gardeshban.ir

مشهد به این دلیل که حرم مطهر امام رضا (ع) را در قلب خود جای داده است، همواره مقصد خرید بلیط هواپیما برای گردشگران داخلی و خارجی است.
کد خبر: ۳۵۱۲۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹-1399 October 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهر مشهد از نظر بزرگی و تعداد جمعیت دومین شهر شلوغ و پرجمعیت ایران بعد از تهران است. بد نیست بدانید که مشهد فقط ۳ میلیون جمعیت دارد، ولی به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری و مذهبی سالانه میزبان حدود ۲۷ میلیون نفر از سراسر دنیا است. 

جاذبه های مذهبی مشهد فقط در حرم مطهر خلاصه نمی‌شود، اماکن زیارتی مشهد بسیار زیاد است. با ما همراه باشید تا با برخی از آنها آشنا شوید.

آرامگاه پیر پالان‌دوز

شیخ محمد عارف کارندهی در واقع همان پیر پالاندوز است که چون شغل پدر ایشان پالان دوزی بوده است، به این نام شهرت یافته است. پیر پالان دوز از اقطاب سلسه صفویه بود که در سده دهم هجری در روستا کارنده یا همان کارده زندگی می‌کرد. پیر پالان‌دوز در نوشتن خط ثلث تبحر و توانایی منحصر بفردی داشت. جالب است بدانید که یک قرآن وجود دارد که بخش هایی از آن با خط این عارف نوشته‌شده است.


محمد عارف کارندهی در سال ۹۸۵ هجری قمری فوت کرد. برای تجلیل و گرامی داشت ایشان آرامگاهی در خور درست کردند. با گذشت سال ها این آرامگاه توسط آستان قدس رضوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. آرامگاه پیر پالان‌دوز که در ابتدای خیابان نواب صفوی، کوچه اول از سمت چپ قرار دارد، مکانی واقعا زیبا و آرامش بخش است.

اماکن زیارتی و جاذبه های مذهبی مشهد/عکس


زیارتگاه امام زادگان ناصر و یاسر

امامزاده ناصر و یاسر از دیگر اماکن مذهبی مشهد، که در ۱۱ کیلومتری مشهد و در روستا گلستان قرار دارند. این دو امام‌زاده از فرزندان امام موسی کاظم (ع) هستند. مسجد قدیمی و یک حسینیه در نزدیکی این امام زادگان نشان دهنده علاقه مردم روستا به ائمه از گذشته تا امروز است. ساختمان امامزادگان، سقف بلندی با گچبری های بسیار زیبا دارد. همچنین دیوار ها و شبستان با هنر زیبای آینه کاری تزئین شده اند. در سال ۱۳۸۳ دو ضریح با نقش و نگارهای طلایی و نقره ای توسط هنرمندان اصفهانی ساخته و نصب شده است.

در محل امامزادگان بیشتر اوقات مجلس وعظ هیئت‌های مذهبی، زیارت، دعا، نماز و مراسم‌های سوگواری برگزار می‌شود که واقعا فضای معنوی و روحانی خاصی را بوجود می آورد. سرویس ‌های بهداشتی، کفشداری ‌های زنانه و مردانه، وضوخانه، آسانسور برای طبقات فوقانی شبستان‌ها و یک ورودی برای حرم امام زادگان برخی از امکانات این مکان هستند. این مکان با هدف ایجاد ارتباط دینی و فرهنگی بین مردم و علما به یکی از قطب های فرهنگی و مذهبی در طرقبه تبدیل شده است و کسانی با پرواز تهران مشهد به این شهر سفر می‌کنند معمولا از این مکان هم بازدید می‌کنند.

امام‌زاده گنبد سبز

امازاده گنبد سبز در واقع محل دفن، شیخ محمد حکیم مؤمن عارف استرآبادی است که به دلیل سبز رنگ بودن گنبد ها به این نام مشهور شده است. شیخ محمد حکیم نیز مثل پیر پالان‌دوز از شیخ های سلسله صوفیان است. شیخ محمد که در زمان تیموریه زندگی می‌کرد در سال ۹۰۴ هجری قمری فوت کرده است. برخی از مردم عقیده دارند کتاب تحفه که در مورد علم طب است، توسط ایشان نوشته شده است.

آرامگاه شیخ محمد سال ۱۰۱۱ در دوره شاه ‌عباس صفوی با معماری و هنر های تزیینی چشم‌نواز و زیبایی بنا شده است. بنا ظریف و زیبای گنبد سبز امامزاده در وسط یک میدان در خیابان آخوند خراسانی قرار دارد. قبل از ساخت خیابان، اطراف گنبد سبز یک باغ وجود داشت که محل تجمع درویشان و برگزاری مجالس صوفیانه بود.

آرامگاه خواجه ربیع

از دیگر اماکن زیارتی مشهد آرامگاه خواجه ربیع را در شمال شهر مشهد می توان نام برد. خواجه ربیع، از پیروان پیامبر و از هشت زاهد بزرگ در تاریخ اسلام بود که ربیع بن خثیم مشهور بود. خواجه ربیع از یاران باوفا امام علی (ع) بودند و در بسیاری از جنگ ها از جمله جنگ صفین در کنار آن حضرت بودند. روایات بسیاری زیادی در مورد محبوبیت خواجه ربیع برای امامان معصوم وجود دارد. 

برای مثال: روایت است که امام رضا وقتی در مشهد حضور داشتند به زیارت قبر خواجه ربیع رفتند.

بنای امروزی زیارتگاه خواجه ربیع در سال ۱۰۳۱ هجری قمری بنا به دستور شاه عباس و با تشویق شیخ بهایی ساخته شده است. آخرین بار بنا زیارتگاه در سال ۱۳۴۷ مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته است. ساختمان آرامگاه خواجه ربیع هشت‌گوش گنبدی و درپوش دار که ۱۸ متر ارتفاع دارند. 

برای تزئین و زینت بخشیدن با آرامگاه خواجه ربیع، علیرضا عباسی از خوشنویسان مشهور دوره صفوی کتیبه هایی را نوشته است که در سر در باغ و بخش های مختلف آرامگاه نصب کرده اند.

جالب است بدانید که تاج محل هندوستان که یکی از اماکن مشهور در جهان از نظر معماری است، از روی این آرامگاه ساخته شده است. قدیمی‌ترین کتیبه‌ زیارتگاه مربوط به سال ۱۰۲۶ هجری قمری است. همچنین در کنار آرامگاه خواجه ربیع آب‌ انباری وقف ام‌کلثوم بانویی در دوره شاه سلیمان صفوی قرار دارد.

اماکن زیارتی و جاذبه های مذهبی مشهد/عکس

امام‌زاده یحیی (میامی) مشهد

از دیگر اماکن زیارتی مشهد، می‌توان به امام‌زاده یحیی اشاره کرد. امامزاده یحیی در ۵۰ کیلومتری مشهد در جاده سرخس و روستای میامی قرار دارد. امام‌زاده یحیی از نوادگان امام زین‌العابدین (ع) از فرزندان خلف زید است. 

امام‌زاده یحیی در سال ۱۰۷ هجری قمری متولد شد و برای مبارزه علیه بنی‌امیه مجبور شد که از نینوا به مدائن و از آنجا به خراسان هجرت کند. ایشان فردی بسیار شجاع و دلیر بودند که در سال ۱۲۵ هجری قمری در ۱۸ سالگی به شهادت بدست ماموران خلیفه شهید شدند.

بهتر است بدانید که در امامزاده یحیی مشهد، مکان هایی برای استراحت زائران تدارک و فراهم شده است. همچنین مردم مهربان و مهمان نواز روستا هم اتاق هایی را برای استراحت زائران آماده کرده اند. لازم به ذکر است که در روستای میامی آب گرمی جریان دارد، مردم محلی اعتقاد دارند که این آب شفابخش است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار