gardeshban.ir

مسافرانی که سفرهای نوروزی با قطار را به دلیل شیوع کرونا کنسل کرده بودند همچنان موفق به دریافت جریمه‌های کسر شده خود نشده اند.
کد خبر: ۳۴۹۰۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹-1399 October 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
۱۰ ماه پس از وعده وزیر راه و شهرسازی مبنی بر بازگشت کامل وجه بلیت‌های کنسل شده سفر‌های نوروزی، هنوز مسافران قطاری که بدلیل شیوع کرونا، سفر خود را کنسل کرده بودند موفق به دریافت جریمه‌های کسر شده خود نشده اند.

بلیت‌هایی که برای سفر بین دو تاریخ ۳ اسفند ۹۸ تا ۱۶ فروردین ۹۹ خریداری شده بودند بدون کسر هزینه کنسلی مشمول بازپرداخت وجه می‌شدند.وزیر راه و شهرسازی روز پنجم اسفند سال گذشته با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و تاکید وزارت بهداشت مبنی بر لزوم لغو سفر‌ها و همچنین درخواست مردم برای استرداد وجه بلیت‌های قطار و هواپیما در ایام سفر‌های نوروزی اعلام کرد: به دستگاه‌های متولی راه آهن و هواپیمایی (شرکت‌های راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری) ابلاغ شده است برای بازگرداندن هزینه بلیت مردم، هزینه‌ای بابت لغو بلیت از مردم دریافت نشود.
 
بر اساس ابلاغ وزارت راه و شهرسازی، بلیت‌هایی که برای سفر بین دو تاریخ ۳ اسفند ۹۸ تا ۱۶ فروردین ۹۹ خریداری شده بودند بدون کسر هزینه کنسلی مشمول بازپرداخت وجه می‌شدند.
 
پس از این اتفاق، مدیر عامل راه آهن و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با ارسال دستورالعملی خطاب به مدیران عامل شرکت‌های ریلی و هوایی ضمن ابلاغ صفر شدن هزینه و جریمه کنسلی بلیت سفر‌های نوروزی به این شرکتها، خواستار بازگرداندن کامل وجوه بلیت مسافران شدند.
 
تماس‌های متعدد مردمی با خبرگزاری صدا و سیما حاکی است مسافران راه آهن هنوز موفق به دریافت این وجوه نشده اند.با این وجود، شرکت‌های ریلی و هوایی با این بهانه که زیرساخت فنی لازم برای صفر کردن جریمه کنسلی فراهم نیست، بازگرداندن مبلغ جریمه کنسلی را به آینده موکول کردند.
 
 
شرکت‌های هواپیمایی پس از مدتی با اصلاح نرم افزار‌های خود موفق به تسویه این وجوه شدند، اما تماس‌های متعدد مردمی با خبرگزاری صدا و سیما حاکی است مسافران راه آهن هنوز موفق به دریافت این وجوه نشده اند.
 
همان زمان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از مسافران خواست: موارد کنسلی بلیت را به سامانه صدای مسافر این شرکت اطلاع دهند و به مسافرانی که این موارد را اطلاع می‌دادند، شماره پیگیری هم داده شد، اما در موارد زیادی، این جریمه‌ها هرگز به مسافران عودت داده نشد.
 
اصل بهای بلیت بعد از فشار سنگینی که وزارت راه و شهرسازی روی شرکت‌های ریلی آورد با چند ماه تاخیر به مسافران بازگشت و با این حال، مبالغ جریمه‌ها هنوز در جیب شرکت‌های حمل و نقل ریلی است.از طرفی، قرار بود وجوه جریمه مسافرانی که از طریق آژانس‌های مسافرتی بلیت خریداری کرده اند به حساب آژانس‌ها عودت داده شود و به همین دلیل، مسافرانی که بلیت را از این مراکز خریداری کرده بودند خود را طرف حساب آژانس می‌دیدند و به همین دلیل شکایات متعددی از آژانس‌ها در مراجع نظارتی ثبت شد درحالیکه در موارد بسیاری، متصدیان آژانس‌ها می‌گفتند همه بهای بلیت خریداری شده را به حساب شرکت‌های ریلی واریز کرده اند و بابت بازگرداندن وجه جریمه کسر شده، باید این وجوه ابتدا به حساب آن‌ها برگردد.
 
علی محمدی‌ها رئیس انجمن صنفی کارفرمایی دفاترخدمات مسافرتی و جهانگردی استان قزوین با تایید وجود موارد متعددی که شرکت‌های حمل و نقل ریلی از بازپرداخت وجوه جریمه به مسافران استنکاف کرده اند می‌گوید: خود من حداقل ۴۰۰ بلیت از مسافران روی دستم مانده که مشمول مقررات کنسلی می‌شوند و بار‌ها با ما تماس گرفته اند، اما هیچ پاسخ مناسبی برای آن‌ها نداریم.
 
وی افزود: هفته گذشته بازدیدی از آژانس‌های استان داشتیم که قریب به اتفاق آن‌ها هم همین مطلب را اعلام کرده و می‌گفتند در تماس با مسئولان راه آهن و شرکت‌های حمل و نقل ریلی نظیر رجا و سفیر، پاسخ مناسبی دریافت نکرده اند.
 
محمدی‌ها می‌گوید: اصل بهای بلیت بعد از فشار سنگینی که وزارت راه و شهرسازی روی شرکت‌های ریلی آورد با چند ماه تاخیر به مسافران بازگشت و با این حال، مبالغ جریمه‌ها هنوز در جیب شرکت‌های حمل و نقل ریلی است.
 
اگر قرار باشد وجهی به حساب مسافران بازگردد، باید توسط وزارت راه و شهرسازی یا از محل اعتبارات ستاد ملی مبارزه با کرونا تامین مالی شود.یک فعال حوزه حمل و نقل ریلی هم که نخواست نامش فاش شود ضمن تایید موضوع، به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما می‌گوید: مشکل بین شرکت راه آهن و شرکت‌های حمل و نقل ریلی است.
 
شرکت‌های ریلی معتقدند، چون این موضوع توسط وزارت راه و شهرسازی به آن‌ها تحمیل شده و با توجه به ضررده بودن اکثر این شرکتها، مبالغ جریمه اخذ شده حق شرکت‌های ریلی است و اگر قرار باشد وجهی به حساب مسافران بازگردد، باید توسط وزارت راه و شهرسازی یا از محل اعتبارات ستاد ملی مبارزه با کرونا تامین مالی شود.
 
شرکت‌های حمل و نقلی باید این وجوه را به مسافران عودت دهند
 
وی افزود: از سوی دیگر، شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی هم استدلال می‌کنند از آنجاکه خدمتی به مسافر ارائه نشده و با توجه به اینکه سلامتی مردم در شرایط شیوع فراگیری بیماری کرونا در اولویت اول است، شرکت‌های حمل و نقلی باید این وجوه را به مسافران عودت دهند، اما در این کشاکش و اختلاف نظر این دو بخش، فقط مسافرانی که با احترام به قانون و ابلاغیه‌های دولت، سفر‌های خود را در آن مقطع زمانی لغو کرده بودند، متحمل خسارت شده اند.
 
خانم نعمتی، معلمی که قصد به سفر بردن ۴۰ نفر از دانش آموزانش را از شهر قم به مشهد مقدس داشته نیز به خبرنگار صدا و سیما می‌گوید: برای روز‌های ۷ تا ۱۲ اسفند سال گذشته بلیت قطار را از شرکت رجا تهیه کردیم، اما پس از لغو سفرها، سفر ما هم لغو شد و مدتی بعد موفق به دریافت بهای بلیت خود شدیم، اما ۱۰ ماه بعد از آن زمان، هنوز یک میلیون تومان مبلغی که بابت جریمه از ما کم شده بود بازنگشته و در مقابل پیگیری والدین دانش آموزان پاسخی نداریم.
 
احترام به قانون از جانب مسافران
 
آنچه مهم است اینکه مسافرانی که به خواست مسئولان مبنی بر لغو سفر‌های نوروزی خود احترام گذاشته و قانون را رعایت کردند، اکنون ماههاست که منتظر بازگشت جریمه‌های کنسل کردن بلیت خود هستند. بسیاری از مردم که بار‌ها با آژانس‌های مسافرتی یا شرکت‌های حمل و نقل ریلی تماس گرفته اند، خسته شده و قید بازگشت جریمه را زده اند و بسیاری دیگر از مسافران، هنوز به دنبال بازپرداخت جریمه، ناامیدانه پیگیر مطالبات به حق خود هستند.
 
حق این افراد نیست که در کشاکش اختلاف نظر و عمل دستگاه‌های اجرایی، حقوقشان پایمال شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار