gardeshban.ir

یکی از زیبا ترین و خطرناک ترین جاذبه های گردشگری بخصوص در ایران غارها هستند. غارهای راز آلودی که در دل کوههای مرتفع وجود دارند و بعضی از آنها هنوز ناشناخته هستند.
کد خبر: ۳۴۸۷۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹-1399 October 02
گردشبان (gardeshban.ir) :

این غارها می توانند گردشگران زیادی را به خود جلب کنند . گردشگرانی که علاقه به طبیعت گردی و ماجراجویی در دل طبیعت دارند . غارها در واقع از نفوذ آب های زیر زمینی در سنگ های آهکی و حل شدن در فضای خالی بین آن ها در طول سالیان طولانی تشکیل می شوند.در سراسر دنیا شاهد غارهای بسیار زیادی هستیم و همین موضوع سبب شده تا افراد بسیار زیادی تحقیقات خود را در رابطه با غارها آغاز کرده و سعی کنند تا از این غارها اطلاعات مختلفی را به دست آورند. غارها از نظر گردشگری و توریستی نیز اهمیت بسیار زیادی دارند.

ویژگی مهم غارها این است که علاوه بر گردشگران، محققین، زمین‌ شناسان، غارنوردان حرفه‌ای و آماتور و بسیاری از افراد دیگر را جذب خود می کنند و افراد برای تماشا غارها به بخش های مختلفی سفر می کنند.ما در این مطلب عجیب ترین غارهای ایران همراه با عکس را برایتان جمع آوری کرده ایم .

غار پرآو

غار پر آو که به غار سردو نابودگر و غار قاتل معروف است در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه در نزدیکی روستای چالابات، جایی میان دو کوه تاجی بستان و بیستون، غاری عجیب و خطرناک به نام پرآو وجود دارد. این غار با ۳ هزار و ۵۰ متر ارتفاع در کوه زاگرس، کاملا عمودی است و برای درنوردیدن آن باید در آن سقوط کرد. غار در ۳۰۰ متری زیر قله شیخ علی خان یا قله پرآو واقع شده است. پرآو حدود ۴۰ سال پیش زمانی که کشف شد، عنوان بزرگ‌ترین غار عمودی جهان را کسب کرد اما حالا غارهای عمیق بسیاری در جهان وجود دارد که رتبه غار پرآو را در این لیست کاهش داده‌اند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این غار دهانه آن در ارتفاع ۳ هزار متری از سطح دریا است که هنوز هم در بالاترین سطح از دریا در میان غارهای جهان قرار دارد. عمق غار پرآو ۷۵۱ متر و طول آن هزار و ۴۵۴ متر است. این غار ۲۶ حلقه چاه دارد که عمیق‌ترین آن ۴۲ متر است. آب جاری در غار پرآو به دلیل ذوب شدن یخچال‌های زیرزمینی خود غار است.غار پرآو با ناهمواری‌های آن یکی از سخت‌ترین غارهای جهان به حساب می‌آید. تاکنون ۵ غارنورد ایرانی در این غار جان خود را از دست داده‌اند.

عجیب ترین غارهای ایران

غار نمکی جزیره قشم

غار نمکی جزیره قشم که با  بلورهای درمانگرش معروف است ،طولانی‌ترین غار ایجاد شده از نمک در جهان است. قشم جاذبه‌های طبیعی نفس‌گیر و عجیب زیادی دارد از جمله دره ستارگان اما غار نمکی جز یکی از خاص‌ترین غارها در جهان است. غارهای نمکی در تپه‌ای به نام نمکدان قرار دارد. غار نمکدان ۳ با طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر طولانی‌ترین غار نمکی این تپه و بزرگ‌ترین در جهان است. زمانی که از ورودی بسیار کوتاه غار عبور می‌کنید، جلوی چشمان شما دنیایی متعالی، دست نخورده و غیرواقعی قرار می‌گیرد. تحقیقات زمین‌شناسی روی غار نمکدان ۳ نشان می‌دهد که قدمت آن به حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش باز می‌گردد. در حالی که برای ایجاد یک قندیل در غار سنگ آهک، هزاران سال زمان لازم است، در غار نمکی چند روز پس از بارندگی قندیل‌های جدید شکل می‌گیرند. اندازه آنها بعد از یک ماه ممکن است به نیم متر برسد.

زیبایی‌ها در این غار کم نیست. از تپه چشمه‌ای با آب شفاف کریستالی، حوضچه بهاری تا رنگ‌های متنوعی که در سراسر غار چشم نوازی می‌کند. علاوه بر تمام این زیبایی‌ها، ماده معدنی منیزیم موجود در این غار برای افراد مبتلا به آسم خاصیت درمانی دارد.

عجیب ترین غارهای ایران

غار سُم

غار سم ،یکی از مرگ‌آورترین غارهای ایرانی ست  با عمق ۴۰۶ متر واقع در روستای نام نیک مینودشت است. غار آهکی سم بر بلندای کوه خواجه قنبر به ارتفاع هزار و ۷۰۰ متر قرار دارد. سم دومین غار عمیق کشور با جریان یافتن آب از میان سنگ‌های آهکی گسترش یافته است. از عجایب این غار وجود چاه‌های عمین و نیمه عمیق متعدد در آن است که تا کنون ۲۱ مورد از آنها کشف شده است. غار سم تنها پذیرای غارنوردان و تیم‌های حرفه‌ای کوهنوردی است چرا که بسیاری از غارنوردان در مسیر این غار جان خود را از دست داده‌اند. این غار نیز مانند بسیاری از غارها ورودی تنگی دارد که خرچنگ رو نام گرفته است اما این باریکی و تنگی معابر تنها به ورودی ختم نمی‌شود، مسیر باریک به قدری که امکان چرخش سر را از فرد می‌گیرد و همچنین کاهش دمای بیش از حد دیگر دلایلی هستند که غار سم را در زمزه مرگ‌آورها قرار می‌دهد. در این غار وسایل سفالی مختلفی دیده می‌شود. علاوه بر آن نمونه آزمایش شده جمجمه‌های باقی مانده از انسان و حیوانات در غار سم، خبر از قدمت بسیار زیاد آن می‌دهد. شاهد این ادعا کشف اسکلت خفاشی است که ۱۰ برابر بزرگ‌تر از اسکلت خفاش‌های امروزی است.

عجیب ترین غارهای ایران

غار یخی چما

نشستن برف در یک تنگه صخره‌ای و ذوب شدن برف در تابستان باعث فرسایش قسمت پایینی برف‌ها و به تدریج تشکیل غار یخی در طی گذشت صدها هزار سال شده است. غار چما در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد در نزدیکی روستای شیخ علی خان کوهرنگ در استان چهار محال و بختیاری واقع شده است. این غار کوچک دنیایی از زیبایی را دل دل خود جای داده است. چما انباری از برف‌هایی است که سالیان بسیار روی هم انباشته شده‌اند و ارتفاع آنها به ۵۰ متر می‌رسد. از عجایب این غار، آب شدن تدریجی یخ‌ها از سقف غار و ایجاد بارش مصنوعی در آن است. از بارش این آب‌ها درون غار یخی، چشمه زلالی از آب سرد جاری شده است که سرانجام به سد کوهر می‌پیوندد. غار یخی چما پوشیده از برف‌های انبوه است. این غار به عنوان بزرگ‌ترین غار آب شیرین ایران شناخته می‌شود و یکی از بی‌نظیرترین مناطق گردشگری ایران محسوب می‌شود که برای بسیاری از گردشگران ناشناخته است.

غار یخی چما شبیه به تنگی بسیار بزرگ و انباری پر از برف است که ارتفاع برف ها در داخل آن تا ۵۰ متر هم می ‌رسد. لایه های یخی که در این غار وجود دارد در فصول گرم سال دارای ضخامت کمی بوده و بسیار نازک و حساس هستند، به همین دلیل باید از عبور بر روی آن ها اجتناب کرد.متاسفانه با وجود زیبایی خارق العاده ای که غار یخی چما دارد، شاهد آن هستیم که بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی از وجود آن بی اطلاع هستند و در طول سال گردشگران بسیار کمی از این غار بسیار خاص و هیجان انگیز بازدید می کنند. مسئولین چهارمحال و بختیاری در تلاش هستند تا با تبلیغ بر روی این جاذبه گردشگری، آن را تبدیل به یک منطقه گردشگری و توریستی کنند.

عجیب ترین غارهای ایران

غار یخ مراد

برای تعطیلات خیلی ها ترجیح می دهند به شهرهای شمالی بروند تا بهار را در طبیعت زیبای شمال جشن بگیرند، به همین خاطر ممکن است از جاده چالوس برای رفتن به شهرهای شمالی عبور کنید اما شاید بدنباشد در میانه راه سری هم به غار یخ مراد بزنید، غاری که در کناره جادوه چالوس و در آبادی گچسر استان البرز، واقع شده است.این غار یکی از زیباترین و نادرترین غارهای کشور به حساب می آید، کارشناسان احتمال می دهند که در گذشته یخ مراد زیر آب بوده است. «این را می شود از وضع طبیعی غار و بقایای وجود فسیل «کاردینا» بر روی تخته سنگ های غار فهمید.جنس این غار از نوع نرمتنان دریایی است و به دوره سوم زمین شناسی باز می گردد یعنی عمر آنها بالغ بر ۵۰ میلیون سال است.»

غار یخ مراد یکی از آثار ملی ایران می باشد و در ۴ کیلومتری گچسر در جاده چالوس واقع شده است. ویژگی منحصر به فرد این غار قدیمی ۴ طبقه بودن آن می باشد.قدمت این غار مربوط به حدود ۵۰ تا ۲۳۰ میلیون سال قبل می باشد که با یخ هایی شفاف همانند کریستال که از زمین سربرآورده اند تزئین شده است.یکی دیگر از عجیب ترین غارهای ایران، غار یخ ‌مراد است که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ ایران باستان بر می‌ گردد. این غار در شهرستان کرج و در ۴ کیلومتری جنوب گچسر واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این غار در بالای روستای کهن ده و در منطقه گچسر می باشد.

ویژگی اصلی غار یخ مراد این است که شما می توانید در آن چشمه های یخ زده بسیار زیاد و استالاکتیت های اسفنجی جذابی را مشاهده کنید که نمونه آن در کمتر غاری قابل مشاهده است. اگر علاقه مند هستید تا قندیل‌ های بسیار زیبایی را در غار یخ‌ مراد تماشا کنید، می ‌توانید در ماه اسفند و فروردین به این غار سری زده و از آن بازدید کنید.غارنوردان حرفه ای بسیار زیادی با غارنوردی در غار یخ‌ مراد سعی می ‌کنند تا مهارت های خود را به چالش کشیده و به دیگران ثابت کنند که در این کار چقدر مهارت دارند. اگر علاقمند هستید تا یکی از عجیب ترین و در عین حال زیباترین غارهای ایران را مشاهده کنید، می‌توانید با سفر به کرج به غار یخ ‌مراد سری زده و از این مکان فوق العاده دیدنی بازدید کنید.بخش‌های نسبتاً خوبی از این غار قابل بازدید است اما برای این که بتوانید از غار یخ مراد به شکل کامل بازدید کنید، لازم است تا وسایل حرفه ‌ای غارنوردی به همراه خود داشته باشید.

عجیب ترین غارهای ایران

غار قلعه قوری

بزرگترین غار آبی خاورمیانه را به شما معرفی می کنیم. غار قلعه قوری که در استان کرمانشاه واقع شده و پیشینه آن به ۶۵ میلیون سال پیش بازمی گردد.درازی این غار ۱۲ کیلومتر و ژرفای آن ۳۱۴۰ متر است و به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران، به ثبت رسیده است. ژرفای حوضچه های این غار به ۱۴ متر می رسد و دمای آن چیزی در حدود هفت تا ۱۱ درجه سانتیگراد است.غار قلعه قوری که با نام قلعه قلا نیز شناختته می شود ، بزرگترین غار در خاورمیانه است. این قار بزرگ پیشینه ای نزدیک به ۶۵ سال دارد. نام این غار بزرگ و منحصر به فرد در لیست هفت اثر طبیعی ایران ثبت شده است. این غار نیز مانند دیگر غار های موجود از ویژگی های منحصر به فردی برخورد دار است. در این اثر زیبا و طبیعی بخش های مختلفی وجود دارد، می توانید هنگام بازدید از این غار فوق العاده از بخش های تالار مریم، تالار کوهان شتر ، تالار بلور و تالار عروس درون این غار نیز بازدید کنید.

عجیب ترین غارهای ایران

غار کتله خور

غاری عظیم و زیبا که هنوز به طور کامل کشف نشده است. کتله به معنی کوه کم ارتفاع و خور مخفف خورشید است که به خاطر کوهی که غار در آن قرار گرفته بدین صورت نام گذاری شده است. تا به حال ۳ طبقه از این غار بی نظیر کشف شده است اما گمان می رود از ۷ طبقه تشکیل شده باشد که آن را به اولین غار آهکی جهان تبدیل می کند. عمر این غار ۱۲۰ میلیون سال است. درون غار اسکلت انسان و دست سازهای سفالی پیدا شده که متعلق به گم شدگان و یا دفن شدگان در غار است. در حال حاضر ۲ کیلومتر از مسیر غار که یک سوم کل آن است برای بازدید عموم باز است. غار در ۱۶۵ کیلومتری جنوب زنجان قرار گرفته و از مسیرهای زنجان-سلطانیه و همدان-کبودر آهنگ می توان به بازدید از آن پرداخت.

غار کته خور در استان زنجان و در شهرستان خدابنده قرار دارد. این غار دیدنی اولین بار در سال ۱۳۳۱ خورشیدی توسط گروهی از کوهنوردان آن منطقه کشف شد. این غار به درون یکی ار کوه های کم ارتفاع قرار گرفته است ؛ در برخی از مناطق غربی ایران به کوه های کم ارتفاع کتله می گویند شاید به همین دلیل است که این غار به این عنوان نام گرفته است. این غار از سه طبقه مجزا و دیدنی تشکیل شده است و درون هر یکی از این طبقه های قندیل های مخلوطی از سقف ها به دلیل اثر نداشتن ناخالصی ها رنگ های متنوعی به خود گرفته اند. غار کتله خور به عنوان یکی از زیباترین غار های موجود در کشور شناخته می شود.

عجیب ترین غارهای ایران

غار رود افشان

غار رودافشان در بالای ارتفاعات شمال شرقی روستای رود افشان قرار دارد. این غار به دلیل مسیر مناسبی که دارد برای سفر های یک روزه بسیار مناسب بوده است. این غار در شهرستان دماوند قرار دارد.تالارهای آن پوشیده از مواد آهکی است که به صورت قندیل‌هایی از سقف غار آویزان شده اند. و البته چاله‌هایی که آبی زلال را از دل صخره‌های سنگی بیرون می دهند.

برای دسترسی به این غار بهترین راه گذشتن از جاده فیروزکوه است که بعد از گذر از دو راهی دماوند در محلی بنام سیدآباد به جاده فرعی آسفالته‌ای برخواهید خورد که پس از طی حدود نیم ساعت رانندگی یا دو ساعت پیاده روی، به روستای رودافشان می‌رسید. از این روستا پس از حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کوه‌پیمایی ساده در طول مسیر غار که البته دارای شیب زیادی هم هست، به دهانه غار خواهید رسید که درون قیف بزرگی به قطر ۱۰۰ متر جا خوش کرده و تنها از لبه همین قیف دهانه غار دیده خواهد شد!

عجیب ترین غارهای ایران

غار کرفتو

در واقع این غار مجموعه ای از تلاش انسان باستان برای داشتن زندگی بهتر و ایمن بوده است. این اثر باستانی و تاریخی در صخره مرتفعی در ۷۰ کیلومتری شمال غرب شهر دیوان دره استان کردستان واقع شده است.غار کرفتو از نوع غارهای آهکی و طبیعی به حساب می آید و به احتمال زیاد در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته است.این غار در فاصله ۶۰ کیلومتری از شمال دیواندره و در نزدیکی روستای یوزش باش کندی قرار دارد و از پر جاذبه ترین مکان های توریستی استان می باشد .

عجیب ترین غارهای ایران

غار علی صدر

غار علی صدر یکی از مشهورترین جاذبه های ایران می باشد که علت سفر افراد زیادی به همدان می باشد. این غار قدیمی در تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۸۷ جز آثار میراث فرهنگی و میراث طبیعی ایران به ثبت رسید. این غار دارای طولانی ترین مسیرقایقرانی در دالان های تو در تو می باشد.یکی از مناطق بی نظیر و فوق العاده جذاب ایران غار علی صدر می باشد که هر ایرانی حداقل یک بار باید از آن دیدن کند.غار علیصدر بر اساس نظر کارشناسان مطرح زمین شناسی دنیا یکی از بی‌نظیرترین و بزرگ‌ترین غارهای آبی جهان است که شکل‌گیری آن به دوره ژوراسیک ( دوره دوم زمین‌شناسی ۱۹۰- ۱۳۶میلیون سال پیش ) برمی‌گردد. غار علیصدر در سال‌های ۱۳۴۱-۴۲ توسط تعدادی از کوه نوردان و غارنوردان گروه سینای همدان به همراه اهالی روستای علیصدر شناسایی و قایقرانی در این غار شگفت‌انگیز با وسایل ابتدایی، در سال ۱۳۴۶ به همت دست‌اندرکاران امر و تعریض دهانه‌ی غار امکان‌پذیر شده است. نام غار علیصدر برگرفته از نام روستای علیصدر است که طی سالیان گذشته علی‌سد و علی‌سرد نیز گفته می‌شده است. بر اساس تحقیقات و مستندات موجود بخش‌های ورودی غار علیصدر در دوره صفویان مورد استفاده اهالی آن منطقه قرار می‌گرفته به طوری که از مدخل ورودی به عنوان پناهگاه و از آب آن به صورت آب انبار برای مصارف کشاورزی استفاده می‌کردند.

غار سنگ شکنان

این غار که بزرگترین غار دست ساز جهان می باشد در دامنه های رشته کوه البرز در شهر جهرم واقع شده است.شگفتی غار سنگ شکنان این می باشد که افرادی که این غار را کنده اند تا از سنگ های آن استفاده کنند با محاسباتی چنین دقیق این کار را انجام داده اند که تاکنون هیچ قسمتی از غار ریزش و سقوط نداشته است؛ چرا که با دقت ستون هایی به جامانده است که سقف غار را نگه داشته است.با دیدن این غار از هنر و توانایی مردمان این منطقه شگفت زده خواهید شد.

عجیب ترین غارهای ایران

غار گلجیک

ناماصلی این غار گلجیک است اما مردم این غار را با نام غار خفاش ها می شناسند، محلی تاریک که چشم چشم را نمی بیند وتنها چیزی که توجه شما را به خود جلب می کندبرق چشم های صدها خفاشی است که به شما خیره شده اند. باید دل نترسی داشته باشیدکه پا به غار خفاش ها بگذارید، جایی که در بدو ورودتان خفاش ها در حرکتی دسته جمعی به استقبالتان می آیند و کمی جلوتر اسکلت و جمجمه های حیوانات و حتی انسان مو به تنتان سیخ می کند.«این غار نه تنها قدیمی ترین غار است، بلکه جزو ترسناکترین غارهای ایران به حساب می آید، اما یادتان نرود برای رفتن به این غار باید آدابی را رعایت کنید تا به زندگی این خفاش ها آسیبی نزنید. خفاش ها زندگی آرامی را تجربه می کنند پس بهتر است با آرامش و سکوت وارد غار شوید و از آنها دیدن کنید.این غار در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان زنجان واقع شده. گلجیک به طور طبیعی از فرسایش سنگ های آهکی پدید آمده و به خاطر داشتن آب و هوای مناسب روزگاری مکان خوبی برای انسان های پیش از تاریخ بوده.

غار گلجیک

غار سهولان

غار سهولان در روستایی به همین اسم در ۴۲ کیلومتری شهر مهاباد واقع شده است. در واقع این غار بین دو شهرستان مهاباد و بوکان قرار گرفته است و شما می توانید از شهر بوکان با طی کردن فاصله ۲۵ کیلومتری به غار سهولان دسترسی پیدا کنید.در زبان کردی، سهولان به معنی یخبندان است و مردم محلی به این غار کونه کوتر نیز می گویند که به معنای لانه کبوتر می باشد. دلیل این نامگذاری این است که شما در غار سهولان می توانید تعداد بسیار زیادی لانه کبوتر را مشاهده کنید.ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه ای که درون آن واقع شده است بسیار زیاد بوده و عمق آب در برخی از نقاط به ۳۰ متر می رسد. اختلاف دمای داخل و خارج غار بین ۱۰ تا ۱۵ درجه است.از مهم ‌ترین جانورانی که در داخل غار سهولان زندگی می کنند می ‌توان به کبوترها و خفاش ها اشاره کرد. غار سهولان یکی از جذاب ترین و عجیب ترین غار های ایرانی به حساب می آید.

غار سهولان

غار شاپور

یکی از غارهای تاریخی ایران، غار شاپور است که در ۱۲ کیلومتری شهر کازرون در استان فارس واقع شده است. شما می توانید در دیواره های این غار پیکر تراشی ها و سنگ تراشی های مختلفی را مشاهده کنید. از مهمترین ویژگی های این غار می توان به مجسمه شاپور اشاره کرد که در ورودی غار وجود داشته و یکی از مهم‌ ترین و زیباترین جاذبه‌ های گردشگری غار شاپور می باشد.در دهانه غار شاپور دو کتیبه سنگی بزرگ وجود دارد که یکی از آن ها ترجمه کتیبه شاپور در نقش رجب و دیگری نحوه برپا سازی مجدد مجسمه شاپور است. گردشگران می توانند در طول سال به استان شیراز استان فارس سفر کرده و در شهرستان کازرون از غار شاپور دیدن کنند.

غار شاپور

غار دو اشکفت

غار دو اشکفت در شمال شهر کرمانشاه و در دامنه کوه میله واقع شده است. نکته بسیار مهم در رابطه با غار دو اشکفت این است که بقایای سکونت انسان ها در شهر کرمانشاه در این غار پیدا شده است و با بررسی‌ های انجام شده توسط باستان شناسان مشخص شده است که این غار متعلق به دوران پارینه سنگی میانی بوده و محل سکونت انسان های اولیه به شمار می رفته است. ارتفاع غار دو اشکفت در حدود ۱۶۰۰ متر از سطح دریا می ‌باشد.اگر علاقمند هستید تا یکی از مکان های زندگی انسان های نئاندرتال را مشاهده کنید، می توانید سری به شهر کرمانشاه زده و از این مجموعه غارهای بسیار زیبا دو اشکفت دیدن کنید.باستان ‌شناسان در این غار ابزارهای سنگی باستانی مختلفی را مشاهده کرده اند که این ابزارها نشان از سکونت انسان های دوره پارینه سنگی در این غار است.طبق مطالعات انجام شده ساکنین غار دو اشکفت در دوره پارینه سنگی به شکار بز کوهی، میش وحشی، گورخر و اسب وحشی مشغول بوده و از این جانوران به عنوان غذا استفاده می کرده اند.کلمه اشکفت به معنای غار است و دو اشکفت یعنی دو غار، زیرا در این منطقه دو غار مجاور هم وجود دارد که هر دو این مکان ها بر طبق بررسی ‌های صورت گرفته، زیستگاه انسان های اولیه در ایران بوده است.

غار دو اشکفت

غار ماهی کور

یکی از عجیب ترین غارهای ایران، غار ماهی کور در استان لرستان است. این غار در نزدیکی روستایی به نام لوند قرار دارد و از آن به عنوان تنها اثر طبیعی ملی استان لرستان یاد می شود. ویژگی این غار این است که دو نمونه نادر از ماهیان کور در آن یافت می ‌شود که در هیچ جای دنیا نمونه آن وجود ندارد.این ماهی ها فاقد بینایی بوده و آثاری از چشم خارجی در آن ها مشاهده نمی‌ شود و به دلیل آن که در آب ‌های زیرزمینی و در تاریکی غارها زندگی می‌ کنند به آن ها ماهی کور غارزی می ‌گویند.این ماهی ها یکی از مهم ترین و جذاب ترین سوژه های دنیا در صد سال گذشته به حساب می آیند و افراد مختلفی در طول سال به ایران سفر می کنند تا بر روی این ماهی ها تحقیق کنند.کشف غار ماهی کور لرستان به سال ۱۳۰۸ باز می‌ گردد که دو طبیعی دان دانمارکی با مجریان پروژه راه‌ آهن سراسری تهران – جنوب، به این منطقه آمده و پس از بررسی سر شاخه ‌های رود جویبار و سیرم به آبی در نزدیکی روستای الوند رسیده و با بررسی آن آب نوعی ماهی کور را پیدا می ‌کنند.پس از اکتشاف ماهی کور در این منطقه یک تیم انگلیسی از دانشگاه آکسفورد در سال ۱۳۳۰ به ایران آمده و پس از بررسی ‌های مختلف به دنبال پیدا کردن منبع ماهی های کور این ناحیه بودند اما نتوانستند به این غار دست پیدا کنند. پس از گذشت چند سال، تیم تحقیقاتی انگلیسی دوباره به ایران برگشته و با بررسی مناطق اطراف محل کشف ماهی کور، این غار را کشف می کند.وجود چنین ماهی در غار ماهی کور سبب شده تا از این غار به عنوان یکی از عجیب ترین و خاص ترین غارهای ایران یاد شود. اگر سری به استان لرستان زدید، حتماً به سراغ غار ماهی کور رفته و نگاهی به این غار هیجان انگیز کنید.

عجیب ترین غارهای ایران

غار دانیال

غار دانیال یکی از غارهای آبی و رودخانه ای کشور ما است که در رشته کوه البرز واقع شده است. طول این غار بسیار طولانی، ۲ کیلومتر بوده و ارتفاع سقف تا کف آن به ۷۵ متر می رسد.دهانه اصلی غار دانیال از سطح دریا ۱۶۰ کیلومتر ارتفاع دارد. این غار هیجان انگیز که از آن به عنوان دومین غار بزرگ رودخانه ایران یاد می ‌شود، در استان مازندران و در شهرستان عباس آباد واقع شده است.ویژگی بسیار مهم غار دانیال این است که آب داخل غار از چندین چشمه با شعب مختلف سرچشمه گرفته و تامین می شود. آبی که در غار دانیال جریان دارد کاملاً زلال بوده و محلولات آن درصد بسیار کمی دارند.همین موضوع سبب شده تا آب این غار قابل شرب باشد. ویژگی دیگر این غار آن است که هوای داخل آن ۲۳ درجه سانتی گراد بوده و دمای آب نیز ۱۷ درجه سانتی گراد است و نکته بسیار مهم تر که باید به آن توجه داشت این است که این دماها در طول سال همواره ثابت بوده و تغییر نمی ‌کنند.در این غار می توانید انواع جانوران مثل خفاش ‌ها، قورباغه ‌ها، خرچنگ ‌ها، عنکبوت ها و موش ها را مشاهده کنید. برای افرادی که علاقه‌ مند هستند تا یکی از هیجان انگیز ترین غارهای ایران را تماشا کرده و از بازدید از این غارها لذت می ‌برند، غار دانیال گزینه فوق‌ العاده ‌ای به حساب می ‌آید.

عجیب ترین غارهای ایران

غار میرزا

شهر رفسنجان میزبان یکی از عجیب ترین غارهای ایران است. این غار کم‌ نظیر و زیبا، غار میرزا نام دارد که محل دقیق آن در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر رفسنجان در استان کرمان است.ویژگی که سبب شده تا این غار را یکی از عجیب ترین غارهای ایران نامیم، زیبایی فوق العاده و منحصر به فرد اسلاگمیت های موجود در این قاره است که نمونه آن در کمتر غاری در جهان قابل مشاهده است.ارتفاع غار میرزا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا است. استان کرمان دارای ۴ غار به نام ‌های ایوب، جفریز، طرنگ و میرزا است که زیباترین آن بی شک همین غار است. استان کرمان همواره یکی از زیباترین مناطق کویری ایران به حساب می‌ آید که در آن می توانید انواع جاذبه های طبیعی و تاریخی را مشاهده کنید، پس حتماً سفر به این استان و بازدید از غار میرزا را در برنامه خود قرار دهید.

عجیب ترین غارهای ایران

غار دربند سنگسر

غار دربند سنگسر یا غار مهدیشهر یکی از بزرگترین غارهای آهکی ایران به حساب می ‌آید. از نظر جغرافیایی این غار آهکی در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده است و منطقه آن در شهر مهدیشهر استان سمنان است.طول بسیار زیاد این غار آهکی سبب شده تا نام آن را در کنار عجیب ترین غارهای ایران قرار داده و از آن به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌ های گردشگری استان سمنان نام بریم.بررسی های صورت گرفته در این غار نشان می دهد که در گذشته این غار آهکی محل زندگی انسان های اولیه بوده است و این انسان ها برای در امان بودن از خطرات مختلفی به این غار آهکی پناه می بردند. طول غار دربند مهدیشهر ۱۱۴ متر و ارتفاع آن از سطح دریای آزاد دو کیلومتر می باشد.

کارشناسان عمر این غار آهکی را ۱۴۰ میلیون سال تخمین زده اند که این موضوع نشان از قدمت طولانی این غار آهکی دارد. متاسفانه استان سمنان همواره بین گردشگران ایرانی و داخلی ناشناخته باقی مانده است اما تنها کافی است تا به این استان کویری ایران سری زده و با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی کم نظیر آن مواجه شوید تا به اهمیت این استان در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری پی ببرید.

عجیب ترین غارهای ایران

غار کافر قلعه

یکی از زیباترین و خاص ترین غارهای ایران، غار کافر قلعه شیروان است که در استان خراسان شمالی واقع شده است. این غار که در گذشته محل سکونت انسان های اولیه بوده است و امروزه یکی از عجیب ترین غارهای ایران به شمار می ‌رود.زیبایی این غار به قدری است که بسیاری از غارنوردان را از سراسر دنیا جذب خود کرده است، اما متاسفانه هنوز افراد بسیار زیادی از وجود این غار اطلاع نداشته و نمی‌ دانند که در استان خراسان شمالی می ‌توانند چنین غار هیجان انگیز، زیبا و خارق العاده ای را تماشا کنند.نکته جالب در رابطه با تاریخچه این غار آن است که حتی در دوره های نه چندان دور، بومیان این منطقه از غار کافر قلعه به عنوان پناهگاه استفاده می کردند و به همین دلیل آثار باستانی بسیار زیادی مثل عتیقه جات و دست ‌نوشته ‌های گوناگونی از غار کافر قلعه کشف شده است.این موضوع که کافر قلعه در گذشته بومیان این منطقه را از چه خطراتی حفاظت می کرده، همچنان محل بحث است اما نکته بسیار مهم این است که این غار را می ‌توان امروزه یکی از مهم ‌ترین جاذبه‌ های تاریخی طبیعی ایران لقب داد.

عجیب ترین غارهای ایران

غار بورنیک

بسیاری از پایتخت‌ نشینان فکر می کنند که برای تماشای یک غار باید از استان تهران خارج شده و به استان ‌های مجاور سفر کنند، اما یکی از غارهای بسیار مهم و عجیب ایران در استان تهران و در شهرستان فیروزکوه واقع شده است.این غار که غار بورنیک نام دارد، به عنوان یک آثار ملی در ایران به ثبت رسیده است. اگر علاقمند هستید تا در اطراف شهر تهران، یکی از غارهای زیبای ایران را تماشا کنید، می ‌توانید به شهرستان فیروزکوه سفر کرده و از غار بورنیک دیدن کنید.

عجیب ترین غارهای ایران

غار آویشو

غار آویشو یا آبیشو یکی از غارهای استان گیلان و شهر شاندرمن است. طول این غار بسیار زیبا و خاص ۷۴۰ متر و ارتفاع آن ۱۵۰ متر می ‌باشد. غار آویشو به دلیل شرایط خاص خود یکی از بهترین غار ها برای غار نوردی و سنگ نوردی به حساب می آید.گردشگران بسیار زیادی برای بازدید از این بار به استان گیلان و شهر شاندرمن سفر می ‌کنند. ارتفاع دهانه اصلی این غار از سطح دریا ۱۴۶۰ متر است. نکته بسیار مهم این است که غار آویشو تنها یک دهانه دارد.

عجیب ترین غارهای ایران

غار خفاش دهلران

شما می‌ توانید به راحتی در کشور ایران هر جاذبه طبیعی را پیدا کرده و از آن بازدید کنید. در کشورهای بسیار زیادی غارهای خفاش وجود دارد و کشور ایران نیز این نوع از غارها را در خود جای داده است. استان ایلام و شهرستان دهلران غار خفاش دارد و اگر علاقه مند هستید تا از یک غار خفاش دیدن کنید، می توانید از غار خفاش دهلران بازدید کرده و به این منطقه سفر کنید.

این غار که طول آن ۲۵۵ متر و ارتفاع آن ۵۰ متر می‌ باشد، محل زندگی هزاران خفاش است. فراوانی گونه‌ های مختلف خفاش در این غار سبب شده تا محققین بسیار زیادی برای تحقیق و مطالعه در رابطه با این نوع از پستانداران، به غار خفاش دهلران سفر کرده و تحقیقات خود را بر روی خفاش های این غار انجام دهد.

برای افرادی که علاقه مند هستند تا گونه های مختلف خفاش را تماشا کنند، غار خفاش دهلران یکی از بهترین مکان ‌ها به حساب می ‌آید. شما می ‌توانید در این غار بسیار زیبا و خاص گونه های مختلفی از خفاش دم دار یا خفاش بال پهن را تماشا کرده و از زیبایی خلقت این خفاش ها لذت ببرید.

عجیب ترین غارهای ایران

غار هامپوئیل

غار هامپوئیل یا غار کبوتر یکی از جاذبه های دیدنی مراغه در استان آذربایجان شرقی است. بی شک می توان گفت که اگر قصد بازدید از غاری را داشته باشید فرصت بازدید از انواع مختلفی از غارها را در بسیاری از استان های کشور خواهید داشت. اگر علاقه مند هستید تا در استان آذربایجان شرقی از یک غار زیبا و دیدنی بازدید کنید بازدید از غار کبوتر را از دست ندهید.این غار با قدمت طولانی خود یکی از مهم ترین و جذاب ترین غارهای ایران به حساب می ‌آید. شما می ‌توانید گونه های مختلفی از کبوتران وحشی را در تالار ورودی این غار مشاهده کنید. به صورت کلی غار هامپوئیل دارای هشت تالار در پنج طبقه و دالان های مختلفی است.بازدید از غار هامپوئیل نیاز به داشتن دانش و تجهیزات غارنوردی دارد. زمین شناسان با بررسی ‌های صورت گرفته قدمت این غار را به ۱۵۰ میلیون سال نسبت می دهند. اگر مایلید تا یکی از ترسناک ترین غارهای ایران را تماشا کنید، می توانید سری به مراغه زده و از غار کبوتر یا هامپوئیل دیدن کنید.

عجیب ترین غارهای ایران


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار