gardeshban.ir

دیروز ۲۵ دسامبر مسیحیان سراسر دنیا کریسمس را جشن گرفتند. اگر با شنیدن نام کریسمس منتظر شروع سال نوی میلادی بودید احتمالاً متوجه شده اید که این اتفاق هنوز رخ نداده و این سؤال برایتان پیش آمده که پس فرق کریسمس با سال نو چیست.
کد خبر: ۳۵۰۶۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۹-1399 October 07
گردشبان (gardeshban.ir) :

اگر می خواهید بدانید فرق کریسمس با سال نو چیست و از سنت های کریسمس بیشتر بدانید، مطلب قبلی ما را که از طریق این لینک قابل مشاهده است از دست ندهید.
در این مطلب اما می خواهیم به آداب و رسوم عجیبی بپردازیم که در کشورهای مختلف دنیا برای کریسمس وجود دارد چرا که در همه جای دنیا کریسمس را به آن شکلی که در فیلم های هالیوودی دیده ایم جشن نمی گیرند. در ادامه با این رسوم آشنا خواهیم شد.

۱- در آفریقای جنوبی غذای اصلی لارو سرخ شده است

لاروهای سرخ شده به دلیل پروتئین زیادی که دارند بسیار مغذی هستند و آن را غذای خوشمزه ای هم می دانند. این حشرات در فصل زمستان زیاد هستند به همین دلیل غذای مناسبی برای کریسمس محسوب می شوند. مردم محلی این لاروها را یا به عنوان یک میان وعده می خورند یا به همراه گوجه فرنگی و سس به صورت پخته مصرف می کنند.

۲- در ژاپن کیک سفید و قرمز درست می کنند

کیک کریسمس به قدری در فرهنگ ژاپنی ریشه دوانده که به معنای واقعی کلمه آن را همه جا می توانید ببینید: در آگهی های تبلیغاتی، در هر فروشگاهی و در هر گوشه ای. اما این کیک مثل بقیه ی کیک ها نیست – محبوب ترین کیک ژاپن یک کیک سفید و اسفنجی است که روی آن را با خامه ی هم زده و توت فرنگی می پوشانند. این کیک به قدری در ژاپن طرفدار دارد که حتی یک ایموجی هم برای آن ساخته اند. اگر باور ندارید، تلفن همراه تان را چک کنید و خودتان ببینید.

۳- در ونزوئلا اسکیت سواری می کنند


در ونزوئلا شب کریسمس اسکیت سواری می کنند و این رسم به قدری محبوبیت پیدا کرد که مقامات ونزوئلا مجبور شدند خیابان ها را ببندند تا همه بتوانند بی خطر اسکیت سواری کنند. معلوم نیست این رسم چطور آغاز شد اما تصور می شود به خاطر گرمای هوا جایگزین سورتمه سواری شده باشد.

۴- در گرینلند پوست نهنگ و پرنده های دریایی تخمیر شده می خورند

مردم گرینلند برای کریسمس یک غذای مخصوص به نام ماتاک درست می کنند که از پوست نهنگ تهیه می شود. پوست نهنگ سفت تر از آن است که بتوان آن را جوید به همین خاطر معمولاً درسته آن را قورت می دهند. مردم گرینلند یک غذای دیگر به نام کیویاک هم برای کریسمس دارند که از گوشت خام آک (نوعی پرنده) تهیه می شود که در پوست فک تخمیرش می کنند. این دو غذا را در گرینلند بسیار لذیذ می دانند.

۵- در جمهوری چک زنان کفش های خود را پرتاب می کنند تا بفمهند چه زمانی ازدواج خواهند کرد

بر اساس این رسم زنان مجرد باید پشت به در بایستند و کفش های خود را رو به جلو پرتاب کنند. آن ها از روی شکل فرود آمدن کفش متوجه می شوند که به زودی ازدواج خواهند کرد یا نه. اگر نوک کفش به سمت در باشد بخت شان باز خواهد شد. در غیر اینصورت باید بیشتر صبر کنند.

۶- در اسپانیا شب سال نو لباس زیر قرمز می پوشند و ۱۲ حبه انگور می خورند

اسپانیایی ها دو رسم عجیب دارند، اما نه در روز کریسمس بلکه در شب سال نوی میلادی. اول آنکه نیمه شب باید ۱۲ حبه انگور بخورید. این کار را باید سریع و فقط در عرض ۱۲ ثانیه انجام دهید. همانطور که حتماً حدس می زنید، هر دانه ی انگور نماد یک ماه از سال است و اگر همه ی آن ها را بخورید برایتان خوش شانسی می آورد.

به علاوه فراموش نکنید که در این مراسم باید لباس زیر قرمز رنگ به تن داشته باشید. این لباس زیر می تواند حتی یک جفت جوراب باشد، به شرط آنکه آن را از کس دیگری هدیه گرفته باشید.

۷- در فنلاند شب کریسمس به یک سونای طولانی می روند

فنلاندی ها شب کریسمس قبل از پرخوری با شام کریسمس، خود را برای رفتن به یک سونای طولانی و آرامش بخش آماده می کنند. در فنلاند سونا رفتن را روش بسیار خوبی برای پاکیزه شدن می دانند، امری که اهمیت زیادی در این جشن دارد.

۸- در ایسلند تقریباً به همه لباس نو هدیه می دهند

ایسلندی ها نه یک بابانوئل بلکه ۱۳ بابا نوئل دارند که به آن ها یوله لادز می گویند. این بابانوئل ها ۱۳ روز قبل از کریسمس می آیند و هدایای بچه ها را در کفش هایشان می گذارند. پدر و مادر خیالی آن ها، گریلا و لپالودی، ۲ شخصیت محبوب در فرهنگ عامه ی مردم ایسلند هستند. آن ها یک گربه ی بزرگ سیاه رنگ دارند که صرفاً به گربه ی کریسمس مشهور است. در افسانه ها اینگونه آمده که اگر از هیچ کس برای کریسمس لباس نو هدیه نگیرید، حیوانات شما را خواهند خورد. بنابراین در فنلاند بهتر است دست کم یک شال گردن به کسی هدیه دهید.

۹- در اتیوپی روز کریسمس لباس های سنتی سفید رنگ به تن می کنند

در اتیوپی روز هفتم ژانویه مراسمی به نام گانا برگزار می کنند. مردم در این روز معمولاً یک لباس سنتی سفید رنگ به نام «نتلا» به تن می کنند. آن ها به دور هم جمع می شوند تا این روز را جشن گیرند و آواز بخوانند و موسیقی سنتی اجرا کنند.

۱۰- در آمریکا مردم در جشن سانتاکون لباس بابا نوئل به تن می کنند

سانتاکون رسمی قدیمی است که در سال ۱۹۹۴ از سانفرانسیسکو آغاز شد و طولی نکشید که به دیگر شهرهای آمریکا هم راه یافت. بزرگ ترین مراسم در نیویورک برگزار می شود. جمعیت کثیری با لباس بابا نوئل یا هر یک از دیگر شخصیت های کریسمس در آن شرکت می کنند و در کنار هم خوش می گذارنند.

۱۱- در نروژ همه ی جاروها و زمین شورها را پنهان می کنند

نروژی ها رسم دارند در شب کریسمس همه ی جاروها و زمین شورها را پنهان کنند چون معتقدند ممکن است س رو کله ی جادوگرها یا دیگر اردواح خبیثه پیدا شود و آن ها را بدزدند.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار