gardeshban.ir

حمل حیوانات خانگی با هواپیما از مسائل و بعضا دغدغه هایی است که همیشه ذهن گردشگرانی را که حیوانی خانگی در تملک خود دارند و او را چون عضوی از خانواده خود می دانند، به خود مشغول می سازد.
کد خبر: ۳۵۲۶۷
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹-1399 October 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
برخی ممکن است پیش از رزرو بلیط هواپیما، حیوان خانگی خود را به دوستان و یا اقوام خود بسپارند، اما بنا بدلایلی نظیر عدم اطمینان کافی از نحوه نگهداری، این امکان همیشه وجود ندارد. 

بنابراین بسیاری برای اطمینان خاطر دوست دارند حیوان خانگی خود را نیز با خود به سفر ببرند. اما حقیقتی که اکثر صاحبان حیوانات خانگی بدان واقف نیستند این است که حمل حیوانات خانگی با هواپیما چندان آسان نیست و ممکن است با دشواری هایی همراه باشد. 

بی تردید حس حضور گرم سگ و یا گربه دوست داشتنی شما در کنارتان در حین تجربه سفری خاطره انگیز، ارزش اندکی سختی را دارد. از این رو، مطلب پیش رو به راهنمای حمل حیوانات خانگی با هواپیما اختصاص یافته تا شرایط و مراحل قانونی این کار را برای شما عزیزانی که قصد دارید با حیوان خانگی خود سفر کنید، شرح دهد.

روش های حمل حیوانات خانگی در سفرهای هوایی

دو روش برای حمل و جابجایی حیوانات خانگی از طریق هواپیما و سفرهای هوایی وجود دارد:

تحویل حیوانات خانگی به پایانه مسافرتی (حالت همراه): در این روش شما ابتدا باید کد سرویس حمل موجودات زنده (AVIH) را از طریق دفتر آژانس هواپیمایی تهیه کنید و سپس حیوان خانگی خود را در قفس مخصوصی که برای حمل حیوانات خانگی در نظر گرفته شده، قرار داده و به کارمند هواپیمایی تحویل دهید. کارمند هواپیمایی قفس حیوان خانگی شما را به بخش کارگوی هواپیما منتقل می کند و در آخر پس از پیاده شده از هواپیما و رسیدن به مقصد، همراه با دیگر چمدان ها تحویل شما می دهد. توجه داشته باشید که حمل حیوان خانگی از این طریق در بسیاری از کشورهایی نظیر عمان، انگلستان و دبی امکان پذیر نیست و برای جابجایی حیوانات خانگی به این کشورها باید از روش دوم استفاده کنید.

تحویل حیوانات خانگی به پایانه های باربری (حالت کارگو): در این روش که از روش نخست بسیار مطمئن تر و کم هزینه تر است، حیوان خانگی به دفتر باربری شرکت هواپیمایی تحویل داده شده و برای ارسال به مقصد موردنظر بارنامه می شود و چند روز بعد، ارسال گردیده و در پایانه باربری فرودگاه مقصدی که انتخاب شده، به مالک آن تحویل داده می شود.

حمل چه حیواناتی با هواپیما امکان پذیر است؟

کلیه حیوانات اهلی و خانگی اعم از گربه، سنجاب، سگ، خرگوش و پرندگان مختلف را می توان از طریق روش اول و همراه هواپیمای خود به مقصد حمل کرد. برای جابجایی هوایی چهارپایانی چون گاو، گوسفند، اسب و شتر که جثه بزرگی دارند، باید از روش دوم یا همان حالت کارگو اقدام کنید. در نظر داشته باشید که حیوانی که قصد جابجایی آن را دارید، باید از نظر وضعیت جسمانی در سلامت کامل بوده و نباید حامل هیچ گونه بیماری خاصی باشد، در غیر اینصورت امکان حمل آن از طریق ایرلاین ها امکان پذیر نخواهد بود.

راهنمای حمل حیوانات خانگی با هواپیما

ارسال چه تعداد حیوان خانگی با هواپیما امکان پذیر است؟

از دیگر محدودیت هایی که برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما اعمال شده، تعداد حیواناتی است که در هر سفر با خود می توانید جابجا کنید. برطبق قوانین سازمان دامپزشکی کشورمان، هیچ گردشگری حق ندارد بیش از دو عدد سگ (و یا گربه) و ده پرنده را در سفر هوایی با خود حمل کند. اگر کسی قصد داشت توله های حیوان خانگی خود را نیز از طریق سفرهای هوایی جابجا کند، باید توجه داشته باشد که فقط می تواند سه عدد از توله های حیوان خانگی خود را به سفر ببرد. ناگفته نماند که وزن هرکدام از توله ها نباید از دو کیلوگرم تجاوز کند، در غیر اینصورت امکان قرار دادن توله های حیوان در یک قفس وجود نخواهد داشت و مسافر باید برای هرکدام قفسی اختصاصی تهیه کند.

هزینه حمل حیوانات خانگی با هواپیما

بسته به حیوانی که قصد دارید با خود به سفر ببرید، هزینه بار متفاوت است. چنانچه قصد داشته باشید گونه ای از پرندگان را با با پروازهای هوایی جابجا کنید، وزن پرنده (همراه با وزن قفس) در عدد چهار ضرب شده و به اضافه بار شما افزوده می گردد. در مورد حیواناتی اهلی نظیر گربه و سگ، وزن حیوان (همراه با وزن قفس) در عدد دو ضرب خواهد شد. ناگفته نماند که مبلغی نیز به عنوان هزینه کارگزاری به این مبلغ افزوده خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما

برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما باید مدارکی را از پیش آماده کنید و در فرودگاه در اختیار مامور مربوطه قرار دهید. این مدارک عبارتند از:

گواهی پزشکی معتبری که تضمین کند حیوان خانگی شما تمام واکسن های لازم را تزریق کرده است و در وضعیت جسمانی مطلوبی بسر می برد. گفتنی است که این گواهی باید توسط مراکز بهداشتی و یا دامپزشکی های معتبر کشور صادر شده باشد.

رسید پرداخت کرایه حمل حیوان خانگی

شناسنامه حیوان خانگی

فرم تکمیل شده درخواست انجام امور حیوان خانگی
 

نکات سودمندی که بهتر است بدانید.

همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، حمل حیوانات خانگی با هواپیما، کاری دردسرساز است و چنانچه در انجام این کار از برخی جزئیات مهم چشم پوشی کنید، ممکن است با مشکلاتی غیرمنتظره روبرو گردید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهد شد.

حتما در هنگام خرید بلیط هواپیما، کد AVIH (سرویس حمل موجودات زنده) را از دفتر هواپیمایی خود دریافت کنید.

قفس بزرگی را تهیه کنید که حیوان شما در آن احساس راحتی کند و بتواند به راحتی در آن بایستد.

قفس مخصوص حمل حیوان را دست کم یک هفته پیش از سفر خریداری کنید و تا روز سفر، هر روز حیوان خانگی خود را به مدت چند ساعت در قفس قرار دهید تا حیوان به قفس خود عادت کند و در حین سفر احساس بی قراری نکند.

یک روز قبل از پرواز با فرودگاه تماس بگیرید و هر سوالی را که در مورد جابجایی حیوان خانگی در ذهن دارید، از کارشناس مربوطه بپرسید تا هیچ نقطه ابهامی برای شما وجود نداشته باشد.
چند ساعت پیش از آغاز پرواز بهتر است حیوان خانگی خود را نظافت کنید و یک وعده غذای سبک به او بدهید. سپس او را در قفس مخصوصی که تهیه و ضدعفونی کرده اید، قرار دهید و از راحتی او اطمینان حاصل کنید.

توجه داشته باشید که حیوان خانگی شما در قفس نباید قلاده داشته باشد.

براساس قوانین جابجایی حیوانات خانگی، حمل هوایی بچه گربه و یا توله سگی که کمتر از ده هفته از تولد آن گذشته باشد، ممنوع است.

چناچه قصد دارید در فصل تابستان سفر کنید، بهتر است سفر خود را طوری برنامه ریزی کنید که شب، وقتی که هوا خنک تر است، در راه باشید و اگر در فصل زمستان راهی سفر شدید، روز را برای سفر انتخاب کنید.

حتما از وجود غذای کافی برای حیوان خانگی خود اطمینان حاصل کنید.

توجه داشته باشید که حیوان خانگی در مقصد فقط به فردی تحویل داده خواهد شد که نام او به عنوان گیرنده و مالک حیوان در فرم انتقال درج شده باشد. چنانچه در فرآیند حمل و انتقال اشتباهی از جانب شما صورت گیرد و بار مرجوع گردد، کلیه هزینه های حمل و نقل بعهده شما خواهد بود. همچنین هزینه های مازاد احتمالی از قبیل اسکان، تغذیه، قرنطینه و پزشکی را نیز شما باید بپردازید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار