gardeshban.ir

گرینویچ، به عنوان یک میراث جهانی، از مناطق سلطنتی در جنوب شرقی لندن است که با وجود پیشرفت و گسترش این کلان‌شهر، توانسته قدرت و اعتبار تاریخی خود را حفظ کند.
کد خبر: ۳۵۲۰۸
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹-1399 October 11
گردشبان (gardeshban.ir) :

گرینویچ بیشتر با «ساعت جهانی» (Greenwich Mean Time) برای ما آشناست، چون محل طلاقی دو نیم کره‌ی زمین محسوب می‌شود. گرینویچ از ترکیب دو کلمه‌ی «green» و «rich» به دست آمده و سرسبز بودن آن دلیل انتخاب این اسم است. علتی که محلی مناسب برای ساختن کاخ‌های سلطنتی در  انگلیس  فراهم می‌کرد. امروزه در گرینویچ، مجموعه تفریحی O2، تله کابین و قدیمی‌ترین پارک سلطنتی  لندن  جمع شده‌اند که با اتوبوس، مترو یا قایق به راحتی قابل دسترس‌اند. در ادامه به مهم‌ترین جاذبه‌های گرینویچ اشاره خواهیم کرد.

۱. رصدخانه سلطنتی گرینویچ

با گسترش فتوحات و اکتشافات بریتانیا، نیاز مبرمی به علم ستاره‌شناسی و زمان حس می‌شد. به پیشنهاد «سِر کریستوفر رِن» (Sir Christopher Wren)، رصدخانه‌ی سلطنتی در گرینویچ به دلیل موقعیت مکانی مناسبی، ساخته شد. سال‌۱۹۵۳ گرینویچ تبدیل به بخشی از موزه ملی دریایی شد، چون آلودگی هوا و آلودگی نوری لندن کار رصد را مختل می‌کرد. در این رصدخانه نقشه‌ی دریاها و همه‌ی ستارگان قابل رویت در نیم‌کره‌ی جنوبی و شمالی زمین کشیده شد. خط نصف النهار مبدا دقیقاً از همین‌جا عبور می‌کند که می‌توانید بر روی این خط فرضی قدم بگذارید یا بزرگ‌ترین تلسکوپ بریتانیا را ببینید. 

جاذبه های برتر گرینویچ در لندن

۲. موزه ملی نیروی دریایی گرینویچ

موزه‌ی ملی نیروی دریایی یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های دریایی دنیا است. در اینجا با داستان‌ تلاش بشریت برای اکتشاف از نزدیک آشنا می‌شوید. دستاوردهای دریایی بریتانیا یا زندگانی قهرمان بزرگ انگلیسی، دریاسالار هوریسیو نلسون (Horatio Nelson) و حتی یونیفورمی که در نبرد ترافالگار به تن داشت و زخمی شده بود، در اینجا نگهداری می‌شود.

جاذبه های برتر گرینویچ در لندن

۳. کشتی تندرو کاتی سارک

در قلب گرینویچ، کاتی سارک (Cutty Sark)، تنها بازمانده‌ی عصرطلایی کشتیرانی، توجه شما را به خود جلب می‌کند. این غول عظیم الجثه در قرن ۱۹ جزو کشتی‌های تندروی حامل چای از چین به بریتانیا بود. می‌توانید سواری بر روی یک کشتی افسانه‌ای را تجربه کنید یا زیر بدنه‌‌اش که با مهارت خاصی طراحی شده، قدم بزنید و علت سرعتش را متوجه شوید. 

جاذبه های برتر گرینویچ در لندن

۴. خانه ملکه

این عمارت ویلایی به عنوان «خانه‌ی سرور» توسط اینیگو جونز (Inigo Jones) در سال ۱۶۱۶ برای همسر جیمز اول ساخته و طراحی شد. این اولین ساختمان با  معماری کلاسیک  در بریتانیا بود. خانه‌ی ملکه (The Queen’s House) در حال حاضر به خاطر مجموعه‌‌ آثار هنری استادان بزرگی همچون گینزبورو (Gainsborough)، رینولدز (Reynolds)، ترنر (Turner) و هوگارث (Hogarth) معروف است. ارتباط قوی این عمارت با هنرمندان به سال ۱۶۷۳ برمی‌گردد، زمانی که چارلز دوم آتلیه‌ای برای کار به دو نقاش هلندی بخشید. پلکان این خانه با طرح گل لاله بر روی نرده‌هایش، اولین پلکان مارپیچی ساخته شده در انگلیس است.

جاذبه های برتر گرینویچ در لندن

۵. پارک گرینویچ

 این پارک ریشه‌ای در تاریخ دارد که به زمان رومی‌ها باز می‌گردد. جاذبه‌های فراوانی در این فضای سبز به چشم می‌خورد. پارک گوزن‌های وحشی، چندین کافه و چشم‌انداز فوق العاده رود تیمز و لندن از کنار مجسمه‌ی ژنرال جیمز ولفی (James Wolfe) لذت گردش را دو چندان می‌کند. خود پارک گرینویچ در کنار سایر بناهای آن جزئی از میراث جهانی به شمار می‌آید.

جاذبه های برتر گرینویچ در لندن

۶. بازار گرینویچ

بازار گرینویچ (Greenwich Market) در ۱۷۳۷ تأسیس شد. این بازار یک مکان تاریخی است که کالاهای بسیاری مثل عتیقه‌، آثار هنری، لباس، غذا و کارهای دستی به فروش می‌رسند. اگرچه بیشتر هفته این مکان با دکه‌های دیگر اشغال شده، اما سه شنبه، پنجشنبه و جمعه‌ی هر هفته از کارهای دستی و کلکسیون‌های مختلف استقبال می‌کند. احتمالاً بازار گرینویچ را با شکم خالی ترک نخواهید کرد زیرا عطر و رنگ غذاهای مختلف حسابی گیج‌تان می‌کند.

جاذبه های برتر گرینویچ در لندن

۷. کالج قدیمی نیروی دریایی سلطنتی

شاهکاری دیگر از سر کریستوفر رن در کنار رود تیمز. کالج نیروی دریایی سلطنتی نقطه‌ای است که بهترین سازه‌های دست بشری در آن قرار دارد. تالار باشکوه منقوش و نیایشگاه نئوکلاسیک را  خواهید دید و داستان این ساختمان عظیم و کسانی که در آن کار و زندگی کرده‌اند را خواهید شنید. کالج سلطنتی، رستوران و یک کارخانه‌ی قدیمی نوشیدنی‌ هم دارد و با غذاهای اصیل انگلیسی از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کند.

جاذبه های برتر گرینویچ در لندن

۸. قایق های تندروی MBNA

قایق‌های MBNA بهترین راه برای بازدید از تمام لندن و نمادهای تاریخی‌اش است. مطمئن باشید جای راحت و چشم‌انداز خاصی در این قایق‌ها خواهید داشت. برنامه‌ی حرکتی آن‌ها هم هر بیست دقیقه است. مهم نیست بلیط‌تان یک سفره باشد یا روزانه و نامحدود، هدف اول این تیم انتقال لذت‌بخش‌ترین تجربه به گردشگران است.

جاذبه های برتر گرینویچ در لندن

۹. مجموعه‌ O2

مجموعه‌ی O2 از مشهورترین مراکز چند منظوره‌ی سرگرمی و الخصوص موسیقی دنیا است. این مکان سرپوشیده رتبه‌ی دوم گنجایش نفرات در انگلیس را دارد به طوری که در سال ۲۰۱۲، میزبان مسابقات المپیک و پارالمپیک تابستانی در لندن بود. رستوران و کافه‌های مختلف آن نیز همیشه فعال‌اند. اما افرادی که به دنبال هیجان بیشتر‌اند، بر بالای O2، تور ۹۰ دقیقه‌ای برای تماشای ۳۶۰ درجه‌ای از مناظر اطراف برگزار می‌شود.

جاذبه های برتر گرینویچ در لندن

۱۰. تله کابین ایرلاین امارات

با تله کابین‌های ساخت  ایرلاین امارات ، بر فراز رود تیمز پرواز کنید و از مناظر زیبای لندن لذت ببرید. استفاده از تله کابین از آسان‌ترین راه‌ها برای عبور از گرینویچ به اسکله‌ی سلطنتی است. کل این سفر هوایی تقریباً ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. اما در ساعات شلوغی این زمان به نهایتاً ۵ دقیقه می‌رسد. هرکدام از کابین‌ها ظرفیت ۱۰ نفری دارند که هر ۳۰ ثانیه می‌رسند. بعد از ۷ شب می‌توانید از سفرهای طولانی‌تر به همراه موسیقی و فیلم لذت ببرید و نظاره‌گر زنده شدن شهر بعد از تاریکی باشید.

جاذبه های برتر گرینویچ در لندن



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار