gardeshban.ir

اگر به محله سلطان امیر احمد کاشان بروید با خانه ای متعلق به دوره قاجاریه روبرو می شوید که اشیا مربوط به نساجی دوره های پیش از تاریخ را در دل خود نگهداری می کند.
کد خبر: ۳۵۱۲۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹-1399 October 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
این خانه که در سال های اخیر به موزه نساجی کاشان تبدیل شده است، خانه تاریخی باکوچی نام دارد و در بین اهالی شهر با نام خانه سپیده کاشانی نیز شناخته می شود. در واقع بعد از اینکه کاشان به عنوان شهر ملی نساجی کشور انتخاب شد، خانه تاریخی باکوچی به عنوان موزه نساجی کاشان تغییر کاربری داد.

چرا بازدید از خانه تاریخی باکوچی پیشنهاد می شود؟

این خانه یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود.

علاوه بر حال و هوای تاریخی ساختمان، اشیا به نمایش گذاشته شده نیز شما را به اعماق تاریخ می برند.

این خانه نمایانگر هنر معماری اصیل ایرانیان است.

در کنار خانه باکوچی بناهای تاریخی متعددی قرار دارند.

تاریخچه خانه تاریخی باکوچی

قدمت خانه باکوچی را به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار نسبت می دهند، این خانه در طی این سال ها ۲ بار تغییر کاربری داده و در سال ۱۳۷۷ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرده است. در دهه اخیر خانه سپیده کاشانی یا همان خانه باکوچی با هدف معرفی هنر اصیل نساجی سنتی به موزه هنرهای نساجی تبدیل شد. شاید ندانید اما در کتب تاریخی نقل شده که در سال ۱۲۱۲ حدود ۸ هزار کارگاه بافندگی و ۲۵۰ کارگاه ابریشم بافی در کاشان فعال بودند و این شهر بارها نشان مرغوبیت صنایع دستی را از آن خود کرده است.

معماری و مشخصات خانه تاریخی باکوچی

این خانه که در بافت تاریخی شهر قرار گرفته دارای زیربنای بزرگی است و از همان بدو ورود به حیاط همه را تحت تاثیر ابهت و عظمتش قرار می دهد. البته جزئیات معماری و تزیینات زیبای ساختمان را نمی توان از قلم انداخت. از فضاهای اصلی معماری خانه باکوچی می توان به شاه نشین، سرداب، بادگیرها، پنج دری، هشتی ورودی، شارم، مهتابی و حوض خانه اشاره کرد. ضمنا اگر از زیرگذر عام بگذرید به باغ باصفای این خانه می رسید. خانه باکوچی دارای حیاط اندرونی و بیرونی و همچنین گودال باغچه است و به شیوه ای ساخته شده که ورودی آن به طبقه میانی راه دارد.

در خانه تاریخی باکوچی از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

از وقتی کاربری خانه باکوچی به موزه تغییر یافت، بیش تر بازدیدکنندگان به هوای آشنایی با گنجینه بافته های سنتی و پیشه های وابسته به بازدید از این خانه می روند. البته گشت و گذار در اطراف خانه باکوچی شما را با نمونه های ارزشمندی از معماری گذشته روبرو می کند و پاتوق خوبی برای اهالی ذوق و هنر به حساب می آید ولی کسی نیست که با دیدن عظمت و زیبایی معماری این خانه به وجد نیاید. خانه باکوچی حیاط اندرونی بزرگی دارد که به صورت ۴ طرف ساخته شده و گاهی مملو از عکاسان و بازدیدکننده ها می شود.

معمولا بیش تر وقتِ بازدیدکننده ها در حیاط خانه باکوچی سپری می شود چون تماشای آجرکاری ها، طاق نماها، در و پنجره های چوبی، تقارن و نظم و هنر مرمت کاران بسیار لذت بخش است. این خانه ایوان بزرگی دارد که فضای زیبایش برای ثبت عکس های یادگاری مناسب است. قبل از ترک خانه باکوچی می توانید نمونه های زیبایی از هنر بافندگان شهر را به عنوان سوغاتی بخرید و یا با هدیه این دست‌ساخته ها به دوستان و آشنایانتان، لذت سفر به کاشان و خرید بلیط هواپیما کاشان را با آن ها سهیم شوید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از خانه تاریخی باکوچی چه قدر است؟

بازدید از موزه نساجی کاشان مستلزم پرداخت هزینه ورودی بوده و حدود ۱ ساعت برای بازدید از بخش های مختلف خانه و موزه کافی است.

فصل مناسب برای بازدید از خانه تاریخی باکوچی چه زمانی است؟

بیش تر سفرها و خرید بلیط هواپیما کاشان در فصل بهار انجام می گیرد چون فصل گلاب گیری سنتی کاشان است و فرصت خوبی برای دیدن این مراسم و بازدید از خانه ها و جاذبه های تاریخی شهر به حساب می آید.

چگونه به خانه تاریخی باکوچی برویم؟

این خانه در بافت تاریخی شهر و محله سلطان امیراحمد واقع شده است. با خودروی شخصی و تاکسی راحت تر می توان خود را به این خانه رساند، فقط باید هر نقطه از شهر که باشید به خیابان علوی بروید و از آنجا وارد کوچه سلطان امیراحمد شوید.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

خانه تاریخی طباطبایی: ۱۴۰ متر
خانه تاریخی عباسیان: ۲۲۰ متر
خانه تاریخی بروجردی ها: ۳۰۰ متر
خانه تاریخی تاج: ۲۷۰ متر
مسجد آقابزرگ: ۷۰۰ متر

چه هتل هایی در نزدیکی خانه تاریخی باکوچی برای اقامت وجود دارند؟

هتل ایرانیان: ۲۵۰ متر
هتل سنتی صادقی: ۳۰۰ متر
هتل سنتی نه چم: ۵۵۰ متر
هتل سنتی نقلی: ۶۵۰ متر
هتل سنتی احسان: ۱ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به خانه تاریخی باکوچی هستند؟

رستوران سنتی مظفری: ۱۵۰ متر
رستورن تالار آینه: ۱۵۰ متر
رستوران غزل: ۶۵۰ متر
رستوران نقلی: ۷۰۰ متر
رستوران مرشدی: ۹۰۰ متر

خانه تاریخی باکوچی یا موزه نساجی کاشان/عکس

خانه تاریخی باکوچی یا موزه نساجی کاشان/عکس

خانه تاریخی باکوچی یا موزه نساجی کاشان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار