gardeshban.ir

بازارهای متنوع و رنگارنگ باکو فرصتی استثنایی برای دیدار با مردم محلی و آشنایی با فرهنگ آذربایجان هستند. بازارهای خیابانی این شهر نیز ما را با چهره‌ی واقعی باکو -باکوی بدون زرق‌وبرقِ ناشی از درآمدهای سرشار نفتی- آشنا می‌کنند.
کد خبر: ۳۳۹۵۶
تاریخ انتشار : جمعه ۰۷ آذر ۱۳۹۹-1399 September 07
گردشبان (gardeshban.ir) :

دیدار از بازارها و سرشاخ شدن با اضطراب و هیاهوی روزانه، آسان‌ترین راه برای آشنایی با سبک زندگی محلی و فرهنگ در یک کشور است. به‌علاوه، اندک مواردی چون اقلام یافت شده در بازارهای حومه‌ی  باکو  می‌توانند تضاد میان ثروت پایتخت و سبک زندگی در این شهر را به نمایش بگذارند. این مقاله به معرفی برترین بازارهای خیابانی در باکو می‌پردازد.

توصیه های اولیه

قبل از اینکه راهی بهترین بازارهای خیابانی باکو شوید، اجازه دهید تا چند توصیه و نکته را بیان کنیم. بازارهای محلی در باکو طیف گسترده‌ای دارند و از بازارهای بزرگ گرفته تا بازارهای وسایل عتیقه و مغازه‌های فروش سوغاتی را در برمی‌گیرند. باقی بازارهای دیگر مشغول فروش میوه و سبزیجات تازه و انواع خوراکی‌ها و لباس در حاشیه‌ی خیابان‌ها هستند.

دو بازار مشهور باکو، بازار تازه و بازار یاشیل (Yasil) یا بازار سبز هستند. توجه کمتری به دیگر بازارها می‌شود و دیدار از آن‌ها برای گردشگران خارجی بدون کمک مردم محلی غیرممکن است. اگر به دنبال کاوش در بازارهای ناشناس در باکو هستید، از یک راهنما کمک بگیرید یا اینکه از پذیرش هتل برای گرفتن آدرس سؤال کنید. مردم زیادی در باکو، به‌خصوص در محله‌های دور از مرکز شهر، هستند که به زبان انگلیسی صحبت نمی‌کنند. بد نیست قبل از سفر کمی زبان آذری یاد بگیرید تا بتوانید با مردم محلی ارتباط برقرار کنید.

بازارهای باکو

بازار تازه

اگر به دنبال تجربه‌ی فرهنگ محلی آذربایجان، بدون نیاز به سفرهای دور و دراز از مرکز، هستید، راهی بازار تازه در باکو شوید. بازار تازه بزرگ‌ترین بازار در باکو است که بین ایستگاه‌های متروی نظامی و ۲۸ مه قرار دارد. مردم محلی میگویند که بیش از ۷۰ سال از عمر این بازار می‌گذرد و توانسته است از دوران اتحاد جماهیر شوروی جان سالم به درببرد. امروز مردم برای خرید محصولات تازه، آجیل، سبزیجات و انواع ادویه‌های شرقی راهی این بازار می‌شوند. خاویار تازه همراه با ماهی صیدشده از دریای کاسپین در برخی از مغازه‌های این بازار به چشم می‌خورد. این بازار ترکیبی از تجربه‌های حسی است. مکان‌های خوش‌منظره در بازار تازه، ماهیت و جوهره‌ی زندگی عادی را در خود دارند و بوی ادویه‌های مختلف و ماهی در فضای این بازار می‌پیچد. بازار تازه همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۷ شب باز است.

بازار تازه - باکو

بازار یاشیل

بازار یاشیل یا بازار سبز، تجربه‌ی اصیل محلی به هنگام سفر به باکو را به گردشگران هدیه می‌دهد. وقتی‌که در مرکز شهر، محله‌ی قدیمی یا مراکز خرید قرار دارید، به‌ندرت می‌توانید مردمانی از طبقه‌ی کارگر را مشاهده کنید. از مرکز شهر فاصله گرفته و در اطراف ایستگاه قطار برای یافتن بازار محبوب مردم محلی در باکو قدم بزنید.

مردم از اطراف آذربایجان برای فروش سبزیجات ارگانیک و میوه‌هایی نظیر انگور و انار به بازار یاشیل مراجعه می‌کنند. قیمت‌های پایین و کمک مستقیم به اقتصاد محلی، این بازار را به معامله‌ای برد-برد برای طرفین تبدیل کرده است. بازار یاشیل از دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب باز است.

بازار یاشیل - باکو

بازار روسی اشیاء عتیقه

بازار اشیاء عتیقه در منطقه‌ی سانبونچو (Sanbunchu)، گردشگران را با گوشه‌ای از زندگی واقعی ساکنان باکو آشنا می‌کند. همه‌ی مردم نمی‌توانند ثروت ناشی از رونق تولید نفت در این کشور را تجربه کنند؛ بنابراین شهروندان باکویی اقدام به فروش اشیاء کم‌ارزش گوناگون نظیر یادگارهای دوران شوروی سابق، لباس‌های قدیمی و وسایل الکترونیکی می‌کنند. مردم این محله‌ی فقیرنشین در دوران سخت شوروی سابق نیز به این بازار اشیاء عتیقه‌ی آخر هفتگی می‌آمدند تا کمی درآمد بیشتری به دست آورند. این بازار سنتی همچنان تا به امروز پابرجا است. آدرس این بازار نیز به‌مانند وسایل درون آن مرموز و فریبنده است و امکان ندارد بتوان بدون کمک یک راهنمای محلی از اینجا دیدن کرد. این بازار در روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر دایر می‌شود.

بازار روسی - باکو

بازارهای محله قدیمی باکو

صرف زمان در محله قدیمی باکو، همواره یکی از برترین گزینه‌ها به هنگام سفر به پایتخت آذربایجان محسوب می‌شود. به‌علاوه، هرکجا که توریست‌های ثروتمند بروند، فروشنده‌ها نیز به دنبال آن‌ها خواهند رفت. در خیابان‌های تاریخی این منطقه قدم بزنید و از کنار مغازه‌های فروش فرش‌های سنتی آذربایجان عبور کنید. دیگر مغازه‌های این منطقه دارای سوغاتی‌هایی چون مگنت‌های درب یخچال، جاسوئیچی و یادگارهایی از دوران شوروی سابق هستند. بازارهای این منطقه معمولاً از ۸ صبح باز شده و تا ۱۰ شب از گردشگران استقبال می‌کنند.

بازارهای محله قدیمی باکو

دیگر بازارهای باکو

از باکو دیدن کنید و در خیابان‌های آن قدم بزنید. همیشه این احتمال وجود دارد که بازارهای خیابانی کوچک‌تر در سر راه شما سبز شوند. مردم اغلب مشغول فروش اقلامی در پشت خودروهای خود هستند، درحالی‌که دیگر فروشندگان در اطراف نشسته یا اینکه دوره‌گردی می‌کنند. عده‌ای دیگر هم در حال فروش غذاهای سنتی آذربایجان هستند. گردشگران ماجراجو ممکن است با بازارهای آهن روبرو شوند که صنعت گران در آن‌ها در حال فروش مصنوعات فلزی خود هستند. قبل از اینکه بیش از حد هیجان‌زده شوید، این موضوع را به خاطر بسپارید: تنها راه مطمئن برای تجربه‌ی این بازارها در باکو، گرفتن پیشنهاد و توصیه از مردم محلی است.

بازارهای باکو

رضا‍ رجب پوررضا‍

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار