gardeshban.ir

جزیره قشم، یکی از بزرگترین و زیباترین جزیره هایی است که استان هرمزگان در دل خود جای داده است.
کد خبر: ۳۴۰۱۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۹-1399 September 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
گردشگر پذیر بودن این جزیره، تنها به دلیل موقعیت این جزیره نیست. مناظر دیدنی و طبیعی بسیاری در قشم وجود دارد، پیشنهاد می کنیم در سفر به این جزیره با تور قشم حتما از آن ها دیدن کنید. 

جزیره قشم علاوه بر زیبایی هایی که دارد، با مشکلاتی نیز رو به رو است. یکی از این مشکلات که درجه اهمیت بالایی دارد، کمبود آب شیرین در این منطقه است. جزیره قشم در یک منطقه خشک قرار گرفته و به همین دلیل ساکنین آن با کمبود آب مواجه هستند و آب مایعی بسیار گران بها برای آن ها محسوب می شود. 

البته کسانی که در این جزیره زندگی می کردند، با استفاده از ترفندهای مختلف سعی داشتند آب شیرین را به بهترین شکل ممکن حفظ کنند. 

آن ها با ساختن قنات، آب انبار، حوضچه و سد تمام تلاش خود را به کار می گرفتند تا بتوانند این مایع گران بها را ذخیره کرده و در مواقع لزوم از آن استفاده کنند. 

یکی از آن جمله کارهایی که بومیان قشم انجام دادند تا بتوانند دسترسی شان به آب شیرین را حفظ کنند، احداث سد گوران است. این سد در روستایی به نام روستای گوران واقع است و با قشم حدود 80 کیلومتر فاصله دارد. روستای گوران در قسمت شمالی جزیره قشم قرار دارد. 

معرفی سد گوران قشم

سد گوران در روستای گوران در بخش شهاب جزیره قشم قرار دارد. روستای گوران تنها به دلیل وجود یک سد تاریخی در آن مشهور نیست و با داشتن کارگاه های لنج سازی، مجاورت با جنگل های حرا و نزدیکی به بزرگترین غار نمکی کشور از شهرت خاصی برخوردار است. 

نام گوران احتمالا از نام گبران گرفته شده است. برخی مورخان اعتقاد دارند شاید در گذشته این منطقه محل سکونت و اقامت زرتشتیان بوده و به همین دلیل به آن گوران گفته می شود. 

این سد، یکی از قدیمی ترین سدهایی است که در قشم ساخته شده است و امروزه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این سد یکی از جاذبه های گردشگری جزیره قشم به شمار می رود و سالیانه گردشگران زیادی به این سد رفته و از آن بازدید می کنند. 


جاذبه های اطراف سد گوران

این سد علاوه بر آنکه خود می تواند به عنوان یک اثر زیبا و تاریخی مطرح باشد، جاذبه های دیدنی زیادی نیز در اطراف خود دارد که شما را ترغیب می کند از آن ها دیدن کنید. در ادامه به چند جاذبه دیدنی که اطراف سد گوران قرار دارد اشاره می کنیم.

جنگل های حرا: حتما تعریف جنگل های حرا را زیاد شنیده اید. درختان حرا گیاهانی هستند که در آب شور زندگی می کنند و همراه با پایین رفتن آب دریا، خود را نمایش می دهند. جنگل های حرا نزدیک سد گوران قرار گرفته اند و شما با رفتن به سد گوران می توانید از این جنگل های نیز دیدن کنید. 

لنج های محلی روستای گوران: یکی از کارهایی که مردم گوران در آن تبحر زیادی دارند، ساخت لنج است. این لنج ها در انواع مختلفی مانند لنج های ماهی گیری و لنج های مسافری توسط بومیان این منطقه ساخته می شود. 

قدمت این هنر در روستای گوران به صد سال می رسد و جالب آنجا است که استادان لنج ساز بدون آنکه نقشه و یا طرحی بر روی کاغذ کشیده باشند، لنج های بزرگ و غول پیکری را در این روستا می سازند. لنج سازی یکی از آن جمله کارهایی است که در این روستا از پیشینه و تاریخچه زیادی برخوردار بوده و طرفداران زیادی در این روستا دارد. 

لنج سازی از گذشته تا کنون از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و به همین دلیل این شغل هنوز از بین نرفته و توسط مردم انجام می شود. البته ذکر این نکته لازم است که به دلیل بی توجهی هایی که به این صنعت می شود، شاهد آن هستیم که لنج سازی در گوران آخرین نفس های خود را می کشد. جالب است بدانید لنج سازی در یونسکو در بین 360 اثر ناملموس ثبت شده و یکی از ده هنر ملی ایران است. 

قدمت سد گوران قشم

سد گوران که در روستای گوران قشم قرار دارد، برای حفاظت از آب شیرین مورد استفاده قرار می گرفته است. پی ریزی این سد در زمان هخامنشیان انجام شده و تاج آن نیز در دوره ساسانیان ساخته شده است. ساخت سد گوران در دوران پهلوی به اتمام رسیده و به همین علت عده ای اعتقاد دارند که این سد متعلق به دوران پهلوی است. این سد در سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. 


آدرس سد گوران قشم

برای آنکه بتوانید از این سد قدیمی و تاریخی دیدن کنید، باید به 80 کیلومتری غرب قشم بروید. این سد در کنار روستای گوران و در نزدیکی جاده طبل به باسعیدو قرار دارد. سعی کنید اگر با تور داخلی به جزیره قشم سفر کردید، حتما از روستای گوران و سد تاریخی که در آن قرار گرفته است نیز دیدن کنید. دیدن این سد شما را با توجهی که مردم این دیار برای حفاظت از آب قائل بودند آشنا کرده و شاید به شما نیز یادآوری کند که در مصرف آب صرفه جویی نمایید. 


سد گوران؛ جاذبه قدیمی و یادگار زرتشتیان در قشم/عکس

سد گوران؛ جاذبه قدیمی و یادگار زرتشتیان در قشم/عکس

سد گوران؛ جاذبه قدیمی و یادگار زرتشتیان در قشم/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار