gardeshban.ir

کویرگردی و گردش در بیابان ها، یکی از سرگرمی‌ها و انواع گردشگری است که به تدریج جای خود را در سبد سفرهای گردشگران ایرانی بازکرده است.
کد خبر: ۳۵۴۲۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹-1399 October 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
گردشگران ایرانی چند سالی است که به جای سفرهای تکراری به شمال، در پی تجربه انواع جدیدتری از مسافرت هستند و نیمه گرمسیری ایران، توانسته با جاذبه های ویژه خودش، به عنوان مقصد جدید سفرهای ایرانیان در فصل‌های سرد سال، خود را معرفی کند.

اما در بین همه شهرهای گرمسیری ایران، کویرها جاذبه‌های متفاوتی هستند. محیط زیست و حیات وحش کویر کاملا متفاوت و منحصر به فرد است. محیط پیرامون آن خالی از سکنه و همراه با سکوتی اعجاب انگیز است. پیرامون شما را نه ساختمان‌ یا درخت، بلکه شنزار، رمل های ماسه‌ای و شوره زار فراگرفته است. از سوی دیگر، شب‌ها با آسمان پرستاره و بدون آلودگی نوری شهرهای بزرگ، تصویر واقعی خود را به نمایش می‌گذارد.

در این نوشته با برخی از مشهورترین کویرهای ایران برای کویرگردی در پاییز و زمستان آشنا می‌شویم:

کویر خور، بیابانک، مصر و عروسان

منطقه خور و بیابانک اصفهان و روستای مصر در نزدیکی آنها، یکی از مشهورترین مناطق کویرنوردی ایران به شمار می‌روند. در همسایگی روستای مصر، روستای عروسان جای گرفته است. این منطقه که در مجموع به عنوان شهرستان خور و بیابانک مشهور هستند، مناطقی کم آب و خشک هستند. اما همین به زیبایی آنها افزوده و آنها را تبدیل به جایی برای کویرگردی کرده است. همچنین در روستاهای این مناطق، می‌توانید معماری کویری و بادگیرهای مخصوص آن را هم تماشا کنید.

بهترین کویرهای ایران برای کویرگردی+عکس

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب دیگر منطقه کویری استان اصفهان است که در نزدیکی آران و بیدگل و شهر کاشان قرار گرفته است. در کویر مرنجاب و پیرامون آن می‌توانید جزیره سرگردان که یک نمونه چشمگیر از عملکرد خطای دید و سراب در بیابان است را مشاهده کنید.

کویر زردگاه و کویر نایبند

اگر سری به خراسان جنوبی و شهر طبس بزنید با روستا و کویر زردگاه رو به رو می‌شوید. اکنون برخی از خانه‌های خالی از سکنه روستای پلکانی زردگاه که بر دامنه کوه نایبند قرار گرفته است، تبدیل به اقامتگاه شده است. شما در این روستا هم می‌توانید چشم‌اندازی بر کویر زردگاه را ببینید و هم از زیبایی این کویر که در همسایگی منطقه حفاظت شده نایبند قرار دارد لذت ببرید.

در همسایگی زردگاه کویر و روستای نایبند قرار گرفته که چشمه‌ها و قنات‌های مشترک میان این دو روستا، زندگی و سرسبزی را به آنان بخشیده است. روستای نایبند هم مانند زردگاه پلکانی است و برخی به آن ماسوله کویرهای ایران می‌گویند. معماری فوق العاده روستا، غارها و کوه‌های پیرامون آن و نخلستان نایبند از ویژگی‌های چشمگیر آن هستند.

بهترین کویرهای ایران برای کویرگردی+عکس

کویر ریگان

کویر ریگان در استان کرمان قرار دارد و به سبب رمل‌هایش مشهور است. علاوه بر این کویر ریگان که در نزدیکی روستای محمد آباد ریگان قرار گرفته، می‌توانید درختان کهور ویژه مناطق کویری را هم ببینید.

نمکزار سیرجان

دریاچه نمی سیرجان و نمکزار پیرامون آن در شهر شهر سیرجان در استان کرمان قرار گرفته است. این دریاچه نمکی در زمان بارش‌های دوره‌ای تبدیل به یک دریاچه نمکی شده و دوباره پس از تبخیر سریع آب، به حالت یک شوره زار برمی‌گردد.

خار توران

منطقه حفاظش شده خارتوران و روستای زمان آباد در استان سمنان، تصویر دیگری از کویرهای ایران را به نمایش می‌گذارند. در این منطقه حفاظت شده شما می‌توانید حیات وحش و زندگی طبیعی و گیاهی در یک منطقه کویری را ببینید.

کلوت شهداد

شهداد منطقه‌ای در میانه کرمان و خراسان جنوبی است و کلوت ها، ارتفاعات طبیعی هستند که در اثر فرسایش طبیعی پدید آمده‌اند و چشم‌انداز ویژه‌ای را تشکیل داده‌اند.

بهترین کویرهای ایران برای کویرگردی+عکس

کویر و کمپ متین آباد

یک کمپ تفریحی کویری می‌تواند هر نوع سلیقه‌ای را ارضا کند و کمپ متین آباد به عنوان یک مجموعه کویری که با امکاناتش زمینه را برای تفریح از کویر برای افراد غیرحرفه‌ای پدید آورده توانسته شهرت زیادی به دست آورد. کمپ متین آباد، در میانه تهران و اصفهان و در نزدیکی کاشان قرار گرفته است و در آن انواع تفریحات کویری در دسترس است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار