gardeshban.ir

شهر بیشاپور در فاصله کیلومتری ۲۵ شهر کازرون و ۱۲۰ کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۴۰۲۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۹-1399 September 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهر بیشاپور در فاصله کیلومتری ۲۵ شهرکازرون و ۱۲۰ کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته است. شهر بیشاپور یکی از شهرهای مهم و پر رونق در زمان حکومت ساسانیان بوده است.

این شهر به دستور شاپور اول بعد از پیروزی اش بر والرین( امپراطور روم) ساخته شد از این رو ساخت و نام خود را بر روی این شهرگذاشت.

جالب است بدانید تاریخچه ساخت این شهر به صورت کامل در سنگ نبشته ای حک شده است و به صورت کامل و دست نخورده باقی مانده است. این شهر بر اساس معماری یونانی به صورت چهار دروازه و دو خیایانی که یکدیگر را قطع می‌کند و در نهایت به دروازهای شهر می‌رسد ساخته شده است.

جاذبه های دیدنی شهر باستانی بیشاپور+عکس


شهر بیشاپور از دو قسمت تشکیل شده است:

قسمتی به ارگ سلطنتی اختصاص دارد و بناهایی چون معبد آناهیتا، ایوان موزاییک، کاخ به والرین و تالار تشریفات شاپور را در خود جای داده است. همچنین منطقه عامه نشین هم شامل قسمت‌هایی چون گرمابه، کاروانسرا و بازا و خانه های مسکونی می باشد.

ایوان موزاییک بیشاپور

از نام این ایوان مشخص است که دارای موزائيک کاری می‌باشد. این ایوان حدود ۲۵ متر طول و ۶ متر عرض است که کف آن به صورت ماهرانه‌ای با موزائيک های رنگین فرش شده است. اما امروزه تنها بخشی اندکی از آن به جای مانده است. جالب است بدانید بخشی از این موزائیک ها در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

جاذبه های دیدنی شهر باستانی بیشاپور+عکس

جایگاه نذورات بیشاپور

این بخش در تقاطع دو خیابان اصلی شهر قرار گرفته است. در این نقطه دو ستون بلند وجود دارد که منقش به کتیبه‌های ارزشمندی است که همان سند ساخت شهر بیشاپور می‌باشد. ارتفاع هر کدام از این ستون‌ها حدودا به ۹ متر می‌رسد. همچنین گفته می‌شود زمانی مجسمه‌شاپور اول در میان این ستون‌ها وجود داشته است.

حجاری و نقش برجسته‌ها

در نزدیکی شهر بیشاپور تعدادی نقش برجسته زیبا بر روی صخره‌های بزرگی حجاری شده که در مجاورت رودخانه شاهپور در تنگ چوکان حجاری قرار دارد. این نقش برجسته ‌ها نشان‌دهنده پروزی های شاهان ساسانی بر دشمنان خود می‌باشد. ۳۹ نقش برجستنه نشان‌دهنده پیروزی شاپور اول بنیان‌‌گذار شهر بیشتپور است و سه نقش برجسته دیگر نشان‌دهده تاج گذاری بهرام اول، پیروزی بهرام دوم و شاپور دوم است.

جاذبه های دیدنی شهر باستانی بیشاپور+عکس

معبد آناهیتا

شهر بیشاپور به دلیل قدمت تاریخی بسیارش، وام دار آثار تاریخی متعددی نیز می‌باشد. یکی از بناهایی که هر گردشگری هنگام بازدید از شهر کازرون از آن دیدن می‌کند، معبد آناهیتا (الهه آب) است. این معبد در کنار کاخ شاپور در دره‌ای بیشاپور قرار گرفته است. 

جاذبه های دیدنی شهر باستانی بیشاپور+عکس

این معبد معماری همچون هخامنشی دارد شکل ظاهری این بنا همانند مکعبی است که به طور کلی ۱۴ متر ارتفاع دارد اما تنها ۸ متر آن روی زمین است و ۶ متر دیگر آن زیر زمین است. 

بر بالای دیوار و ستون‌‌های آن کله گاو قرار دارد که نمادی از خدا و الهه آب است. در قسمت صحن و حیاط اصلی این مکان حوضی ساخته شده که آب در آن می‌ریزد و اطراف آن سکوهایی تعبیه شده تا عبادت کنندگان هنگام اجرای مراسم و عبادت روی آن بنشینند.

آبی که به داخل حوض معبد می‌ریزد از طریق یک دالان زیر زمینی به صحن اصلی هدایت می‌ شود. آبی که در معبد جریان دارد در واقع شاخه‌ای از آب رودخانه‌ای به نام شاپور می‌باشد که در نزدیکی معبد آناهیتا قرار گرفته است.


تالار تشریفات

در نزدیکی معبد آناهیتا تالاری وجود دارد به نام تالار تشریفات. این تالار در زمان خود یعنی حکومت ساسانیان بزرگترین ساخته گنبد دار بوده است. این تالار دارای چهار ایوان است که به صورت متقابل و متقارن قرار گرفته. 


گنبد این تالار در ارتفاع ۲۵ متری از زمین ساخته شده است. تعداد ۶۴ طاقچه در این تالار تعبیه شده است که سقف‌های آن به شکل بسیار چشم نوازی دارای نقش‌های تزئینی مانند برگ مو و گچ بری‌های زیبا می‌باشد.

غار شاپور

در انتهای تنگه چوگان دهانه غاری به نام غار شاپور به چشم می‌خورد. اندازه دهانه این غار به ۳۰ متر می‌رسد. همچنین در قسمت ورودی غار می‌توانید از مجسمه شاپور دیدن کنید. مجسمه شاپور که به صورت ایستاده دارای ۷ متر ارتفاع است. این مجسمه ۱۷۰۰ سال قدمت دارد و تنها اثر قدیمی به جا مانده از دوران باستان است. متاسفانه هر دو دست این مجسمه شکسته شده است.


جاذبه های دیدنی شهر باستانی بیشاپور+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار