gardeshban.ir

کانادا با در اختیار داشتن ویژگی‌هایی شگفت‌انگیز، کشوری منحصربه‌فرد در مقایسه با دیگر نقاط جهان است. این کشور پهناور در هر گوشه و کنار خود موضوعی برای شگفت‌زده کردن گردشگران دارد.
کد خبر: ۳۴۷۶۴
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹-1399 September 29
گردشبان (gardeshban.ir) :

کانادا  کشوری بسیار شگفت‌انگیز است. این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی محصولات غذایی عجیب است، یکی از بخش‌های این کشور در ماه مه پر از مار می‌شود و مردم کمی در مقایسه با دیگر نقاط جهان در آن زندگی می‌کنند. این مقاله به‌طور دقیق به حقایق شگفت‌انگیز کشور کانادا می‌پردازد.

ریشه نام کاناد

نام کانادا از واژه‌ی کاناتا (kanata)، متعلق به قبایل بومی منطقه، گرفته شده است. کاناتا معنی دهکده یا محل استقرار را می‌دهد. جهانگرد فرانسوی، ژاک کارتیه (Jacques Cartier)، در سال ۱۵۳۵ در حال سفر با گروهی از جوانان بومی بود. آن‌ها برای توصیف استاداکونا (Stadacona)، دهکده‌ای در کبک امروزی، از این واژه استفاده می‌کردند. کارتیه سپس از واژه‌ی کانادا برای توصیف تمامی مناطق اطراف استفاده کرد. در سال ۱۵۴۷، کانادا بر روی نقشه‌ها آمد و نام آن به سرزمینی در شمال رودخانه‌ی سنت لارنس (St. Lawrence) اطلاق شد.

کانادا

بابانوئل کانادایی است

وزیر مهاجرت کانادا در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که بابانوئل درواقع شهروند کاناداست. او دلیل این گفته‌ی خود را لباس‌های قرمز و سفیدرنگ بابانوئل اعلام کرد؛ لباس‌هایی که رنگ ملی کانادا محسوب می‌شوند. بچه‌ها امروزه نامه‌های خود را به آدرس کانادا - کد پستی H0H 0H0 - قطب شمال برای بابانوئل ارسال می‌کنند.

بابانوئل کانادایی

پارک های ملی کانادا بزرگ تر از برخی کشورها هستند

پارک ملی وود بوفالو (Wood Buffalo) که در شمال شرقی آلبرتا و نورث‌وِست (Northwest) جنوبی واقع شده، بزرگ‌ترین پارک ملی کشور به مساحت ۴۴۸۰۷ کیلومترمربع است و دومین پارک ملی بزرگ دنیا به شمار می‌آید. این پارک به‌عنوان زیستگاهی برای گاومیش‌های کوهان‌دار ساخته شده و بزرگ‌تر از کشورهایی چون  دانمارک ،  سوئیس  و  هلند  است.

پارک های ملی کانادا

کانادا، کشوری خالی از سکنه

تقریباً ۹۰ درصد از کانادا خالی از سکنه است. در مقام مقایسه، کانادا نسبت به ایالات‌متحده چندان بزرگ‌تر نیست، اما تنها ۱۱ درصد از جمعیت آمریکا را دارد. از این جمعیت، ۹۰ درصد آن‌ها در محدوده‌ی ۵۰۰ کیلومتری مرز با آمریکا زندگی می‌کنند. کانادا همچنین خانه‌ی بزرگ‌ترین جزیره‌ی غیرمسکونی جهان است؛ جزیره‌ی دِوون (Devon) در خلیج بافین (Baffin).

جزیره دون کانادا

کانادایی ها عاشق غذای آماده هستند

مردم به شوخی می‌گویند که غذاهای آماده باید به‌عنوان غذای ملی کانادا معرفی شوند، زیرا از مجموع فروش ۷ میلیون بسته غذای آماده در طول هفته در سراسر جهان، ۱.۷ میلیون بسته‌ی آن به کانادا تعلق دارد. ماکارونی‌های آماده در بسته‌های آبی‌رنگ و پنیرهای بسته‌بندی‌شده در ایالت کبک آماده می‌شوند. پنیر و شیر کانادایی ماده‌ی اصلی در تهیه‌ی این خوراکی‌ها است. کانادایی‌ها بیش از هر کشور دیگری غذای آماده مصرف می‌کنند. مصرف شهروندان این کشور در مقایسه با ایالات‌متحده ۵۵ درصد بیشتر است.

فست فودهای کانادایی

طولانی ترین خط ساحلی از آن کاناداست

کانادا همچنین طولانی‌ترین خط ساحلی جهان را دارد. طول این خط ساحلی ۲۰۲ هزار و ۸۰ کیلومتر است. بزرگ‌ترین منطقه‌ی آبی جهان نیز به کانادا تعلق دارد. تقریباً ۴.۵ سال طول می‌کشد تا با پای پیاده، بدون توقف و استراحت، بتوان کشور کانادا را دور زد.

خط ساحلی کانادا

کانادا طولانی ترین مرز غیرنظامی جهان را دارد

طولانی‌ترین مرز غیرنظامی جهان بین کانادا و ایالات‌متحده قرار دارد. این مرز ۸۸۹۱ کیلومتر طول داشته و تنها حریم بین آلاسکا و کانادا ۲۴۷۵ کیلومتر است. مرز میان استنستید (Stanstead) در کبک و دربی لاین (Derby Line) در ورمونت (Vermont) منحصربه‌فرد است، زیرا کتابخانه‌ی محلی موجود در این منطقه بین کانادا و آمریکا ساخته شده و به شهروندان هر دو کشور خدمات ارائه می‌دهد.

کانادا، پایتخت خرس قطبی است

چرچیل در مانیتوبای شمالی پایتخت خرس قطبی در جهان محسوب می‌شود. تقریباً ۱۵۵۰۰ قلاده از ۲۵۰۰۰ قلاده خرس قطبی در جهان، به خاطر دسترسی این منطقه به خلیج منجمدِ هادسون (Hudson)، در چرچیل زندگی می‌کنند. آن‌ها زمستان خود را در این خلیج می‌گذرانند. چرچیل همچنین تنها منطقه در جهان است که یک زندان خرس قطبی دارد و گاهی اوقات جمعیت خرس‌های قطبی بیشتر از مردم عادی می‌شود. ساکنان اندکی که در این منطقه زندگی می‌کنند درهای خانه‌ها و خودروهای خود را به‌منظور فرار مردم از دست خرس‌های قطبی و پناه گرفتن در جایی امن باز می‌گذارند.

خرس قطبی کانادا

کانادا مقام اول تولید شربت افرا را دارد

۷۱ درصد از تولید شربت چوب افرا متعلق به کانادا است که البته عجیب نیست؛ اما موضوع شگفت‌انگیز این است که  کبک  به‌تنهایی وظیفه‌ی تولید ۹۱ درصد از این محصول را به عهده دارد. همچنین ۸۰ درصد از صادرات عدس سبز در جهان در اختیار کانادا است و استان ساسکاچِوان (Saskatchewan) نود و پنج درصد از این محصول را تولید می‌کنند.

مانیتوبای کانادا قلمرو مارهاست

اگرچه اکثر مردم تصور می‌کنند که  استرالیا  پایتخت مارها در جهان است، اما مانیتوبا (Manitoba) درواقع بزرگ‌ترین تراکم جمعیتی مارها در دنیا را دارد. در ماه مه حدود ۷۰۰۰۰ مار در استان پرِیری (Prairie) از خواب زمستانی بیدار می‌شوند. مارهای موسوم به «کِش کنار-قرمز» پرجمعیت‌ترین نژاد مارها در این منطقه هستند.

مانیتوبا کانادا

شهر کبک در این موارد اولین است

استحکامات شهر کبک که در سال ۱۶۹۵ ساخته شده‌اند، تقریباً ۴.۶ کیلومتر طول دارند. کبک نه‌تنها یگانه شهر دیواردار در شمال  مکزیک  لقب می‌گیرد، بلکه اولین شهر در  آمریکای شمالی  نیز محسوب می‌شود که تبدیل به محوطه‌ی ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو شده است.

کبک

کانادا در هر زمان پذیرای ورود یوفوهاست

کانادا اولین کشوری در جهان است که دارای یک سکوی فرود مخصوص برای یوفوها (UFO) است. این سکو که در شهر آلبرتا واقع شده، بیش از ۵۰ سال قدمت دارد. حتی پل هِلیِر (Paul Hellyer)، وزیر وقت دفاع کانادا هم در مراسم رونمایی از این سکو شرکت کرد. این سازه‌ی بتنی بیش از ۱۳۰ تن وزن دارد و در آن یک کپسول زمان (کپسولی که در آن چیزهایی قرار دارد که آیندگان در سال‌های آتی می‌توانند آن را باز کنند) دیده می‌شود که قرار است در سال ۲۰۶۷ باز شود.

در کانادا برای عذرخواهی قانون وضع شده است

کانادایی‌ها به خاطر ادب خود شهرت فراوانی دارد؛ اما آن‌ها به‌قدری از کلمه‌ی «متأسفم» استفاده می‌کنند که در سال ۲۰۰۹ یک قانون مربوط به عذرخواهی به تصویب مجلس رسید و به‌موجب آن عمل عذرخواهی در دادگاه را ناپسند اعلام کرد؛ بنابراین یک عذرخواهی به معنی ابراز همدردی یا پشیمانی است و نه پذیرش اشتباه یا تقصیرِ مرتبط با گفتار یا رفتار.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار