gardeshban.ir

ساحل بولدرز در کیپ تاون آفریقای جنوبی، تنها ساحل موجود در جهان است که پنگوئن‌های آفریقایی در آن ساکن هستند و علاوه بر تماشای آن‌ها در این ساحل، می‌توانید به پیکنیک بپردازید یا در آب‌های تمیز آن شنا کنید.
کد خبر: ۳۴۹۳۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۹-1399 October 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
«ساحل بولدرز» (Boulders Beach)، یکی از پربازدیدترین سواحل شهر کیپ تاون و تنها جایی در دنیا است که می‌توانید پنگوئن‌های آفریقایی را از نزدیک تماشا کنید که «پنگوئن پا سیاه» نیز نامیده می‌شوند. در واقع این شهر، سواحل بی‌شماری را دربرمی‌گیرد که هر کدام به نوبه‌ی خودشان بی‌نظیر هستند. 

اما چیزی که ساحل بولدرز را از سایر آن‌ها متمایز می‌کند، ساکنان بامزه و کوچک آن، یعنی همین پنگوئن‌های آفریقایی است که آزادانه برای خودشان می‌چرخند و نمی‌توانید این نوع از آن‌ها را در هیچ جای دیگری پیدا کنید. همین موضوع، این ساحل را به مقصدی منحصر به فرد تبدیل کرده و سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به سمت خود می‌کشاند.


گروهی از این پنگوئن‌ها در سال 1982 به سمت این ساحل آمدند و در شن‌های نرم و سفید رنگ بین تخته سنگ بزرگ آن مستقر شدند. این بخش، از ساحل در مقابل طوفان و موج‌های بزرگ و طوفانی دریا محافظت می‌کند و پنگوئن‌هایی که در این قسمت ساکن هستند، تعدادشان به 2,000 تا 3,000 مورد می‎رسد. متأسفانه گونه‌ی پنگوئن‌های آفریقایی در شمار گونه‌های در حال انقراض قرار دارد که عواملی از جمله آلودگی، سهل انگاری‌های مرتبط با فعالیت‌های گردشگری، تخریب زیستگاه‌ها و صید بی رویه‌ی ماهی در این امر تأثیرگذار هستند. کم شدن تعداد پنگوئن‌های ساحل بولدرز در سال‌های اخیر نشان می‎دهد که نتیجه‌ی این اعمال غیرمسؤولانه به این ساحل زیبا هم رسیده است.


در این ساحل، بازدیدکنندگان اجازه ندارند به پنگوئن‌ها غذا بدهند یا بیش از حد به آن‌ها نزدیک شوند؛ زیرا درست است که موجودات بامزه و کوچکی هستند و قدشان نهایتاً تا زانوی شما می‌رسد، اما باز هم جزو حیوانات وحشی محسوب می‌شوند. نوک آن‌ها بسیار تیز است و در صورتی که احساس خطر کنند، با هیچکس رودربایستی ندارند! مخصوصاً وقتی روی تخم خوابیده‌اند، حساسیتشان بیشتر می‌شود. رنگ این پنگوئن‌ها از آن‌ها در مقابل حیوانات شکارچی محافظت می‌کند. 

برای مثال رنگ سیاه باعث می‌شود تا هنگام شنا، پیدا کردن آن‌ها از زاویه‌ی دید بالا سخت باشد و رنگ سفید هم امکان دیده شدنشان از سمت پایین (در دریا) را پایین می‌آورد. پنگوئن‌های آفریقایی بسیار سریع شنا می‌کنند؛ به طوری که اگر از بالا آن‌ها را ببینید، اینطور به نظر می‌رسد که در حال پرواز کردن زیر آب هستند! اما وقتی در خشکی راه می‌روند، نمی‌شود جلوی خنده‌تان را بگیرید؛ مخصوصاً که صدایشان بیشتر به الاغ شباهت دارد تا پنگوئن! بهترین زمان برای عکاسی، صبح زود و بعد از ظهر است که پنگوئن‌ها در حال رفتن به سمت دریا یا برگشتن و غذا خوردن هستند.
خوشبختانه امروزه، ساحل بولدرز و سواحل اطراف آن بخشی از «منطقه‌ی دریایی محافظت شده‌ی پارک ملی کوه تیبل» به حساب می‎آیند تا اطمینان حاصل شود که تمیز باقی می‌مانند و ساکنان کوچک آن هم در امنیت هستند. همچنین چند سال پیش، پیاده‌روهای چوبی را نیز به این ساحل اضافه کردند که مسیرشان از بین تپه‌های شنی و پوشش گیاهی این منطقه می‌گذرد و می‌توانند تا 60,000 نفر را پوشش دهند. 

به این شکل، هم از لانه‌ی پنگوئن‌ها و بچه‌هاشان محافظت می‌شود و هم بازدیدکنندگان می‌توانند به چشم‌انداز تماشایی ساحل دسترسی داشته باشند و منتظر بمانند تا پنگوئن‌هایی که برای گشت و گذار به آن سمت می‌آیند را از نزدیک ببینند. همچنین اگر مایل باشید، می‌توایند سری به «مرکز بازدیدکنندگان بولدرز» بزنید تا اطلاعات جالب بیشتری را درمورد این حیوانات دوست داشتنی در اختیارتان بگذارند. برای حفاظت بیشتر از این ساحل و ساکنانش، هیچ کایاک و قایقی اجازه‌ی ورود به این بخش را ندارد.

ساحل بولدرز، مکان مناسبی برای سکونت پنگوئن‌ها است؛ اما می‌توانید کارهای دیگری را هم به جز تماشای آن‌ها انجام دهید. برای مثال، این ساحل جزو مقاصد خانوادگی پرطرفدار به شمار می‌رود و علاوه بر پیکنیک، کودکان می‌توانند در اطراف تپه‌های شنی آن بازی یا در آب‌های صاف و تمیز آن شنا کنند که در مقایسه با ساحل‌های دیگر گرم‌تر است.ساحل بولدرز در کیپ تاوناز آنجایی که هزینه‌ی کمی بابت حفظ منابع طبیعی هنگام ورود به این ساحل از بازدیدکنندگان دریافت می‌کنند، معمولاً نسبت به ساحل‌های دیگر خلوت‌تر است و محیط آن، آرامش بیشتری دارد. همچنین یادتان باشد اگر قصد دارید هنگام ظهر به این سمت بیایید، کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید و با خودتان چتر و کلاه هم بیاورید. در فصل زمستان نیز بهتر است چتر و پالتو به همراه داشته باشید تا اگر ناگهانی باران گرفت، غافلگیر نشوید.

ساحل بولدرز؛ تنها سکونتگاه ساحلی پنگوئن‌ های آفریقایی/عکس

ساحل بولدرز؛ تنها سکونتگاه ساحلی پنگوئن‌ های آفریقایی/عکس

ساحل بولدرز؛ تنها سکونتگاه ساحلی پنگوئن‌ های آفریقایی/عکس

ساحل بولدرز؛ تنها سکونتگاه ساحلی پنگوئن‌ های آفریقایی/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار