gardeshban.ir

معبد آکشاردام دهلی نو یکی از زیبا ترین و با شکوه ترین معابد جهان و سومین معبد بزرگ هندوستان در میان مکان های عجیب و غریب دیدنی هند است.
کد خبر: ۳۳۹۸۰
تاریخ انتشار : شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۹-1399 September 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
آکشاردام به معنای جایگاه مقدس خداست که پر از ستون ها و دیوار های کنده کاری شده است. معبد آکشاردام در دوره معاصر ساخته شده و جزو آثار تاریخی و باستانی شهر محسوب نمی شود اما به سبب برنامه های فرهنگی متنوع و معماری منحصر به فرد دارای اهمیت خاصی است. 

در این معبد برنامه های فرهنگی و نمایش های متنوع زیبایی اجرا می شود که علاقمندان می توانند با هزینه های کم از آن ها بهره مند شوند. معبد آکشاردام یکی از مراکز گردشگری پر جاذبه ای است که سالانه تعداد زیادی گردشگر را به سوی خود جذب می کند و معماری با شکوه و غیر قابل وصف آن چشمان هر گردشگری را خیره می کند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به دهلی نو را داشتید، توصیه می شود که بازدید از این معبد زیبا را هرگز از دست ندهید.


چرا بازدید از معبد آکشاردام دهلی پیشنهاد می شود؟

• یکی از مهم ترین جاهای دیدنی دهلی است.

• عظمت و شکوه بنا و معماری منحصر به فرد این معبد در بدو ورود چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

• معبد آکشاردام تاریخ، فرهنگ، تمدن و بسیاری از سنت های مردم هند، روحانیت و معماری هندی را در معرض نمایش عموم قرار می ‌دهد.

تاریخچه معبد آکشاردام

از هنر و معماری سنتی هندی برای ساخت و طراحی معبد آکشاردام استفاده شده است. طرح و ایده اصلی این بنا در سال ۱۹۶۸ توسط ماهاراج یوگیجی داده شد. وی قصد داشت که معبد بزرگی در حاشیه رود یامونا بسازد اما تا پایان زندگی خود ( سال ۱۹۷۱) چندین بار تلاش کرد ولی موفق نشد که این پروژه را عملی کند. 

در سال ۱۹۸۲ جانشین او، ماهاراج پرامونی سووآمی ساخت پروژه را به دست گرفت و سعی کرد به رویا های ماهاراج یوگیجی جامه عمل بپوشاند. ساخت این معبد در سال ۲۰۰۰ میلادی پس از اختصاص زمینی به مساحت ۳۰۰ هزار متر مربع آغاز شد و پس از ۵ سال با کمک و همکاری ۱۱۰۰۰ استاد کار به همراه ۳۰۰۰ داوطلب، معمار و کارگر هندی در سال ۲۰۰۵ میلادی به پایان رسید. هم چنین تعداد زیادی کشاورز و هزاران زن محلی به واسطه کار بر روی این پروژه عظیم کسب در آمد کردند. سرانجام معبد آکشاردام در ۶ نوامبر سال ۲۰۰۵ میلادی توسط ماهاراج پرامونی سووآمی افتتاح شد و آغاز به کار کرد.


معماری معبد آکشاردام

معبد Akshardham دهلی بنایی مذهبی است که معماری آن ترکیبی از سبک های معماری سنتی و اصیل سرتاسر هند است که با استاندارد‌های معماری ماهاریشی واتسو ساخته شده است. بر روی تمامی دیوارهای این بنا کنده کاری ها و حجاری های چشم نواز دستی صورت گرفته است که هزاران نفر در ساخت آن ها نقش داشته اند. 

در ساخت این معبد از ۶۰۰۰ تن سنگ رس استفاده شده است. ساختمان اصلی که در وسط معبد قرار دارد تماما از سنگ ساخته شده است. این معبد بخش های مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به سوآگاتام، آبشیک مندپ، معبد، آبنمای موزیکال، نمایشگاه‌ های هنری و باغ ‌های موضوعی اشاره کرد که در ادامه به اختصار در مورد هر کدام توضیحی خواهیم داد.

بخش های مختلف معبد بزرگ

معبد آکشاردام

معبد آکشاردام در قلب مجموعه آکشاردام قرار دارد. فضای داخلی معبد به ۹ بخش تقسیم می شود که هر کدام تزئینات و حکاکی های منحصر به فردی دارد. حکاکی های بی نظیر نمای خارجی معبد چشم ها را خیره می کند. موجوداتی همچون فیل و شیر که نماد قدرت و شجاعت هستند در پایین ساختمان معبد که راجاتی نامیده می شود، دیده می شوند.

سوآگاتام

این مجموعه دارای ۱۰ در نمادین است که نشان دهنده ده مسیر معروف فرهنگ هندیست. پس از عبور از این ۱۰ در و گذشتن از ورودی ‌های خود گذشتگی و طاووس به رد پاهای مقدس هندو می رسید. بازدید از سوآگاتام کاملا رایگان است.

آبیشک مندپ

مناسک آبیشک مندپ مراسم دعای جمعی به درگاه یکی از الهه های هندو برای برآورده شدن حاجات است. در این مراسم افراد حین دعا و مناجات بر روی مجسمه آب می پاشند.

باغ های موضوعی اطراف معبد آکشاردام

در اطراف معبد آکشاردام دو باغ سر سبز وجود دارد که در ارتباط با تاریخ، فرهنگ و طبیعت هند است.

آبنمای موزیکال

این آبنمای موزیکال بخش بسیار جذاب در فضای معبد است که هر شب می توانید به تماشای رقص آب و نور درمیان موسیقی بنشینید و در طی این برنامه نمایشی از تاریخ چند هزار ساله هندوستان را هم ببینید.

نمایشگاه های هنری معبد آکشاردام

این نمایشگاه ها از سه بخش دکور فیلمسازی و سالن پخش فیلم، تالار ارزش‌ها و قایقرانی فرهنگی تشکیل شده است. برای مشاهده مناسک آئین هندو ها می توانید به بخش های فرهنگی و هنری مراجعه کنید.

قوانین بازدید از معبد آکشاردام

• پوشیدن لباس محترمانه و با حجاب
• عکسبرداری و فیلم برداری در بخش های زیادی از معبد ممنوع است.
• بردن غذا و نوشیدنی به معبد ممنوع است ( به جز غذای کودکان).
• بردن هر گونه کیف و کیف دستی به معبد ممنوع است.
• بردن عروسک، اسباب بازی و حیوانات خانگی به معبد ممنوع است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید

بازدید از معبد آکشاردام دهلی رایگان بوده و زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود ۳-۴ ساعت است.

نحوه دسترسی به معبد آکشاردام

با استفاده از حمل و نقل عمومی یا خودروی شخصی می توانید خود را به این معبد برسانید. بهترین راه دسترسی به معبد آکشاردام استفاده از مترو است. ایستگاه متروی آکشاردام نزدیک ترین ایستگاه به معبد است که تنها ۳۰۰ متر تا ورودی معبد فاصله دارد.

بهترین زمان سفر

مناسب ‌ترین زمان سفر به دهلی، اواخر زمستان و فصل بهار است. معبد آکشاردام، تمام ایام هفته به غیر از روز های دوشنبه‌، از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۸:۳۰ عصر به روی بازدید کنندگان باز است.


جاذبه های دیدنی نزدیک معبد آکشاردام

موزه علوم طبیعی: ۶.۱ کیلومتر
قلعه سرخ: ۸.۱ کیلومتر
آگراسن کی بائولی: ۸.۷ کیلومتر
مسجد جامع دهلی: ۹ کیلومتر
آرامگاه همایون: ۱۲.۳ کیلومتر


هتل های نزدیک معبد آکشاردام

آناندا ویلا وان: ۳.۲ کیلومتر
جویز هاستل: ۳.۳ کیلومتر
هتل سولیتیر: ۴ کیلومتر
هتل گرین پالاس: ۴.۲ کیلومتر
ایست اند رترست: ۵.۷ کیلومتر


رستوران های نزدیک معبد آکشاردام

پیتزا ایف: ۱.۷ کیلومتر
رستوران تیستی فود دی: ۳.۹ کیلومتر
رستوران پراسادام: ۴ کیلومتر
کافه رستوران کلارا: ۴.۲ کیلومتر
رستوران تیفین استوری: ۴.۳ کیلومتر
رستوران هالدریماز: ۴.۸ کیلومتر

معبد آکشاردام دهلی؛جاذبه عجیب و دیدنی هند/عکس

معبد آکشاردام دهلی؛جاذبه عجیب و دیدنی هند/عکس

معبد آکشاردام دهلی؛جاذبه عجیب و دیدنی هند/عکس

معبد آکشاردام دهلی؛جاذبه عجیب و دیدنی هند/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار