gardeshban.ir

معبد آسمان، مقدس‌ترین معبد امپراطوری پکن به شمار می‌رود. این معبد به عنوان یک شاهکار معماری و طراحی مناظر شهرت زیادی دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۳۴۷۱۸
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹-1399 September 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
معبد آسمان در زمان سلسله «مینگ» توسط امپراطور «ژو دی» (Zhu Di) در باغ سلطنتی ساخته شد. یک بار در سال، در زمان انقلاب زمستانی، امپراطوران به اینجا می‌آمدند تا خدای آسمان‌ها را پرستش کرده و برای محصول خوب دعا کنند. 

از آنجایی که حکمرانی امپراطور به دستوری از آسمان‌های مشروعیت می‌گرفت، محصول بد به عنوان عدم محبوبیت وی نزد خدایان برداشت شده و موقعیت حکومت او را به خطر می‌انداخت. در نتیجه می‌توان فهمید که امپراطوران از روی علاقه شخصی این کار را نمی‌کرده و تنها برای برداشت خیلی خوب محصول فریضه دعا را انجام می‌دادند. این معبد ۲۶۷ هکتار مساحت داشته و یکی از شلوغ‌ترین مناظر سبز چین به شمار می‌رود. حدود ۴,۰۰۰ درخت سرو کهنسال که سن برخی از آن‌ها از ۸۰۰ سال نیز تجاوز می‌کند زمین را به آسمان‌های پکن پیوند می‌دهند.


 پرستش اجداد

در کنار تجدید دوباره کنفسیوس‌گرایی در زمان سلسله مینگ، مراسم مقدس برداشت محصول با پرستش اجداد امپراطور ترکیب می‌شد. بنا به الگوی نظام اجتماعی کنفسیوس، همان‌طور که امپراطور اجداد خود را محترم می‌شمارد، برادر کوچک‌تر باید برادر بزرگ خود، یک زن شوهر خود، یک پسر پدرش و ملت حاکمش را محترم بشمارد. پرستش اجداد در رسمی‌ترین مراسم آیینی امپراطوری به طور غیر مستقیم به فلسفه اجتماعی حامی قدرت امپراطور پر و بال می‌داد.


طراحی عرفانی

طراحی مجموعه معبد آسمان، مطابق با هدف مقدسش، قوانین عرفانی - کیهانی حاکم بر جهان هستی را بازتاب می‌داد. فضای معبد و ساختمان‌ها، رابطه بین آسمان و زمین را که در آن زمان هسته درک جهان بود به نمایش می‌گذاشت؛ بنابراین، در ساخت آن می‌توانید معانی رمزی اعداد را به خوبی لمس کنید. برای مثال چون عدد ۹ قوی‌ترین عدد به شمار می‌رفت، صفحه‌هایی که محراب مدور را شکل می‌دهند به صورت گروه‌های ۹ تایی چیدمان شده‌اند.

به همین صورت در تالار «دعا برای محصول خوب» ۲۸ ستون به ۴ ستون مرکزی برای نمایش فصول، ۱۲ ستون داخلی برای نمایش ماه‌ها و ۱۲ ستون خارجی به عنوان نمادی از ۱۲ ساعت روز تقسیم می‌شوند. مثال‌هایی از این دست که نمایانگر اعداد نمادین هستند را در طراحی بناها بسیار زیاد می‌بینید. یکی دیگر از حقایق جالب توجه در ساخت این تالار استفاده نکردن از میخ است. این ساختمان ۳۸ متر ارتفاع و ۳۰ متر قطر دارد و بر روی سقف آن نقشی از یک اژدها که نمادی از امپراطور است به چشم می‌خورد. این ساختمان در سال ۱۴۲۰ ساخته شد، اما بعد از اصابت صاعقه در سال ۱۸۸۹ آتش گرفت. در سال بعد از حادثه بازسازی‌های دقیقی روی بنا انجام شد.


دیدنی‌ها

اگر چه در گذشته‌های دور، مردم عادی اجازه ورود به این پارک عظیم را نداشتند، اما امروزه با بهای اندکی همه می‌توانند از زیبایی‌های آن بهره‌مند شوند. بهترین زمان بازدید از معبد آسمان صبح زود خواهد بود. مطمئن باشید ارزش آن را دارد که به خاطرش بیدار شوید. اول صبح یکی از تجربه‌های جالب در این محوطه افرادی هستند که به ورزش صبحگاهی مشغول‌اند. در کنار فرد مسنی که در حال اجرای حرکات آرام و روان تایچی است، شاید جوانی را ببینید که حرکات خشن و سخت کاراته را انجام می‌دهد. برخی گروه‌ها نیز معمولاً در حال یادگیری مهارت‌های شمشیربازی یا رقص‌های سنتی خواهند بود.

در میان شگفتی‌های معماری مجموعه می‌توان از طاق آسمان امپراطوری که در سال ۱۵۳۰ ساخته شد نام برد. دور تا دور این قسمت را «دیوار انعکاس» پوشانده که پچ‌پچ فردی از یک سر آن با وضوح کامل به سمت دیگر می‌رسد. توصیه می‌کنیم برای دیدن این شگفتی صبح زود که هنوز تورها به سمت آن سرازیر نشده‌‌اند سر بزنید. در قسمت شرقی تالار «دعا برای محصول خوب»، آلاچیق «کشتار حیوانات» را می‌بینید که محلی برای قربانی گوسفند، گوزن، گاو نر و سایر حیوانات بود. البته امروز این بنا بسته و قفل شده است، اما دیدن آن از بیرون هم تماشایی خواهد بود. دروازه شرقی محبوب‌ترین ورودی پارک بوده، اما صف تهیه بلیط در دروازه غربی بسیار کوتاه‌تر است.


تجربه تایچی در معبد آسمان

ورزش تایچی یک رشته از هنرهای رزمی است که بر روی توسعه مهارت هدایت کردن نیروی «چی» یا همان آگاهی از انرژی درون بدن تمرکز دارد. در طی کلاس تصویر کاملی از این رشته توسط یک استاد خواهید گرفت. این کلاس‌ها همواره صبح برگزار شده و به مدت ۳۰ دقیقه هستند. هزینه شرکت در آن‌ها نیز حدود ۹۸ دلار خواهد بود. ساعت بازدید از مجموعه معبد آسمان به طور کل از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر و هزینه ورود به آن بین ۱۰ تا ۳۵ ین بسته به فصل تغییر خواهد کرد.


معبد آسمان، مقدس‌ترین معبد امپراطوری پکن+عکس

معبد آسمان، مقدس‌ترین معبد امپراطوری پکن+عکس

معبد آسمان، مقدس‌ترین معبد امپراطوری پکن+عکس

معبد آسمان، مقدس‌ترین معبد امپراطوری پکن+عکس

معبد آسمان، مقدس‌ترین معبد امپراطوری پکن+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار