gardeshban.ir

برای داشتن سفری آرام و دلپذیر می­توان از وسایل نقلیۀ متفاوت و مناسب با هر سفر استفاده کرد. ماشین، اتوبوس، قطار، کشتی و هواپیما، همگی از مهم‌ترین راه­های انتقال مسافر است که شما می­توانید هر کدام را متناسب با مقصد سفر و شرایط عمومی خود انتخاب کنید.
کد خبر: ۳۴۳۵۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹-1399 September 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه، هواپیما است؛ به‌خصوص برای مسافرانی که قصد دارند به کشور دیگر سفر کنند، بهترین و در دسترس­ترین وسیله برای سفر، قطعا هواپیماست. در کشور ما بیشتر پرواز­های خارجی از فرودگاه بین­المللی امام خمینی (ره) انجام می­گیرد. شاید برای افرادی که برای اولین بار قصد دارند به مسافرت خارج از کشور بروند و از فرودگاه امام خمینی به عنوان مبدا سفر خود استفاده می­کنند، آگاهی­ از مراحلی که پیش از سفر باید طی کنند و شرایط آماده سازی قبل از سفر برایشان گیج­کننده و دشوار به نظر برسد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با مراحل آماده سازی و راهنمای سفر از فرودگاه امام خمینی (ره) آشنا سازیم.

مراحل و راهنمای پرواز از فرودگاه امام

مرحلۀ اول: ورود به فرودگاه

اگر شما قصد استفاده از هواپیما برای یک سفر خارجی را دارید، باید سه ساعت قبل از پرواز، وارد فرودگاه شوید. این زمان برای پروازهای داخلی حدود یک و ساعت و نیم است. شاید بپرسید علت این همه زود آمدن چیست؟ قبل از هر سفر هوایی، مسافر باید مراحل و تشریفات خاصی را پشت سر بگذارد. طبیعی است که زمان طی کردن این مراحل، در سفرهای خارجی بیشتر از سفرهای داخلی است. پس نیاز است شما دست کم سه ساعت پیش از زمان حرکت هواپیما، در فرودگاه حاضر شوید. پس زمانتان را به­گونه­ای تنظیم کنید که به موقع در فرودگاه باشید.

فرودگاه امام خمینی چند مسیر ورودی دارد که همگی آن‌ها به یک سالن اصلی منتهی می­شوند. مسیرهایی که معمولا مسافران به صف از آن وارد سالن اصلی می­شوند. در این‌جا شما از همراهانتان خداحافظی کنید و وارد قسمت بازرسی شوید. چمدان­ها و وسایلتان را روی دستگاه ایکس-ری بگذارید و وارد سالن اصلی فرودگاه شوید.

مراحل و راهنمای پرواز از فرودگاه امام

مرحلۀ دوم: گرفتن کارت پرواز

پس از ورود به سالن اصلی، از روی مانتیوهای اعلان پرواز یا timetable ها، و بر اساس اطلاعات پروازتان، وارد گیت مشخص شده شوید. مراقب باشید که در مانیتورها به دنبال پرواز های ورودی نباشید؛ بلکه پروازهای خروجی را دنبال کنید. در گیت مشخص شده، با نشان دادن مدارک شناسائی از جمله گذرنامه به متصدی گیت، کارت پرواز دریافت کنید. در این مرحله، نام شما در لیست نهایی مسافران هواپیما قرار می­گیرد. متصدی از روی فهرست مسافران پرواز، شما را شناسایی و صحت مدارکتان را تایید می­کند. در همین قسمت است که باید چمدان­ها و سایر وسایلتان را تحویل دهید. اگر حجم بار شما بیش از حد استاندارد باشد، باید هزینۀ بار اضافی را به بانک مستقر در فرودگاه پرداخت کنید و سپس بار خود را تحویل داده و کارت پرواز بگیرید. به این مرحله چک این (check in) می­گویند.

مراحل و راهنمای پرواز از فرودگاه امام

مرحلۀ سوم: چک گذرنامه یا پاسپورت

برای خروج از مرز ایران، باید حتما گذرنامه داشته باشید. همچنین لازم است عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید. در قسمت­های مشخصی از فرودگاه، مامورانی قرار دارند که گذرنامه و قبض عوارض خروج از کشور مسافران را بررسی می­کنند. در فرودگاه امام خمینی، دو قسمت برای مسافران خارجی و سایر قسمت­های چک گذرنامه برای مسافران ایرانی، تعبیه شده است. وارد صف مسافران ایرانی شوید و گذرنامه و قبض عوارض خروج از کشور را به مامور انتظامی نشان دهید. در صورتی که گذرنامۀ شما مشکل خاصی نداشته باشد، مامور مربوطه، مهر خروج از کشور را بر روی آن می‌زند و شما اجازه دارید از کشور خارج شوید.

اما دربارۀ عوارض خروج از کشور، عوارض خروج از کشور را می­توانید قبل از ورود به فرودگاه پرداخت کنید و قبض آن را به مامور مربوطه نشان دهید. همچنین می­توانید از باجه‌های موجود در در فرودگاه استفاده کنید و عوارض خروج از کشور را بپردازید.

مراحل و راهنمای پرواز از فرودگاه امام

مرحلۀ چهارم: سالن انتظار transit hall

پس از اینکه بار خود را تحویل دادید، کارت پرواز گرفتید، عوارض خروج از کشور را پرداخت کردید و مهر خروج از کشور بر روی گذرنامۀ شما خورد، وارد سالن انتظار خواهید شد. قبل از ورود به سالن انتظار، بار دیگر باید بازرسی بدنی شوید تا مشکلی برای مسافرت هوایی پیش نیاید. وقتی وارد سالن انتظار شدید، ابتدا مشخصات پرواز و گیت خروجی خود را از روی مانتیورهایی که آن‌جا تعبیه شده است، چک کنید. معمولا باید مدت زمان نسبتا زیادی را در این سالن به انتظار بگذرانید. می­توانید از کافی شاپ آن‌جا استفاده کنید یا بر روی صندلی‌ها بشنید و استراحت کنید. دستشویی­های سالن انتظار هم در طبقۀ پایین قرار دارند که می‌توانید قبل از پرواز از آن‌ها استفاده کنید. بهتر است مکان استراحت خود را نزدیک به گیت خروجی‌تان انتخاب کنید. بین 45 تا 30 دقیقه قبل از پرواز، در گیت باز می­شود و شما می­توانید از سالن ترانزیت خارج شوید. در صف قرار بگیرید و با نشان دادن کارت پرواز به متصدی مربوطه، از سالن انتظار خارج شوید.

مراحل و راهنمای پرواز از فرودگاه امام

مرحلۀ پنجم: حرکت به سمت هواپیما

مامورانی که در بیرون از سالن ترانزیت و در فضای باز قرار دارند، شما را راهنمایی می­کنند تا به سمت هواپیمای خود بروید. اگر هواپیمای شما نزدیک گیت خروجی باشد، باید پیاده به سمت هواپیما بروید و اگر با گیت خروجی فاصله داشته باشد، سوار اتوبوس­های مشخص شده می­شوید و به سمت هواپیمایتان می­­­روید. اکنون شما همۀ مراحل را پشت سر گذاشته­اید و می­توانید با خیال راحت وارد هواپیما شوید.

مهمانداران هواپیما به شما کمک می­کنند تا بر اساس کارت پروازتان، صندلی خود را پیدا کنید. حال باید منتظر باشید تا خلبان اجازۀ پرواز بیابد و سفر هوایی خود را آغاز کند.

برای داشتن یک سفر خوب و لذت بردن از آن، دانستن نکات کلیدی و به ظاهر بی اهمیت اما در واقعیت مهم و ضروری، به شما کمک می­کند تا مدیریت و کنترل سفرتان را بر عهده بگیرید و به این ترتیب سفر آرامی را شروع کنید و از مشکلات احتمالی­ای که ممکن است در طول سفر برای شما اتفاق بیفتد جلوگیری کنید.

در این مقاله تلاش کردیم تا مراحل آماده سازی رفتن به یک سفر هوایی خارج از کشور از مبدا فرودگاه امام خمینی (ره) را به طور کامل و به ساده‌ترین شیوه به شما آموزش دهیم. برای اطلاعات بیشتر هم می‌توانید از طریق سایت www.zima.ir  مراجعه نمایید. با آرزوی سفری خوش برای شما.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار