gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی البرز با اشاره به ریزش یک پل تاریخی در کرج گفت: بدون شک عملیات عمرانی صورت گرفته در اطراف این پل در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در وقوع این اتفاق بی تاثیر نبوده است.
کد خبر: ۳۴۲۳۷
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹-1399 September 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
فریدون محمدی با اشاره به ریزش بخشی از سقف پل تاریخی خاتون اظهار کرد: این اتفاق عصر دیروز اتفاق افتاده و علت دقیق آن در دست بررسی است.

وی با اشاره به برخی از دلایل احتمالی وقوع این اتفاق ادامه داد: بدون شک عملیات عمرانی صورت گرفته در اطراف این پل در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در وقوع این اتفاق بی تاثیر نبوده است.

وی اضافه کرد: البته نباید این موضوع را هم نادیده گرفت که استحکام این پل در حدود ۴۰۰ سال گذشته به دلیل وقوع سیل و زلزله کم شده است.

این مسئول اضافه کرد: علاوه بر این، در دهه ۴۰ و ۵۰ نیز پل خاتون محل تردد خودرو بوده که این امر هم در کاهش استحکام این اثر تاریخی تاثیر خود را داشته است.

وی گفت: علاوه بر موارد مذکور، با توجه به اینکه پل شکل طاقی دارند و رفت و آمد بر روی آنها بیشتر بوده به لحاظ ایستایی نسبت به دیگر بناهای تاریخی آسیب پذیرتر هستند.

ریزش یک پل تاریخی در کرج/میزان خسارت هنوز مشخص نیست

محمدی اضافه کرد: صبح امروز گروهی متشکل از کارشناسانی از وزارت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی البرز کار گروهی را تشکیل داده‌اند تا وضعیت پیش آمده برای پل را بررسی و میزان خسارت وارد شده به این بنا را مشخص کنند.

وی اضافه کرد: با برآورد خسارت وارد شده به این بنا، اعتبار مورد نیاز برای مرمت آن تعیین و مرمت فوری آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

گفتنی است پل تاریخی خاتون بین پل حافظ و میدان کرج بر روی رودخانه کرج بنا شده است. این پل متعلق به دوره صفوی است ولی پی آن در دوره سلجوقی بنا شده است. این پل ۶۱ متری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار