gardeshban.ir

فرودگاه بین‌المللی آتن از سال ۲۰۰۱ شروع به کار کرده و پروازهای مختلفی به مقاصد شنگن و غیر شنگن دارد.
کد خبر: ۳۵۲۲۹
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹-1399 October 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
فرودگاه بین‌المللی آتن که به طور مخفف «AIA» هم نوشته می‌شود، از ۲۸ مارس سال ۲۰۰۱ فعالیت خود را آغاز کرد و فرودگاه بین‌المللی اصلی شهر آتن و منطقه است. اینجا شلوغ‌ترین فرودگاه یونان به شمار رفته و پایگاه اصلی «ایژین ایرلاینز» و سایر هواپیمایی‌های یونان محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۶ فرودگاه بین‌المللی آتن توانست رتبه بیست و هفتمین فرودگاه شلوغ اروپا را به دست آورد. 

همچنین ایرفلوت، آلیتالیا، بریتیش ایرویز، ایرلاین اتریشی، لوفتهانزا و بسیاری نام‌های شناخته شده دیگر در فرودگاه بین‌المللی آتن پرواز داشته و مسافرینی از شهرهای مختلف اروپا، آسیا و آمریکا به این فرودگاه رفت و آمد دارند.

تاریخچه

فرودگاه بین‌المللی آتن از شرق مرکز شهر آتن ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. نام دیگر این فرودگاه «اِلفتریوس وِنیزِلوس» (Elefthérios Venizélos) است که از یک چهره سیاسی برجسته کِرت و نخست وزیر این کشور که کمک شایانی به توسعه صنعت هواپیمایی یونان کرد، گرفته شد. امروزه مالکیت این فرودگاه بین دولت یونان و بخش خصوصی تقسیم شده و سرمایه گذاران خصوصی در آن سهیم هستند. این فرودگاه را برای جایگزینی با فرودگاه بین‌المللی سابق آتن ساختند؛ زیرا دیگر زمینی برای رشد و توسعه فضای آن در اختیار نداشت. از اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، مطالعات و تحقیقاتی برای ساخت فرودگاه جدید آغاز شد که در آن ۱۹ ناحیه مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. 

البته در عملی شدن این پروژه تعویق افتاد. بالاخره در سال ۱۹۹۶، فرودگاه بین‌المللی آتن با یک توافق‌نامه امتیاز انحصاری ۳۰ ساله تأسیس شد. در همان سال پروژه توسعه ۲.۱ بیلیون یورویی آغاز گشت و ساخت و ساز فرودگاه ۵ ماه زودتر از تاریخ مقرر، فوریه ۲۰۰۱ به پایان رسید. از شاخصه‌های اصلی فرودگاه می‌توانیم به دو باند موازی به طول‌های ۴ و ۳.۸ کیلومتر اشاره کنیم. این فرودگاه توانسته از «آژانس امنیت پرواز اروپا» و «وزارت پرواز فدرال» به خاطر فرود و بلند شدن بزرگ‌ترین هواپیمای جهان یعنی A380 تأییدیه بگیرد. 

اولین هواپیمای A380 که در فرودگاه بین‌المللی آتن نشست، یک فرود اضطراری به خاطر دلایل اورژانسی پزشکی داشت که در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد. اولین پرواز برنامه ریزی شده این هواپیما هم در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۲ توسط امارات صورت گرفت. در سال ۲۰۱۵ مسافران ترانسفری هم ۳۸ درصد افزایش داشتند. تمام آمارها خبر از رشد و موفقیت روز افزون این فرودگاه می‌دادند. 

در سال ۲۰۱۶ هم رشد قابل توجهی در عملکرد فرودگاه اتفاق افتاد که هم در پروازهای داخلی و هم مقاصد بین‌المللی قابل رؤیت بود. این رشد سالم تا سال بعد نیز ادامه پیدا کرد و ترافیک فرودگاه با ۲۱.۷ میلیون مسافر، ۸.۶ درصد افزایش یافت.


ترمینال ها

فرودگاه بین‌المللی آتن اکنون دو ترمینال دارد که یکی ترمینال اصلی و دیگری ترمینال ماهواره‌ای است که با یک مسیر زیرزمینی از ترمینال اصلی می‌توان به آن دسترسی داشت. ساختمان اصلی ترمینال، تمام پروازهای داخل حیطه شنگن را مدیریت کرده و همچنین پروازهایی از مقاصد غیر شنگن هم دارد. 

تمام ۱۴۴ باجه چک این فرودگاه هم در ترمینال اصلی قرار دارند. این ترمینال سه طبقه مجزا داشته که یکی برای پروازهای ورودی، دیگری برای پروازهای خروجی و طبقه‌ای مخصوص فودکورت با منظره باند شرقی است. این ترمینال ۱۴ جت بریج و ۱۱ تسمه مخصوص انتقال چمدان نیز دارد. سالن A برای پرواز کشورهای غیر شنگن و کشورهای غیر اروپایی و سالن B برای پروازهای کشورهای شنگن و خدمات داخلی استفاده می‌شود. ترمینال ماهواره‌ای نیز دو طبقه دارد که یکی برای مسافران ورودی و دیگری برای مسافران خروجی است.

با استفاده از یک مسیر زیرزمینی و راهرو‌های متحرک به سادگی می‌توان به این ترمینال دسترسی داشت. ترمینال ماهواره‌ای دارای ۱۰ جت بریج بوده و می‌تواند ترافیک سالانه ۶ میلیون مسافر را پذیرا باشد.فرودگاه بین المللی آتن

امکانات و دسترسی به شهر

یک ایستگاه قطار در نزدیکی ترمینال فرودگاه قرار دارد که با راهرویی می‌توان به آن دسترسی داشت. خط ۳ متروی آتن و خدمات راه آهن حومه شهری «پرواستیاکوس» (Proastiakos) نیز قطارهایی به این ایستگاه دارند. اگر با ماشین به فرودگاه می‌روید، از آزادراه آتیکی اودوس استفاده کرده و از مرکز یا شمال آتن به سادگی به فرودگاه برسید. گزینه‌های مختلفی برای پارک در محوطه فرودگاه در نظر گرفته شده‌اند که شامل سه جای پارک گوناگون می‌شوند. اگر می‌خواستید تاکسی بگیرید، باید به قسمت ایستگاه تاکسی‌ها در خروجی ۳ در طبقه مسافران ورودی بروید.

فرودگاه بین المللی آتنخدمات لیموزین هم موجود هستند که باید از قبل برایشان هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. ۴ خط اتوبوس به طور مستقیم به قسمت بزرگ‌تر آتن متصل می‌شوند. اتوبوس‌ها مسافران را در طبقه پروازهای خروجی پیاده کرده و اتوبوس‌های قسمت پروازهای ورودی هم از بین خروجی ۴ و ۵ حرکت می‌کنند. از دیگر امکانات فرودگاه می‌توان به دفتر مرکزی ایجین ایرلاینز و الیمپیک ایر اشاره کرد. بورد امنیت پرواز و تحقیقات تصادفات هوایی هم در اداره ۱۳۱۱ در ساختمان ۱۱ قرار دارند. دفتر مرکزی شرکت فست فود «گودیز اس ای» (Goody's S.A.) هم در ساختمان 14B واقع شده است.

آنچه باید درباره فرودگاه بین المللی آتن بدانید/عکس

آنچه باید درباره فرودگاه بین المللی آتن بدانید/عکس

آنچه باید درباره فرودگاه بین المللی آتن بدانید/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار