gardeshban.ir

رودخانه‌های چین به‌اندازه‌ی جاذبه‌های تاریخی این کشور زیبا معروف و جاذب گردشگر هستند.
کد خبر: ۳۵۲۰۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹-1399 October 11
گردشبان (gardeshban.ir) :

دو رودخانه از ۱۰ رودخانه‌ی طویلِ جهان در چین قرار دارند؛ رودخانه‌ی یانگ‌تسه (Yangtze) و رودخانه‌ی زرد (Yellow River).

در این‌ مقاله مهم‌ترین رودخانه‌های چین را به شما معرفی خواهیم کرد که در بازدید از آن‌ها مناظر طبیعی شگفت‌انگیزی را خواهید دید و با  فرهنگ چین  بیشتر آشنا خواهید شد.

زیباترین رودخانه های چین

رودخانه لی

رودخانه‌ لی  (Li) یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر  گویلین  (Guilin) است. این رودخانه در طول شهر که با تپه‌های آهکی و سرسبز با اشکال مختلف احاطه شده است، جریان دارد.

اگر سوار یکی از قایق‌های بامبو شوید و در رودخانه قایق‌سواری کنید، احساس می‌کنید در یکی از نقاشی‌های چینی هستید. اگر به شهر گویلین سفر می‌کنی، بازدید از این رودخانه را از دست ندهید.

منظره‌ای که در حال گردش در رودخانه تماشا می‌کنید، فراموش‌نشدنی است. کمتر نقاطی در دنیا وجود دارند که بتوانید در آن‌ها تپه‌های ناهموار را به‌راحتی از درون قایق مشاهده کنید. رودخانه‌ی لی به‌عنوان یکی از ۱۵ رودخانه‌ی برتر جهان شناخته می‌شود.

قایق‌سواری در رودخانه‌ی لی یا دیگر انشعابات رودخانه در اطراف یانگشو (Yangshuo) از تفریحاتی هستند که می‌توانید در اینجا داشته باشید.

افرادی که به طبیعت علاقه دارند می‌توانند پیاده‌روی در امتداد رودخانه لی را امتحان کنند. این پیاده‌روی به شما کمک می‌کند طبیعت و زندگی مردم محلی را از نزدیک لمس کنید. محبوب‌ترین مسیر پیاده‌روی از یانگ‌دی (Yangdi) تا ژینگ‌پینگ (Xingping) است. پیاده‌روی در این مسیر حدود ۵ ساعت طول می‌کشد.

رودخانه لی - چین

رودخانه یانگ تسه

نام چینیِ رودخانه‌ی یانگ‌تسه (Yangtze)، چانگ‌جیانگ (Chang Jiang) به معنای رودخانه‌ی طویل است. این رودخانه طویل‌ترین رود در چین و سومین رود طویل در جهان به‌شمار می‌رود.

از کوه‌هایی با مناظر شگفت‌انگیز و مسیرهای ناهموار پیاده‌روی گرفته تا مناظر شهری  شانگهای ، این رود زیبا از ۹ استان عبور می‌کند و به دریای چین شرقی (East China) سرازیر می‌شود.

چونگ‌کینگ (Chongqing)، یی‌چانگ(Yichang) ، ووهان(Wuhan) ، نانجینگ (Nanjing) و شانگهای ۵ شهر اصلی چین هستند که در مسیر این رودخانه قرار گرفته‌اند.

(Tiger Leaping Gorge) یکی از عمیق‌ترین دره‌های جهان است و به‌عنوان یکی از بهترین مناطق چین برای کوه‌نوردی شناخته می‌شود. رودخانه‌ی یانگ‌تسه از همین دره سرازیر می‌شود.

در بالای رودخانه‌ی یانگ‌تسه، یک مسیر پیاده‌روی وجود دارد. اگر دوست دارید در جایی به‌دور از  صدای خروش و غرش رودخانه قدم بزنید، این مسیر گزینه‌ی مناسبی است. همچنین می‌توانید در اقامتگاه‌های ارزانی که در طول مسیر قرار دارند، ساکن شوید.

در دیگر دره‌های عمیق مانند گرند کَنیون (Grand Canyon) هتل‌ها و رستوران‌های ارزان به‌چشم نمی‌خورند. دره‌ی تایگر لیپینگ جورج (Tiger Leaping Gorge) به‌عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های طبیعی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

سد تری جورجز (Three Gorges) از زیباترین جاذبه‌های رودخانه‌ی یانگ‌تسه به‌شمار می‌رود. برخلاف جاذبه‌های باستانی چون شهر ارواح فِنگ‌دو (Fengdu) و تابوت‌ های آویزان، سد تری جورجز (Three Gorges) یکی از عجایب مدرن جهان است.

ظرفیت تولید برقِ این سد دارای رکورد جهانی است. به‌علاوه، این سد به‌ منظور آبیاری و کنترل سیل استفاده می‌شود. همچنین در کروزهای رودخانه‌ی یانگ‌تسه قابل مشاهده است.

رودخانه یانگ تسه - چین

رودخانه زرد

رودخانه‌‌ی زرد (The Yellow River) به‌عنوان مهد تمدن چینی شناخته می‌شود. در طول هزاران سال، این رودخانه با سیل‌های متعدد، هم باعث رونق و هم باعث ویرانی شده است.

برخلاف رودخانه‌ی یانگ‌تسه، این رود اکنون در معرض خشک شدن قرار گرفته است، اما مکان‌های باستانی و شهرهایی چون یان‌آن (Yan’an)، لویانگ (Luoyang)، ژنگژو (Zhengzhou) و کایفِنگ (Kaifeng) در کنار آن به‌چشم می‌خورند. جاده‌ی ابریشم در لانژو (Lanzhou) از این رودخانه عبور می‌کند.

رودخانه‌ی زرد با ۵,۴۶۴ طول، دومین رودخانه‌ی بزرگ در چین است. این رودخانه از فلات تبت سرچشمه می‌گیرد و از دشت‌ها و بیابان‌‌های زیبای ژونگ‌وی (Zhongwei)، یینچوان (Yinchuan) و اوردوس (Ordos) عبور می‌کند. این رودخانه سرانجام به دریای بوهای (Bohahi) سرازیر می‌شود.

به دلیل فرسایش خاک، میزان بار معلق رودخانه در بخش‌های پایین رود بسیار بالا است. این بارهای معلق در بالای دشت‌های سیلابی در نهرهای گل‌آلود جریان دارند.

رودخانه زرد چین

رودخانه شینان

رودخانه‌ی شینان (Xin’an) سرچشمه‌ی اصلی رودخانه‌ی کیانتانگ (Qiantang) است. منشا اصلی این رود در شهرستان شیونینگ (Xiuning)، بخشِ هوانگ‌شان (Huangshan)، استان آنهویی (Anhui) است. این رودخانه ۳۷۳ کیلومتر طول دارد.

رودخانه‌ی شینان در تمام فصول سال دارای آبی پاک و زلال است. در اطراف این رودخانه‌ی پر پیچ‌وخم کوه‌های سرسبزی به‌چشم می‌خورند. این رودخانه الهام‌بخش بسیاری از شعرای قدیمی برای سرودن شعر بود.

پیاده‌روی در اطراف رودخانه‌ی شینان تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای گردشگران خواهد بود. در این مسیرهای پیاده‌روی می‌توانید از چشم‌اندازهای طبیعی و شگفت‌انگیز اطراف لذت ببرید.

رودخانه شینیان - چین

رودخانه یولانگ

رودخانه‌ی یولانگ (Yulong) با ۳۵ کیلومتر طول یکی از انشعابات کوچک و کم عمقِ رودخانه‌ی لی است. این رودخانه از کوه‌های شهرستان لینگویی تا منطقه‌ی توریستیِ یانگشو جریان دارد.

رودخانه‌ی یولانگ که به رودخانه‌ی کوچکِ لی هم شهرت دارد، زیبایی‌های رودخانه‌ی لی را در مقیاسی کوچک‌تر به‌نمایش می‌گذارد. تپه‌های سرسبز، آب زلال، دشت‌های حاصلخیز و پل‌های قدیمیِ اطراف این روخانه آن را به مکانی ایده‌آل برای دوستداران طبیعت تبدیل کرده‌اند.

رودخانه یولانگ - چین

رودخانه مروارید

رودخانه‌ی مروارید (Pearl) از استان گوانگشی سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه پس از رسیدن به دریا گسترش پیدا می‌کند و دلتای وسیعی از بزرگ‌ترین و ثروتمندترین شهرهای چین را شامل می‌شود.

 این منطقه به‌عنوان قلب لوازم الکترونیکی چین به‌شمار می‌رود. به‌علاوه، گوانگشی یکی از قطب‌های مالی و صنعتی چین محسوب می‌شود. در این منطقه جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارد.

کانال‌های موجود در منطقه، این شهر پرجمعیت را به شکلی متقاطع در آورده‌اند. در شهر گوانگژو می‌توانید در کروزهای شبانه‌ی رودخانه‌ی مروارید شرکت کنید و نورپردازی‌های رنگارنگ شهر را تماشا کنید.

رودخانه مروارید - چینرودخانه‌ های لانکانگ/مکونگ و نوجیانگ/سالوین

رودخانه‌های لانکانگ (Lancang) و رودخانه‌ی نوجیانگ (Nujiang) دور رودخانه‌ی مهم استان یونان جنوبی هستند که در موازات فلات تبت جریان دارند. رودخانه‌ی لانکانگ یک رودخانه‌ی گرمسیری است که از میان جاذبه‌های طبیعی زیبا و مناطق روستایی عبور می‌کند.

ژیشوانگ بانا (Xishuangbanna) یک استراحتگاه در جنگل‌های بارانی است. رودخانه‌ی لانکانگ (Lancang) در ویتنام با نام مِکونگ (Mekong) شناخته می‌شود.

رودخانه‌ی نوجیانگ در خارج از چین با نام رودخانه‌ی سالوین (Salween) شناخته شده است. این رودخانه از استان یونان به  تایلند  و برمه جریان دارد. این رودخانه در تبت، در یخچال‌های طبیعیِ سرچشمه‌های رودخانه‌ی یانگ‌تسه و مِکونگ شکل می‌گیرد.

رودخانه نوجیانگ - چین

رودخانه تاریم

رودخانه‌ی تاریم (Tarim) رودخانه‌ی اصلیِ شینجیانگ (Xinjiang) است. این رودخانه به یک دریاچه‌ی نمک که اغلب خشک است، ختم می‌شود.

چندین رودخانه و انشعابات دیگر از منطقه‌ی بزرگی شامل کاشگار (Kashgar) تا نزدیکی مرزهای شرقی به این رودخانه سرازیر می‌شوند. پ

رودخانه‌ی تاریم در زمان‌های گذشته یکی از منابع مهم تامین آب برای تاجران جاده‌ی ابریشم بوده است. امروزه هم یکی از منابع مهم تامین آب به‌شمار می‌رود.

رودخانه تاریم - چین

رودخانه هیلونگ جیانگ

رودخانه‌ی هِیلونگ جیانگ (Heilongjiang) با ۲,۸۲۴ کیلومتر طول، دهمین رودخانه‌ی طویل در جهان است. این رودخانه، رودِ اصلیِ شمال شرق چین محسوب می‌شود. رودخانه‌ی سونگ‌هوآ (Songhua) که به مناظر یخ‌زده و زیبا شهرت دارد، یکی از انشعابات اصلی این رودخانه است.

 روس‌ها این رودخانه را آمور (Amur) می‌نامند. این رودخانه مرز بین دو کشور را تشکیل می‌دهد و از مغولستان، چین و  روسیه  عبور می‌کند.

افرادی که در طول رودخانه‌ی هِیلونگ جیانگ  سفر می‌کنند می‌توانند استِپ‌های مغولستان و جنگل‌های متراکم روسیه را تماشا کنند.

رودخانه هیلونگ جیانگ - چین

رودخانه یارلونگ تسانگپو

این رودخانه در  هندوستان  و بنگلادش براهماپوترا (Brahmaputra) نامیده می‌شود. سرچشمه‌ی رودخانه‌ی یارلونگ تسانگپو (Yarlung Tsangpo) در نزدیکی کوه کایلاش (Kailash) و دریاچه‌ی ماناسارووار (Manasarovar) است.

این رودخانه چند ویژگی خاص دارد. گفته می‌شود یارلونگ تسانگپو مرتفع‌ترین رودخانه است و به یکی از عمیق‌ترین دره‌های جهان به نام دره‌ی یارلونگ تسانگپو جریان دارد. این رودخانه منظره‌ی شگفت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد.

رودخانه یارلونگ تسانگپو - چین



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار