روان ترافیکی بصورت شبانه روزی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این اقدامات در اقتصاد و اشتغال مردم استان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

آقایی گفت: بندر چابهار امروز با مدرن‌ترین و به روزترین تجهیزات تخلیه و بارگیری نقش بسزایی در حمل و نقل و تخلیه کالا در کشور ایفا می کند.

وی افزود: این توانایی باعث شده تا بندر چابهار هم اکنون هیچ محدودیتی درخصوص تخلیه و بارگیری انواع کالاها نداشته باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: مطمئنا ترانزیت در رونق اقتصادی سیستان و بلوچستان و محور شرق نقش بسیار مطلوبی خواهد داشت. در این خصوص از جمله مزیت‌ها برای استان بحث ناوگان حمل و نقل است که کاملا درگیر و ذی‌نفع خواهد شد. همچنین در کنار قسمت‌های حمل و نقلی قطعا سیستم‌های خدماتی در مسیر و بین راه‌ها از این فرآیند و این مزیت ترانزیت منتفع می‌شوند.

آقایی افزود: مزیت و قابلیت منحصر به فرد چابهار در ترانزیت باعث شده تا این بندر امروز یکی از بنادر پررونق در این زمینه باشد که توانسته نقش بسیار خوبی را در پیوند منطقه‌ای ایفا کند.

تصویب کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق بندر شهید بهشتی

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با پیگیری موثر سازمان بنادر و دریانوردی، مجموعه های استانی و حمایت دولت، کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی به کالاهای وارده از طریق بندر شهید بهشتی چابهار مصوب شده است که می تواند در توسعه این بندر مفید باشد.

آقایی بیان کرد: در سه سال گذشته و پس از تکمیل و بهره برداری از فاز اول طرح توسعه با شناسایی فاکتورهای موثر بر افزایش ترافیک کالا و کانتینر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار؛ پیشنهاد کاهش سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق این بندر در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی استان و سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: کاهش ۲۵ درصد سود بازرگانی بر کالاهای وارده از طریق بندر چابهار موجب کاهش هزینه های وارداتی و ایجاد جریان کالایی و بهره مندی استان و منطقه از ترافیک های ناشی از افزایش واردات و صادرات خواهد شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه موضوعات الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد، اختصاص ۲۰ درصد واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور به بندر چابهار و کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی، از پیشنهادهای سه گانه اداره کل بنادر و دریانوردی استان در راستای توسعه محور شرق و سواحل مکران بوده است که با پیگیری موثر سازمان بنادر و دریانوردی، مجموعه های استانی و حمایت دولت اکنون مصوب شده است افزود: قطعا این الحاق و تحقق پیشنهادها بر رشد اقتصادی استان سیستان و بلوچستان، بندر چابهار و توسعه و پیشرفت محور شرق بیش از پیش تاثیر خواهد گذاشت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار