gardeshban.ir

در لابه لای بافت تاریخی شهر آمل و محله پایین بازار، بنای چهارگوش قدیمی به چشم می آید که حدود ۴ دهه پیش به فهرست آثار ملی کشور راه پیدا کرده است.
کد خبر: ۳۴۸۱۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۹-1399 October 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
بقعه شمس آل رسول یا همان آتشکده آمل یکی از جاذبه های تاریخی شهر به شمار می رود و برای تاریخ‌دوستانی که اهل ماجراجویی های تاریخی و گوش سپردن به حکایت های پشت بناهای قدیمی دارند مکان ایده آلی است. اگر به معماری های خاص علاقه داشته باشید سری به این بنای فراموش شده و یادگار دوره ساسانی بزنید. پس اگر با بلیط هواپیما ساری به استان مازندران رفتید، بازدید از شهر آمل و جاذبه های آن را فراموش نکنید.

چرا بازدید از آتشکده آمل پیشنهاد می شود؟

- ارزش های معماری آتشکده آمل در نوع خود خاص است.
- برای اینکه تنها و مهجور در تاریخ محو نشود باید از این بنا بازدید کرد.
- آتشکده آمل یکی از بناها و آثار ملی ایران از دوره ساسانی به شمار می رود.

تاریخچه آتشکده آمل

در دوره ساسانی در منطقه آمل قدیم بناهایی ساخته شده بودند که تنها آتشکده و بازارش به دنیای امروزی راه پیدا کردند و از حمله اعراب در امان ماندند. به غیر از این ۲ بنا، دژ مستحکم ساسانی نیز بخشی از مجموعه آمل قدیم بود ولی در آن زمان ویران شد و به تاریخ پیوست. گفته می شود آتشکده آمل که قدمت آن به قرن نهم هجری قمری می رسد مقبره ای متعلق به علامه محمد بن محمود بود، کسی که به شمس الدین آملی مشهور بود و شخص برجسته ای در قرن های ۷ و ۸ هجری به شمار می رفت. آملی دانشمند، محقق و پزشک مشهور شیعه در آن قرون بود.


این بنا به خاطر معماری منحصر به فرد و خاصش در زمره آثار برتری از قرن نهم قرار گرفته و با نگاه به نمای بیرونیش به راحتی به این موضوع پی می برید. این آتشکده چهار گوش و گنبد مخروطی در مقایسه با سایر برج های آن دوره وسعت بیش تری دارد و آجرهایی که در ساخت آن به کار رفته‌اند در ابعاد و اندازه های مختلفی هستند. به اعتقاد دکتر پیرنیا کسی که به معماری اسلامی آشنایی دارد، این بنا معماری پارتی (اشکانی- ساسانی) دارد و سبک آن به دوره پیش از اسلام و آغاز اسلام برمی گردد.

در آتشکده آمل از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

تزییناتی که در معماری این بنا به کار رفته مهمترین زیبایی آن به شمار می روند و بیش تر برای تاریخ‌دوستان و علاقه مندان به معماری جذابیت دارد. مثلا مقرنس کاری های قسمت فوقانی بنا و تزیینات طاق، قرنیس های آجری و کاشی کاری های آن از زیبایی خاصی برخوردارند که شما را با سبک معماری گذشته آشنا می کنند. گفته می شود که گنبد این بنا ۲ پوش بوده (یعنی گنبد داخلی و خارجی داشته) و هر ۲ پوش آن در اثر زلزله و پدیده فرسایش تخریب شده اند اما در دهه اخیر این گنبد با سبک هر چند متفاوتی بازسازی شده است.

به اعتقاد برخی ها این جا Atashkadeh است و برخی ها می گویند که آرامگاه شمس آل رسول است ولی اینکه چرا این بنا را مقبره یا آتشکده می دانند برمی گردد به اسناد تاریخی و اشاره های متفاوتی که در کتب تاریخی به این موضوع شده است. شاید ندانید اما در معماری های ایرانی بناهای یادمانی را با ارتفاع بیش تری می سازند تا از دور دیده شوند. با تمام ارزش های معماری‌اش هنوز توجه زیادی به این آتشکده نمی شود و کم کم به فراموشی سپرده شده است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از آتشکده آمل چه قدر است؟

برای دیدن این بنای تاریخی نیازی نیست هزینه ای پرداخت کنید و حتی زمان زیادی برای بازدید از آن لازم نخواهید داشت ولی به طور یقین دیدن آتشکده آمل و ورق زدن تاریخ و هویت این شهر خالی از لطف نیست.

فصل مناسب برای بازدید از آتشکده آمل چه زمانی است؟


برای دیدن آتشکده آمل باید سفر به این شهر را به روزهای خوش آب و هوایی موکول کنید، مثلا اوایل بهار و پاییز یا حتی زمستان بهترین موقع برای سفر به این شهر است.
چگونه به آتشکده آمل برویم؟

آتشکده آمل در محله پایین بازار و در شهر قدیم (عوام کوی) واقع شده است و برای رفتن به آن راحت ترین راه استفاده از تاکسی یا خودروی شخصی است.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

موزه تاریخ آمل: ۱.۸ کیلومتر
بقعه میرحیدر آملی: ۲.۲ کیلومتر
پل معلق آمل: ۲.۲ کیلومتر
امامزاده ابراهیم آمل: ۲.۵ کیلومتر
پارک دهکده طلایی: ۲.۹ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی آتشکده آمل برای اقامت وجود دارند؟

مهمانسرای کاله: ۱ کیلومتر
هتل شهر: ۱.۷ کیلومتر
مهمانپذیر فرهنگ: ۲.۲ کیلومتر
متل فرهنگ: ۲.۸ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به آتشکده آمل هستند؟

رستوران نوستالژی خانه دوست:‌ ۳۰۰ متر
رستوران فست فود مامان جون:‌ ۳ کیلومتر
رستوران لاله زار: ۳.۶ کیلومتر
مجموعه غذایی بی بی: ۴ کیلومتر
رستوران شهر ما: ۴.۵ کیلومتر

بقعه شمس آل رسول یا آتشکده آمل از جاذبه های تاریخی شهر/عکس

بقعه شمس آل رسول یا آتشکده آمل از جاذبه های تاریخی شهر/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار