gardeshban.ir

موزه گردها از دیدن کاخ سطلنتی گرگان که یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی به شمار می رود و زمانی محل اقامت آن ها بود، غافل نمی شوند چون سبک معماری اروپایی کاخ و قرار گرفتن در منطقه چشم نوازی از شهر آن ها را به وسوسه می اندازد.
کد خبر: ۳۴۹۰۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹-1399 October 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
این کاخ در محل کتابخانه سابق گرگان و در احاطه پارک شهر و نخل های بلندقامتی قرار گرفته و برای همین مسیر زیبایی را برای بازدید از آن پشت سر خواهید گذاشت.

چرا بازدید از کاخ موزه گرگان پیشنهاد می شود؟

این موزه اولین موزه ساخته شده در شمال کشور است.

در این موزه اشیا اهدایی اروپایی ها و تندیس های مشاهیر شهر به نمایش گذاشته شده است.
کاخ موزه گرگان یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود.

تاریخچه کاخ موزه گرگان

در دوره پهلوی اول، رضا شاه دستور ساخت این بنا و چند بنای اداری دیگر مثل اداره شهرداری، اداره پست و مدرسه ایرانشهر را داد. بنای این کاخ سلطنتی در سال ۱۳۱۷ ساخته شد و در طول سلطنت پهلوی اول و دوم به عنوان محل سکونت این خاندان و محل میزبانی از مهمانانشان به کار برده شد اما در اواخر حکومت این خاندان، تصمیم بر آن شد که کاربری کاخ سلطنتی را به موزه تغییر دهند و بنابراین در سال ۱۳۴۳ درهای این کاخ به روی عموم مردم باز شد. البته در سال ۱۳۶۱ ظاهر بنا دستخوش تغییراتی شد و بخش های جدیدی به آن اضافه شد. بازسازی نهایی این کاخ در سال ۱۳۸۸ صورت گرفت.

معماری و مشخصات کاخ موزه گرگان

همان طور که در معماری بناهای دوره پهلوی از سبک معماری اروپایی الهام گرفته می شد، این سبک در ساخت کاخ موزه گرگان نیز بی تاثیر نبوده است. کاخ موزه گرگان در ۲ طبقه و بر روی فونداسیون ساختمانی متعلق به دوره صفوی احداث شده که مساحت آن ۲۵۰ مترمربع است. پس از اینکه وارد پارک شهر گرگان شدید و به بخش غربی آن رفتید کاخ را در احاطه نخل های بلند می بینید. با دیدن معماری این کاخ به شباهت هایش با کاخ «میان پشته» بندرانزلی پی می برید.

در کاخ موزه گرگان از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

در حیاط Gorgan Palace Museum سنگ قبرهایی تاریخی به نمایش گذاشته شده اند که قدمت آن ها به قرن ۸ تا ۱۴ هجری قمری برمی گردد. با اینکه ساختمان موزه شامل ۲ بخش مشاهیر و اشیا دوره پهلوی است ولی سالن باستان شناسی آن که به صورت موقت دایر است به تاریخِ دور گرگان و استرآباد پرداخته و آثاری از ۵۰۰۰ سال پیش تا اواخر دوره قاجار را به نمایش گذاشته است.

مشاهیر

طبقه همکف کاخ به معرفی مشاهیر ادوار تاریخی مختلف شهر اختصاص داده شده است. مجسمه ها و ماکت هایی از چهره های مشهور علما، فرهیختگان و دانشمندان گلستان و استرآباد در این بخش قرار دارند که در میان آن ها می توان به میرداماد استرآبادی، محمدرضا لطفی ردیف دان، ابوالحسن علی جرجانی و چند تن دیگر نام برد که تعداد کل این تندیس ها به ۳۰ عدد می رسد.

استراحتگاه خاندان پهلوی

بعد از اینکه از پلکان سنگی کاخ به سمت طبقه بالا رفتید در همان بدو ورود با ویترین کوچکی از سنگ های قیمتی روبرو می شوید و بعد از آن، ویترین های چوبی متعددی را می بینید که در سالن اصلی طبقه دوم ردیف شده اند و اشیا ارزشمند خاندان پهلوی را به نمایش گذاشته اند؛ از ظروف مخصوص خارجی و هدایای اروپایی ها گرفته تا مجسمه ها، مبل، تخت، کمد و اشیای دیگر که تقریبا به ۱۰۰ قلم می رسند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کاخ موزه گرگان چه قدر است؟

اگر به بناهای تاریخی و اشیا کلاسیک علاقه دارید شاید نتوانید در کم تر از یک ساعت از کاخ موزه گرگان دل بکنید ولی با احتساب وقت گذرانی در پارک شهر و اطراف بنا می توان گفت در عرض ۱ ساعت و نیم می توان از این جاذبه دیدن کرد. البته قبل از ورود به ساختمان باید مبلغی را به عنوان ورودی موزه پرداخت کنید.

فصل مناسب برای بازدید از کاخ موزه گرگان چه زمانی است؟

مسیر زیبایی که از ورودی پارک تا ورودی موزه طی خواهید کرد در فصل های بهار، تابستان و پاییز به اوج زیبایی خود می رسند ولی اگر شرایط آب و هوایی را در نظر بگیریم اوایل بهار و پاییز بهترین فرصت برای خرید بلیط هواپیما گرگان و دیدن این کاخ است.

چگونه به کاخ موزه گرگان برویم؟

کاخ موزه گرگان در حوالی میدان ولیعصر و تنها با ۴۰۰ متر فاصله از آن واقع شده است و گردشگرانی که تمایل به بازدید از این موزه دارند یا باید از طریق خودروی شخصی یا تاکسی و یا اتوبوس خود را به این میدان برسانند. ایستگاه اتوبوس میدان وحدت نیز تنها ۶۰۰ متر با پارک و کاخ فاصله دارد.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

موزه صنایع دستی گرگان: ۸۰۰ متر
سرای تاریخی باقری ها:‌۸۵۰ متر
مدرسه عمادیه: ۱.۲ کیلومتر
برج گرگان: ۴ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی کاخ موزه گرگان برای اقامت وجود دارند؟

هتل خیام: ۹۰۰ متر
هتل سرای خان: ۱ کیلومتر
هتل آپارتمان بهشت هیرکان: ۱.۱ کیلومتر
هتل آپارتمان گل نرگس: ۲.۵ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به کاخ موزه گرگان هستند؟

رستوران ملل: ۸۵۰ متر
فست فود کاپری: ۷۰۰ متر
تهیه غذا و کیترینگ حسینی: ۱.۱ کیلومتر
رستوران بازار: ۱.۷ کیلومتر
کافه رستوران فیوره: ۱.۹ کیلومتر

کاخ موزه گرگان؛ یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی/عکس

کاخ موزه گرگان؛ یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی/عکس

کاخ موزه گرگان؛ یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی/عکس

کاخ موزه گرگان؛ یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار