gardeshban.ir

کردستان یکی ازقشنگ ترین نقاط ایران است. منطقا ای که آب و هوای لطیفی دارد. جنگل های بلوط، آبشارها و رودخانه های خروشان کردستان را به یکی از استان های کشور با جاذبه های گردشگری بسیار مبدل کرده است.
کد خبر: ۳۵۴۳۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹-1399 October 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهر سنندج مرکز استان کردستان در فاصله ی ۵۱۲ کیلومتری جنوب غربی تهران قرار گرفته است. ارتفاع سنندج از سطح دریا یک هزار و ۴۸۰ متر است. 

بهتر است بدانید که شهر سنندج در سال ۱۰۴۶ ه‍.ق در زمان حکومت سلسله ی صفویه و در دوران شاه صفی و توسط سلیمان خان اردلان بنا نهاده شد، نام سنندج معرب (سنه دژ) است، جالب است بدانید که (سنه ) در فرهنگ لغات اوستایی به معنای شاهین و عقاب است هرچند که در مورد واژة سنه تعاریف دیگری نیز وجود دارد. قبل از خرید بلیط هواپیما برای سنندج با ما همراه باشید تا جاذبه های طبیعت گردی سنندج را بیشتر بشناسیم.

جاذبه های طبیعت گردی سنندج+عکس

روستای بهارستان سنندج

روستای بهارستان در ۱۰ کیلومتری بخش حسین آباد و ۵۵ کیلومتری شهرستان سنندج قرار گرفته است. جالب است بدانید که دشت های بسیار زیبایی از قبیل دشت کانی نیمه روژه، سردشته، گامیش مه ردو ،کانی خرکه و احمورومی در اطراف روستا وجود دارند که مردم محلی در اوقات بیکاری خود از وقت گذرانی در طبیعت این دشت ها لذت می برند. همچنین بهتر است بدانید که چشمه ها آب زلال و پاک نیز در داخل و اطراف روستا به نام های: کانی کچکینه، حسیل سیم حمو، دول گویر، چل کانیان و سراو میرزاقلی جریان دارند.

آبشار گویله

آبشار گويله که یکی از جاذیه های طبیعت گردی سنندج است در ۲۰ کیلومتری شهرستان مریوان در نزدیکی روستای گویله قرار دارد. آبشار گویله با ارتفاع بیش از ۵۰ متر از میان جنگل های پرپوشش محور سقز – مریوان عبور می کند. ، این آبشار در فاصله یک کیلومتری شما قرار دارد و از کنار جاده قابل مشاهده است. جالب است بدانید که آبشار گویله یکی از چشم اندازهای زیبای مسیر سقز مریوان پس از کوهستان عمدتا سفید پوش چهل چشمه است. این آبشار از میان پیچ وتاب های جاده جنگلی و قدیمی سقز- مریوان سر بلند کرده است و به عمق دره می ریزد.

جاذبه های طبیعت گردی سنندج+عکس

غار کرفتو

غار کرفتو در فاصله ۶۰ كیلومتری از شمال دیواندره و در نزدیكی روستای یوزش باش كندی واقع شده است. جالب است بدانید که غار كرفتو یک غار طبیعی و آهكی است. این غار در دوره های مختلف جهت استفاده و سكونت تغییر حالت داده است. مهمترین ویژگی غار کرفتو معماری صخره ای است كه در چهار طبقه در دل كوه حفر شده است. غار کرفتو یکی از پر جاذبه ترین مكان های گردشگری کردستان است. همچنین كتیبه ای یونانی بر سر در یكی از اتاق های طبقه سوم قرار دارد كه از این غار به عنوان معبد هراكلس نام برده است. در معماری غار کرفتو علاوه بر ایجاد اتاق ها و راهرو های برای عبور ، سعی شده است تا اتاق ها با هم ارتباط داشته باشند. جالب اینکه نور گیرها به سمت بیرون طراحی شده است. همچنین در برخی اتاق ها بر دیوارهای نقش هایی به صورت تجریدی از حیوانات ، انسان و گیاه حجاری شده است.

جاذبه های طبیعت گردی سنندج+عکس

کوه آوالان

کوه آوالان در منطقه کوهستانی استان کردستان و در محدوده شهر کامیاران قرار دارد. بد نیست بدانید که آوالان کوهی به ارتفاع ۲۹۵۰ متر که در جنوب سنندج قرار گرفته است. کوه آوالان با نام های دیگری مانند هه واره، به رزه و عبدالامان نیز شناخته می شود. بهتر است بدانید که کوه آوالان جان پناه دارد. از فراز این کوه؛ دریاچه سدگاوشان، شهر سنندج، کوه آبیدر، کوه شاهو، و کوه های شرقی مشرف به شهر سنندج را براحتی می توانید تماشا نمایید. بهترین راه دسترسی به کوه آوالان روستای نشور و روستای دولاب است. کوه آوالان که یکی از جاذبه های طبیعت گردی سنندج است؛ در واقع یک مکان مناسب برای کوهنوردی فرحبخش یک ساعته است.

غار کونا شم شم

غار کونا شم شم یکی از غارهای زیبای استان کردستان است که در میان کوه های شمالی شرقی شهرستان مریوان قرار گرفته است. جالب است بدانید که کونا در زبان کردی به معنی غار و شم شم به معنی خفاش است. بنابراین کونا شم شم به معنی غاری است که خفاش ها در آن زندگی می کنند. این غار در طول میلیون ها سال در دل کوه های آهکی این منطقه ایجا شده است. بد نیست بدانید که طی کاوش های باستان شناسی، آثاری از انسان های غار نشین در این غار پیدا شده است. اگر شما به تماشای موجودات شگفت انگیز علاقع دارید، حتما به غار کونا شم شم سری بزنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار