gardeshban.ir

شهرستان سمنان در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر و در راه تهران به خراسان قرار گرفته و دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی است.
کد خبر: ۳۴۷۴۴
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹-1399 September 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
صادقی کارشناس میراث فرهنگی استان سمنان گفت : شهرستان سمنان از شمال با شهرستان مهدیشهر و از شرق با شهرستان دامغان و از غرب با شهرستان سرخه از جنوب با کویر و استان اصفهان همسایه است.
 
وی با اشاره به این که استان سمنان نگین کویر ایران است گفت : استان سمنان از جمله شهرستان سمنان جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد.
 
وی افزود : خانه تدین سمنان جزو خانه های با ارزش قاجار است که به صورت دو بخش بیرونی و اندرونی ساخته شده است و بخش بیرونی این خانه دارای دو طاق بزرگ و زیر زمین و بخش اندرونی شامل قسمت های تابستانی دارای بادگیر و زمستانی و همچنین تعدادی اتاق کوچک و بزرگ است و بنای فعلی خانه محمدیه اکنون به عنوان محل اداره میراث فرهنگی استان سمنان مورد استفاده قرار گرفته است.

جاذبه های گردشگری سمنان+ تصاویر

وی اظهار داشت : گرمابه پهنه: از بناهای قرن نهم هجری قمری است که در سال ۸۵۶ ه. ق به دستور خواجه غیاث الدین محمد ابنخواجه تاج الدین بهرام سمنانی از وزرای دوره تیموری بنا گردیده است و این گرمابه در بخش مرکزی شهر سمنان و در کنار مجموعه مسجد جامع، مسجد امام، تیمچه پهنه و راسته بازار قرار گرفته است. این بنا در سال ۱۳۶۷ و پس از انجام عملیات مرمت به صورت موزه تغییر کاربری داده و هم اکنون مورد بازدید است.

جاذبه های گردشگری سمنان+ تصاویر
  
صادقی با اشاره به این که دروازه ارگ سمنان بنای اصلی ارگ شهر سمنان و در زمان بهمن میرزا بهاء الدوله فرزند فتحعلی شاه قاجار حاکم سمنان احداث گردیده است افزود : این بنا که در واقع ارگ دولتی و مقر حکومتی سمنان در دوران قاجاریه محسوب می شد، شامل دو دروازه است که دروازه جنوبی آن در اثر گسترش شهر از میان رفته و بنای دروازه شمالی (دروازه فعلی) موجود است.

جاذبه های گردشگری سمنان+ تصاویر
  
وی مسجد جامع سمنان را از شمار کهن ترین آثار به جا مانده از دوران پر شکوه اسلامی دانست و افزود : این مسجد نشانگر مدنیت و رشدو نبوغ هنری معماری این خطه است و بنای این مسجد تک ایوانی است و طبق متون تاریخی زمان ساخت این مسجد به قرن سوم هجری قمری برمی گردد و درخیابان امام (ره) واقع شده است.

جاذبه های گردشگری سمنان+ تصاویر
 
صادقی کاروانسرای سنگی آهوان را از جمله مهمترین کاروانسراهای استان سمنان دانست و افزود :این کاروانسرا که با سنگ و ملات ساروج، در منطقه سردسیر و کوهستانی آهوان ساخته شده است پلان این کاروانسرا چهار ایوانی است و زمان ساخت آن ظاهرا مربوط به دوره صفویه است و در منطقه گردنه آهوان سمنان واقع شده است.

جاذبه های گردشگری سمنان+ تصاویر
  
 گفتنی است ، آنچه که در این مصاحبه گفته شد فقط گوشه ای از جاذبه های تاریخی شهرستان سمنان است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار