gardeshban.ir

کاروانسرای میاندشت شاهرود با قدمتی ۴۰۰ ساله به عنوان بزرگ ترین مجموعه کاروانسرای ایرانی در فاصله ۱۰۳ کیلومتری شهرستان شاهرود- سبزوار در استان سمنان قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۴۶۰۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹-1399 September 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
نحوه ساخت این کاروانسراها در کتاب مطلع الشمس به طور کامل شرح داده شده است. موقعیت جغرافیایی کاروانسرای میاندشت چنین است که در استان سمنان، شهرستان میامی در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر شاهرود واقع شده و دارای آب و هوای نیمه خشک است.

درباره اقامتگاه

این مجموعه شامل سه کاروانسرا است که دو مورد متعلق به دوره قاجار و یک کاروانسرا متعلق به دوره صفوی است. هشتی ها، آب انبار ها، چاپارخانه و تلگراف خانه جزو دیدنی‌های تاریخی کاروانسرای میاندشت محسوب می‌شوند. امروزه نیز با فراهم کردن امکانات رفاهی برای مسافران، این کاروانسرا شامل ۱۵ اتاق ۲ تخته با حداکثر ظرفیت پذیرش ۲۰۰ گردشگر است که سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند تا با اقامت در این مجموعه از زیبایی‌هایش لذت ببرند.

البته در اتاق ها علاوه بر تخت، سرویس کف خواب نیز برای ۳ نفر وجود دارد، اما سرویس بهداشتی در اتاق‌های این کاروانسرا به خاطر حفظ معماری سنتی تعبیه نشده و توالت و حمام بصورت عمومی در زیر زمین مجموعه قرار دارند. آب شرب مصرفی این مجموعه از راه قنات تامین می شده که همچنان نیز پا برجاست.

کاروانسرای صفوی در ضلع غربی مجموعه قرار دارد و پلان این کاروانسرا به صورت حیاط مرکزی و هشت ضلعی است. حیاط میانی موجود در این مجموعه رابط بین کاروانسراهای صفویه و قاجاریه است. در حیاط، رواق‌ها، حجره‌ها و ایوان‌ها را خواهید دید. 

در دوره قاجار به خاطر افزایش رفت و آمد کاروان‌ها و افزایش ظرفیت کاروانسرا، دو کاروانسرای دیگر نیز به این مجموعه اضافه کردند. در شرق مجموعه، کاروانسرای قاجاری با پلان چهار ایوانی، شاه نشین و سردرب ورودی ساخته شد.

بانی این دو کاروانسرا نیز حسین خان نظام الدوله والی خراسان بوده است. کاروانسرای میاندشت دارای چهار ایوان است که دو ایوان شرقی و غربی از بام کلی حیاط بالاتر رفته و نزدیکی این دو ایوان بلند به یکدیگر حیاط کاروانسرا را محصورتر می کند. سردر نیز از دیوار بیرونی کاروانسرا جلوتر آمده و در طرفین هر یک از ایوانهای غربی و شرقی، دو ایوانچه به شکل نیم هشت وجود دارند.


هفت برج مدور در پیرامون کاروانسرا قرار دارد که آن را به شکل قلعه درآورده است، به طوری که زمانی برای در امان نگه داشتن این مجموعه بسیار کاربرد داشته است. قلعه مذکور امروزه تخریب شده و فقط قسمت های کمی از آن بر جای مانده است. ورودی کاروانسرا نیز در واقع ورودی کل مجموعه است، در میانه واقع شده است. علاوه بر این اقامتگاه سنتی، هتل رویال شاهرود هم گزینه مناسبی برای گذراندن تعطیلات در این شهر می‌باشد.

سردر این ورودی از اطراف خود مرتفع تر است و بقایای ساختمانی در پشت این مجموعه به چشم می آیند که نشان دهنده وجود ساختمان در زمان های گذشته است. این مجموعه سه آب انبار دارد: دو آب انبار در حیاط میانی و سومی در خارج مجموعه و در نزدیک ورودی واقع شده است. مرمت این مجموعه که در سال ۱۳۷۴ شمسی توسط سازمان میراث فرهنگی انجام گرفت.


در این مرمت، پس از بازسازی دیوارهای خارجی کاروانسرای غربی، پشت بندهای آجری برای آنها ساخته شد. در حال حاضر دارای امکاناتی مانند رستوران سنتی، چایخانه سنتی، موزه سنگ و گوهر، گالری هنرهای تجسمی، اجرای نقالی و نمایش سیاه بازی، اجرای موسیقی زنده، بازارچه سنتی و صنایع دستی، آتلیه عکاسی است. همچنین راهنمای تور و اینترنت، صحرانوردی، شترسواری، تماشای حیات‌ وحش است.


امکانات موجود در تمامی اتاق ها نیز سیستم گرمایشی و سیستم سرمایشی است. علاوه بر اینکه آشپزخانه عمومی برای کل کاروانسرا موجود است، رستوران و سفره خانه نیز دارد که می توانید انواع دمنوش های گیاهی و غذاهای سنتی مانند قورمه سبزی ، چلوگوشت، سبزی پلو با ماهی، جوجه کباب و کشک و بادمجان و... را تهیه کنید. ضمنا می‌توانید برای هر نوع بلیط هواپیما داخلی و خارجی به سایت بلیط آنلاین هواپیما سفرمارکت مراجعه کنید.

اماکن دیدنی نزدیک به کاروانسرای میاندشت

فاصله کاروانسرای میاندشت تا شهرستان تاریخی میامی: ۴۰ کیلومتر
فاصله کاروانسرای میاندشت تا غار ملحدو: ۸۶ کیلومتر
فاصله کاروانسرای میاندشت تا قبرستان قدیمی روستا: ۶۲ کیلومتر
فاصله کاروانسرای میاندشت تا قنات آزادوار: ۱۲۰ کیلومتر
فاصله کاروانسرای میاندشت تا کویر رضاآباد: ۱۵۰ کیلومتر
فاصله کاروانسرای میاندشت تا رشته قنات های حجت آباد: ۱۶۰کیلومتر

کاروانسرای میاندشت شاهرود با قدمتی ۴۰۰ ساله/عکس

کاروانسرای میاندشت شاهرود با قدمتی ۴۰۰ ساله/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار