gardeshban.ir

بعد از لندن و نیویورک، سومین سیستم فرودگاه شلوغ در جهان به توکیو تعلق می‌گیرد. در این میان، فرودگاه هاندا یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های این شهر به حساب می‌آید.
کد خبر: ۳۴۷۲۶
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹-1399 September 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
«فرودگاه بین‌المللی توکیو» (Tokyo International Airport) که با نام «فرودگاه هانه‌دا» یا «فرودگاه هاندا» (Haneda Airport) نیز شناخته می‌شود، یکی از 2 فرودگاه اصلی شهر توکیو در ژاپن به شمار می‌رود. 

این فرودگاه در منطقه‌ی «اوتا» (Ōta) قرار گرفته و «ایرلاین ژاپن» و «آل نیپون ایرویز» (All Nippon Airways) جزو خطوط هوایی داخلی فعال آن به حساب می‎آید. فرودگاه هاندا توانست با جا‌به‌جا کردن بیش از 75 میلیون مسافر در سال 2016، مقام سومین فرودگاه شلوغ در آسیا را به خودش اختصاص دهد و در سطح جهانی نیز پنجم شود. دولت ژاپن قصد دارد در آینده، این فرودگاه را پروازهای تجاری ممتاز اختصاص داده و از «فرودگاه بین‌المللی ناریتا» (Narita International Airport) برای پروازهای تفریحی و ارزان قیمت‌تر استفاده کند.


تاریخچه

قبل از ساختن این فرودگاه، هواپیماهای توکیو از سواحل این کشور به عنوان باند فرود استفاده می‌کردند. بعد از تأسیس آن در سال 1931، فرودگاه هاندا را در آن زمان بزرگ‌ترین فرودگاه داخلی کشور ژاپن نامیدند و اولین پروازش در همان سال به شهر «دالیان» (Dalian) انجام شد که محموله‌اش حشرات بودند. با توجه به افزایش مسافران و ترافیک پروازهای باری، در سال 1939 این فرودگاه را گسترش دادند و یک باند دیگر نیز به آن اضافه کردند. 

دولت در آن زمان تصمیم داشت یک فرودگاه بسیار بزرگ‌تر را تأسیس کند؛ اما با کاهش منابع لازم در طول جنگ جهانی دوم، ترجیح دادند تمرکزشان را بر روی گسترش فرودگاه هاندا بگذارند. هاندا تا سال 1978، فعالیتش را به عنوان فرودگاه اصلی بین‌المللی شهر توکیو ادامه داد؛ اما بعد از آن تا سال 2010، این وظیفه به فرودگاه بین‌المللی ناریتا در «استان چیبا» (Chiba Prefecture) انتقال پیدا کرد و فرودگاه هاندا، به پروازهای داخلی توکیو و چندین کلان‌شهر در آسیای شرقی اختصاص داده شد. در سال 2014، ساخت چهارمین باند فرودگاه نیز به پایان رسید و یک ترمینال پروازهای بین‌المللی هم به آن اضافه کردند. معمولاً سران دولت های دیگر برای سفر به ژاپن، از فرودگاه هاندا استفاده می‌کنند.


ترمینال ها

فرودگاه هاندا 3 ترمینال دارد و اتوبوس‌های شاتل، هر 5 دقیقه بین آن‌ها تردد می‌کند. البته ترمینال 1 و 2 آن از طریق گذرگاه زیرزمینی نیز به هم متصل هستند. ترمینال بین‌المللی این فرودگاه، 24 ساعته باز است؛ اما ترمینال‌های داخلی آن از 5 صبح تا 11:30 شب فعالیت می‌کنند که گاهی ممکن است با توجه به خدمات بعضی از ایرلاین‌ها، فعالیت آن‌ها هم 24 ساعته شود. مدیریت هر 3 ترمینال فرودگاه هاندا را شرکت‌های خصوصی برعهده دارند. 

ترمینال 1 این فرودگاه در سال 1993 ساخته شده و به «بیگ بِرد» (Big Bird) معروف است. این بخش، بزرگ‌ترین ترمینال فرودگاه هاندا به حساب می‌آید و یک اتاق کنفرانس، رستورانی بزرگ، مغازه، سکوی بازدید و کافه را شامل می‌شود. ترمینال 2 فعالیتش را در سال 2004 شروع کرد و چندین فروشگاه و رستوران را دربرمی‌گیرد.


امکانات و دسترسی به مرکز شهر

یکی از ایرادهایی که به این فرودگاه وارد می‌شد، نبودن تسهیلات کافی در شب بود. زیرا بیشتر رستوران‌ها و مغازه‌ها در شب باز نبودند و مسافران شکایت داشتند که چرا اتوبوس‌های ارزان‌قیمت این بخش، از نیمه شب به بعد فعالیت ندارند و فقط تاکسی قابل دسترس است. بنابراین در سال 2014، بعضی از این مسائل را رفع و فرودگاه را بازسازی کردند و باجه‌های چک-این، تحویل چمدان، بخش مهاجرت و گمرک آن را گسترش دادند و یک هتل نیز در ترمینال بین‌المللی آن تأسیس کردند. با توجه به اینکه قرار است توکیو میزبان مسابقات المپیک تابستانی 2020 باشد، قرار است ظرفیت فرودگاه هاندا را افزایش دهند و یک خط راه آهن هم برای آن بزنند تا این فرودگاه را در زمان کمتری به «ایستگاه قطار توکیو» (Tokyo Station) متصل کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار