gardeshban.ir

یکی از تفریحاتی که بسیار لذت بخش و خطرناک است سنگنوردی است . میل به صعود و میل به فتح سخت‌ترین‌ها، عطشِ نا تمام انجام کارهایی که عموم از انجام آن عاجزند.
کد خبر: ۳۵۴۲۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹-1399 October 17
گردشبان (gardeshban.ir) :

حرکت به سمت قله از سخت‌ترین راه‌های ممکن، همه و همه ما را با ورزشی متفاوت آشنا می‌کند به نام سنگنوردی. به یقین کسانی که علاقه‌مند به این ورزش هستند انسان های متفاوتی هستند. اراده و تلاش از طرفی و بی باکی و جسارت از طرف دیگر لازمه ورزشکار حرفه ای شدن در این ورزش می‌باشد.

سنگنوردی شاخه ای از رشته کوهنوردی است و جزو ورزش های هیجان انگیز و سخت محسوب می شود و به دو حالت طبیعی و سالنی انجام می‌شود. دیواره های سالنی شبیه سازی شده بر اساس صخره های طبیعی موجود می باشند و برای تمرین سنگنوردان استفاده می شود. اگر از یک خبره ی این ورزش سوال کنید که چه تمرین بدنسازی را مناسب این ورزش میداند جوابش این خواهد بود که هیچ تمرینی! چرا که آماده سازی برای این ورزش صرفا روی سنگ و صخره قابل انجام است و برای حرفه ای شدن در این ورزش نیازی به باشگاه بدنسازی نیست.

برای این ورزش باید وزنتان از حالت نرمال پایین تر باشد، چرا که در صعود های سخت و شیب های منفی، افرادی که وزن بیشتری دارند به سختی می توانند بر نیروی وزن خود در حالت منفی غلبه کنند. انگشتان توانمند و ماهیچه‌های عرضی شکم و پهلوها و ساعد جزو اندام های درگیری است که با ممارست در این ورزش، رفته رفته قوی تر خواهد شد.حال در این مطلب لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی را آورده ایم تا قبل از این تجربه لوازم آن را تهیه کنید و امنیت لازم را به مراه داشته باشید .

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

در این مطلب می خوانید : 

  • لباس سنگنوردی
  • کفش سنگنوردی
  • سیمولاتور سنگنوردی
  • کلاه سنگنوردی
  • کارابین
  • طناب سنگنوردی
  • هشت فرود (Figure 8)
  • هارنس (Harness) سنگنوردی
  • دیزی چین
  • یومار
  • اسلینگ (Quickdraw)
  • نوار، تسمه (Tape)
  • چکش
  • میخ (Piton)
  • کرول
  • گری گری (Grigri)
  • طنابچه پروسیک
  • شانت
  • فی فی هوک(Fifihook)
  • قرقره(Pully)
  • ری ورسو(Reverso)
  • کیسه پودر
  • پودر سنگنوردی

لباس سنگنوردی

لباس سنگنوردی باید راحت باشد و اجازه حرکات آزاد را به فرد بدهد و برای شرایط جوی محیط مورد نظر مناسب باشد.

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

کفش سنگنوردی

کفش سنگنوردی کفشی است که مخصوص صعود روی دیواره های بلند طراحی شده، معمولا روی قوزک پا را می پوشاند، کف کفش سنگنوردی انعطاف کمی دارد و نسبت به کتانی سنگنوردی محافظ خوبی در برابر سرما می باشد. کتانی سنگنوردی دارای کفی صاف و چسبنده و عاری از هر گونه عاج است. کتانی نسبت به کفش دارای انعطاف بسیار زیادی می باشد.

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

با توجه به استفاده از زیره ایکس اس گریپ ۲ میلی متری، سنگنورد به راحتی کوچکترین گیره ها را حس خواهد کرد. در طراحی این کفش دو قوس در نظر گرفته شده: قوس کف پا و قوس به سمت داخل. این قوس ها سبب بهینه سازی اعمال نیرو بر روی گیره های بسیار ریز و ایده آل شدن این محصول برای بولدرینگ و مسیرهای پرشیب می گردد. ضمناً این کفش از تکنولوژی No-Edge برخوردار می باشد که علاوه بر اینکه سبب دوام بسیار بیشتر نوک و لبه جلویی کفش نسبت نمونه های مشابه می گردد، موجب تمرکز نوک کفش برروی گیره و حفظ نقطه تماس در حالت گشتاوری به طرفین می شود.

سیمولاتور سنگنوردی

سیمولاتور چوبی سنگ نوردی the_cliff simulator board وسیله ای است که سنگنوردان از آن به عنوان بارفیکس استفاده می کنند، البته بسیار پیشرفته تر از بارفیکس های ورزشی می باشد، این وسیله با دارا بودن جایگاه های متفاوت بر روی خود برای سنگنوردان این امکان را مهیا می سازد که با قرار دادن انگشتان خود در جایگاه های تعیین شده قدرت انگشتان خود را بسیار افزایش دهند.

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

این وسیله دارای سوراخ های متفاوتی در زوایای مختلف می باشد که سنگنوردان از آنها برای افزایش قدرت انگشتان، مچ، ساعد و بازو ها استفاده می کنند، و نیز محیط دیواره های مصنوعی و طبیعی را نیز برای سنگنوردان مهیا می کند.این وسیله خوب برای تقویت عضلات محور شانه ، دستان و انگشتان دست بسیار مناسب می باشد از این وسیله تمامی سنگ نوردهای جهان در سالن های سنگ نوردی از انواع مختلف آن استفاده می کنند.

کلاه سنگنوردی

در سنگنوردی ، کلاه وظیفه ی محافظت از سر در مقابل سنگ های ریزشی، تکه های یخ و یا ابزاری که از بالا می افتند را بر عهده دارد.

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

کارابین

کارابین SNAPPY STEEL TG از نوع قفل شونده می باشد که با این وجود ایمنی بالای را برای کاربر هنگام استفاده فراهم می کند و مانع از خروج احتمالی طناب از داخل کارابین می شود. در واقع این نوع کارابین برای حمایت طراحی شده است . قسمت عریض این کارابین به طناب اجازه می دهد با داشتن فضایی بیشتر حرکتی نرم و روان داشته باشیدو ایمنی را برای مدت زمان زیادی در مسیر های اصلی و فرعی برقرار میکند. جنس این کارابین از فولاد گالوانیزه می باشد که مانع از زنگ زدگی کارابین در محیط های مرطوب می شود.
در سنگنوردی وسیله ای وجود دارد به نام کارابین، فدر واقع کارابین وسیله ای فلزی و از جنس آلیاژ آلومینیوم می باشد که برای اتصالات ابزار سنگنوردی به کار می رود. کارابین در ۲ شکل عمومی D و گلابی و به صورت های ساده یا پیچ دار ساخته می شود که هرکدام دارای کاربرد خاصی در صخره نوردی می باشند. مقاومت (میزان وزن تحملی) کارابین بر روی بدنه آن نوشته می شود. اجزای کارابین شامل بدنه اصلی، ضامن، فنر، پین و در کارابین های پیچ دار شامل مهره و پیچ نیز می شود.

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

طناب سنگنوردی

طناب یکی از مهم ترین وسایل سنگنوردی می باشد و در واقع وظیفه ی محافظت از جان صخره نورد را بر عهده دارد. طناب جهت متصل کردن سنگ نورد به کارگاه فرود و صعود به کار می رود که در قطرهای مختلفی وجود دارد. از لحاظ مقاومت طناب های صخره نوردی به دو دسته قابل کشش (دینامیک) و غیر فابل کشش (استاتیک) تقسیم می شوند.
طناب سنگ نوردی ۵۰ متری به آل مدل جوکر

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

هشت فرود (Figure 8)

هشت فرود در صخره نوردی وسیله ایست به شکل عدد ۸ انگلیسی که فقط در فرودها و بر اساس شکست طناب عمل می نماید٬ این ابزار به دلیل فشار شدیدی که در زمان مهار سقوط به طناب وارد می نماید جهت حمایت توصیه نمی شود.

هشت فرود

هارنس (Harness) سنگنوردی

وسیله ای است که سنگنورد با استفاده از آن از ضریب ایمنی بیشتری برخوردار می گردد. هارنس در صعود، فرود، حمایت و حمل وسایل فنی صخره نورد مورد استفاده قرار می گیرد. دو گونه عمومی آن هارنس های رگلاژ دار (جهت صعودهای بلند یا صعود فنی زمستانه) و هارنس های ساده هستند.

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

دیزی چین

دیزی چین از دیگر وسایل سنگنوردی می باشد. دیزی چین در واقع اسلینگی دوخته شده است که برای متصل کردن فرد به ابزار جدید کار گذاشته می شود و به عنوان بخشی از وسایل بالا رفتن از صخره به کار می رود.

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

یومار

یومار در سنگنوردی کارکردی شبیه طنابچه های پروسیک دارند اما قوی تر، ایمن تر و سریع تر هستند.

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

اسلینگ (Quickdraw)

اسلینگ از دیگر ابزار سنگنوردی است که از دو کارابین متصل به هم توسط یک تسمه تشکیل شده است. این ابزار طی صعود برای اتصال استفاده می شود، طناب در کارابین خم جا می گیرد و کارابین صاف به حمایت میانی متصل می شود. لوازم سنگنوردی، وسایل صخره نوردی،اسلینگ از ابزار صخره نوردی اسلینگ یکی از ابزارهای صخره نوردی است.

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

نوار، تسمه (Tape)

از ابزارهای دیگر سنگنوردی می توان به نوار یا تسمه اشاره کرد. نوار یا تسمه برای استفاده در کارگاه ها و حمایت های میانی استفاده می شود و با توجه به عرض، طول، ضخامت، یک لا و دولا بودن دارای مقاومت های گوناگونی می باشد.

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

چکش

ابزاریست در سنگنوردی که دارای سطحی صاف و کوبنده برای کوبیدن میخ ها و نوکی کند برای بیرون کشیدن ابزارها ، تمیز کردن شکاف های کثیف و کار گذاشتن ابزارهای کوبیدنی کوچک است.

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

میخ (Piton)

میخ معمولا از فولاد نرم و یا آلیاژ کروم و فولاد ساخته می شود. در صخره نوردی میخ در انواع و اشکال مختلفی ساخته می شود. باید میخ را به خوبی توسط چکش در سنگ فرو کرد و اصطلاحا صدای جان آن را شنید٬ در غیر این صورت صدای خفه ای که اصطلاحا به آن صدای مرگ می گویند شنیده می شود.

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

هنگام صخره نوردی زمانی که هیچ شکافی در سنگ وجود ندارد و امکان نصب هیچ ابزاری نیست می توان از رول استفاده کرد. به وسیله ی رول پانچ می توان در محل دلخواه یک کارگاه خوب و مطمئن برقرار کرد. هنگام صخره نوردی از زدن رول در شکاف ها و ترک ها باید خودداری کرد.

کرول

جزء ابزار بالا رونده در صخره نوردی به حساب می آید٬ از نظر عملکرد مانند یومار می باشد اما دارای تفاوت های خاص می باشد٬ به طور مثال به گونه ای طراحی شده که در هنگام قرار گیری بر روی سینه موجب ناراحتی فرد استفاده کننده نمی شود.

کرل

گری گری (Grigri)

گری گری در صخره نوردی ابزاری برای صعود و حمایت با استفاده از یک طناب می باشد. این ابزار حمایت در صورت سقوط ناگهانی صعود کننده قفل می شود و عملکری شبیه کمربند ایمنی خودرو دارد.

گری گری

طنابچه پروسیک

با استفاده از دو طنابچه مناسب و زدن گره پروسیک و با کمک آنها روی طناب صخره نوردی می توانید به راحتی از طناب بالا یا پایین بروید.

طنابچه پروسیک

شانت

شانت از تجهیزات دیگر صخره نوردی است در واقع وسیله ای سبک و مقاوم از آلیاژ تیتان که جهت خود حمایت در فرود استفاده می شود و دارای ضامنی جهت اتصال به هارنس می باشد.

شانت

فی فی هوک(Fifihook)

این ابزار در صخره نوردی به هارنس صعود کننده متصل است و در زمان لازم او را به ابزار حمایت میانی متصل می کند٬ در گذشته سر رکاب نیز به کار گرفته می شد.

سنگنوردی

قرقره(Pully)

ابزاریست در صخره نوردی جهت حرکت بهتر طناب و یا بالا بردن بهره مکانیکی. با ترکیب قرقره ها بالا کشیدن بارهای سنگین با یک نیروی بسیار کم ممکن می شود.

سنگنوردی

ری ورسو(Reverso)

از ابزار حمایت و فرود در صخره نوردی به شمار می رود و کارایی بسیاری نیز در سنگ نوردی دارد.

سنگنوردی

کیسه پودر

پودر در سنگنوردی قدرت نگهداری گیره ها، مخصوصا در هوای گرم را بالا می برد و عرق دست را جذب می کند، البته استفاده بیش از حد باعث لغزندگی گیره ها می شود و کیسه پودر محل نگهداری پودر است که بر روی پشت هارنس نصب می شود.کیسه پودر چیتا داری حجم کافی و مناسب برای تمرین در سالن، طبیعت، صعودهای بلند و بولدر با این کیسه نگران ریختن پودر نباشید ، درب این کیسه بسیار محکم و بدون منفذی برای خروج پودر می‌باشد. سایز : متوسط

لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی

پودر سنگنوردی

در تولید این پودر سنگنوردی از نقطه نظرات سنگنوردان برجسته کشور استفاده شده و نقاط ضعف آن در چند مرحله اصلاح گردیده است. از جمله خصوصیات پودر the cliff میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
چسبندگی بالا، ایجاد اصطکاک بیشتر بر روی گیره های اصطکاکی
حفظ خواص در دماهای مختلف محیط
در صد خلوص بالا که موجب ماندگاری بیشتر پودر بر روی دست سنگنورد می‌شود.
هارنس سایمند مدل E66Y
لوازم مورد نیاز برای سنگنوردی


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار