gardeshban.ir

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تردد در تالاب میقان اراک به دلیل احتمال آلودگی پرندگان مهاجر به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد.
کد خبر: ۳۳۹۱۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۹-1399 September 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
«رضا میرزایی» روز دوشنبه افزود: بر اساس مصوبات کارگروه مخاطرات زیست محیطی و مدیریت بحران استان مرکزی و با توجه به احتمال ناقل بودن پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، هرگونه تردد به تالاب میقان ممنوع است.

وی بیان کرد: با توجه به گزارش و پایش‌های صورت گرفته در تالاب میقان اراک مبنی بر تلفات پرندگان، چندین نمونه موجود در منطقه، نمونه برداری شده و با تشکیل نشست هماهنگی، تمهیدات لازم برای پیش بینی شرایط و اقدامات در نظرگرفته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: محیط بانان و کارشناسان محیط زیست شهرستان‌های استان در خصوص نحوه برخورد با لاشه‌ها آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند و تجهیزات انفرادی و بهداشتی آنها نیز تامین شده است.

میرزایی عنوان کرد: در پی پایش‌ها و گزارشات چند روز اخیر، تلفات در این تالاب در حدی نیست که اقدام به جمع آوری لاشه‌ها در سطح وسیع صورت گیرد و شرایط به طور کامل تحت کنترل است.

وی افزود: این تالاب تجربه تلخ شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در سال ۹۵ دارد که در آن سال بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ لاشه پرنده از سطح تالاب جمع‌آوری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: سال ۹۶ نیز این بیماری در کمین تالاب میقان و پرندگان بود و در سال ۹۷ و ۹۸ نیز هیچ موردی از وجود این بیماری مشاهده نشد.

میرزایی توصیه کرد: مردم و گردشگران تا اطلاع ثانوی از حضور در تالاب میقان خودداری کرده و در صورتی که با لاشه پرندگان مواجه شدند، از دست زدن به آن خودداری کرده و مراتب را به دامپزشکی و محیط زیست اعلام کنند تا دفن و امحای لاشه به صورت بهداشتی توسط نیروهای آموزش دیده صورت گیرد.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم کشور است که دارای ۱۴۰ گونه پرنده است.

دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

کنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.

درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین‌المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.

تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار