gardeshban.ir

اهواز مرکز استان خوزستان است و رود کارون نماد شهر اهواز بوده و از میان این شهر می‌گذرد. اما گذشتن کارون از میان شهر اهواز موجب شده این شهر به دو بخش تقسیم شود.
کد خبر: ۳۴۷۵۶
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹-1399 September 29
گردشبان (gardeshban.ir) :

پس پل های متعددی روی اهواز ساخته شده است تا رفت و آمد میان دو بخش شهر را آسان کند. در این نوشته با برخی از مشهورترین پل های شهر اهواز آشنا می‌شویم تا اگر زمانی با خرید بلیط هواپیما اهواز به این شهر زیبا سفر کردید، حتما به برخی از این پل های زیبا سر بزنید. در شهر اهواز چندین پل روی رود کارون قرار دارد، اما برخی از آنها قدیمی‌ترند و بیشتر به عنوان جاذبه گردشگری شناخته می‌شوند. برخی دیگر در دهه‌های اخیر ساخته شده‌اند و چند پل هم در حال ساخت هستند.

اهواز، کارون و پل هایش


اهواز از شهرهای بزرگ ایران و بزرگترین شهر و مرکز استان خوزستان به شمار می‌رود. اهواز با بیش از ۱ میلیون نفر جمعیت، دارای موقعیت راهبردی و مهمی در جنوب غربی کشور است. رود کارون که طولانی‌ترین رود ایران است در بخشی از مسیر خود از درون شهر اهواز می‌گذرد. شاید بتوان گفت کارون قلب تپنده اهواز است و بخش متراکم و زنده شهر در پیرامون این رود مهم شکل گرفته است. از آنجایی که کارون رودی از شمال به جنوب است، پل‌هایی که بر روی کارون ساخته شده‌اند، نه تنها زمینه حرکت و جا به جایی بار و افراد را در دو سوی رودخانه فراهم می‌کنند، بلکه خود محورهایی راهبردی و مهم از سمت مرز غربی ایران به سوی مرکز ایران به شمار می‌روند. پیشینه برخی از این پل‌ها به دوران جنگ جهانی دوم برمی‌گردند و ریشه در تاریخ همان دوران دارند.
زندگی در اهواز با رود کارون و پل هایی که بر روی آن ساخته شده‌اند. پس اگر خواستید بیشتر با شهر اهواز، جاذبه‌ها و هتل های اهواز آشنا شوید، از وبلاگ سفرمارکت (موتور جستجو آنلاین خرید بلیط هواپیما) بازدید کنید و دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.
پل های اهواز

پل سفید اهواز


پل سفید اهواز که به پل معلق یا پل هلالی هم مشهور است، نخستین پل معلق ایران است که در سال ۱۳۱۵ ساخته شد. پل سفید یکی از مهمترین جاهای دیدنی اهواز به شمار می‌رود. پل سفید با هزینه‌ای تقریبا ۵۰۰ هزار تومانی توسط یک پیمانکار سوئدی و مهندسان آلمانی ساخته شد. عمر مفید این پل، ۵۰ سال تعیین شده بود و به همین دلیل در سال ۸۹ مورد بازسازی قرار گرفت. نورپردازی پل سفید اهواز که در بازسازی آن انجام شد، جلوه خاصی به آن در شب داده است. قوس های هلالی شکل پل سفید یکی از نمادهای شهری اهواز به شمار می‌روند. زمانی که این پل در حال ساخت بوده، نصب همین قوس های نگهدارنده، یک چالش فناوری بوده است و با دشواری زیادی انجام شده است.
پل های اهواز

پل سیاه اهواز


اما قدیمی‌تر از پل سفید، پل سیاه است که در سال ۱۳۰۸ ساخته شده است و وظیفه اصلی آن اتصال بندر امام خمینی (شاهپور) به شبکه سراسری ریلی کشور بوده است. پل سیاه به دلیل رنگ سیاه پایه‌هایش به این نام شهرت پیدا کرده است. این پل در طول جنگ جهانی دوم، نقش مهمی در انتقال آذوقه و تجهیزات به نیروهای متفقین داشته و به همین دلیل به آن نام پل پیروزی هم داده‌اند.

پل نادری اهواز


پل نادری اهواز دیگر پل بر روی رود کارون است که ساخت آن به دوران پهلوی دوم و چند سال پیش از انقلاب بازمی‌گردد. پل نادری که چهارمین پل اهواز از نظر قدمت است خیابان سلمان فارسی را به کوی تختی (امانیه سابق) متصل می‌کند. به همین دلیل به آن پل چهارم یا پل سلمان فارسی هم می‌گویند. پل نادری ما بین پل سفید و پل هشتم قرار گرفته و شما از روی آن می‌توانید این دو پل را ببینید. پل نادری دارای مسیر عبوری خودرو و رهگذران پیاده است.
پل های اهواز

پل صنایع فولاد


پل صنایع فولاد یا پل ششم اهواز، جنوبی ترین پل از مجموعه پل های شهر اهواز بر روی رود کارون است. پل هفتصد متری ششم یا صنایع فولاد، در دهه هشتاد خورشیدی ساخته شده است و برای به هم متصل کردن کارخانه‌های صنعت فولاد اهواز به هم ساخته شده است و نام‌گذاری آن هم به همین دلیل است.

پل گفت و گوی تمدن ها


پل هفتم که به نام پل گفت و گوی تمدن ها و علی ابن مهزیار نیز شناخته می‌شود، بافت قدیم اهواز را به منطقه کیان‌پارس (چمران) متصل می‌کند. پل پانصد متری هفتم در دهه هفتاد خورشیدی ساخته شده است. پل هفتم اکنون دارای نورپردازی و آب نمایی زیبا به صورت یک آبشار مصنوعی است و شب‌های جلوه ویژه‌ای می‌یابد. آبشار مصنوعی پل هفتم، بزرگترین آبشار مصنوعی ایران به شمار می‌رود.
پل های اهواز

پل کابلی یا پل هشتم


پل هشتم که به نام پل کابلی یا پل غدیر هم شناخته می‌شود، بزرگترین پل کابلی ایران به شمار می‌رود. پل کابلی، با هزار متر طول، منطقه امانیه را به خیابان زند متصل می‌کند. پل هشتم اهواز هم به سبب نورپردازی که دارد، شب‌ها جلوه ویژه‌ای می‌یابد. پل کابلی به سبب ساختار خود و شکل ویژه‌ای که دارد در کنار پل هلالی اهواز، از نمادهای شهر به شمار می‌رود.
پل های اهواز

پل طبیعت اهواز


پل طبیعت اهواز جدیدترین پل اهواز است که در دهه ۹۰ خورشیدی ساخته شده است. پل طبیعت اهواز، یک پل برای گذر افراد پیاده است و با هدف تفرج و گردش و همچنین دسترسی رهگذران از پارک کلاله تا بلوار ساحلی کیانپارس ساخته شده است.
پل های اهواز

پل سوم اهواز


نزدیک‌ترین پل به پل طبیعت اهواز، پل سوم نام دارد. پل سوم، پلی پانصدمتری است که پیش از انقلاب ساخته شد و در ابتدا قرار بود یک پل با عملکرد ریلی باشد. اما بعدها کاربرد ترانزیتی و ماشین‌رو پیدا کرد.

پل پارک جزیره


در مابین پل سفید و پل سیاه اهواز، یک جزیره در ساحل رود کارون ایجاد شده که پارک جزیره در آن ساخته شده و فرایند ساخت آن ادامه دارد. پل پارک جزیره که طراحی زیبایی دارد و البته کوتاهتر از دیگر پل های کارون است، ساحل غربی کارون را به این خشکی میان آن متصل می‌کند.
پل های اهواز

پل پنجم اهواز


پل پنجم کاربرد دوگانه‌ای در شهر اهواز دارد. هم مسیر عبور لوله آب شهری از زیر آن است و هم بار ترافیکی غرب به شرق را کاهش می‌دهد.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار