gardeshban.ir

همه اهواز را با رود کارونش می شناسند و خوزستان با این رود زنده است.
کد خبر: ۳۵۴۶۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹-1399 October 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
همه اهواز را با رود کارونش می شناسند و خوزستان با این رود زنده است؛ رودی که بزرگ ترین و پر آب ترین رودخانه ایران به حساب می آيد و نام آن با تاریخ و تمدن های کهن ایران گره خورده و آوازه آن در فرهنگ منطقه و ترانه های فولکلورش ریشه دوانده است. 

می توان گفت که وجود رود کارون باعث محبوبیت اهواز در بین گردشگران شده و شب های خاطره انگیز کارون هر کسی را برای سفر به این شهر وسوسه می کند. این رود بزرگ اهواز را به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم کرده و سواحل همین بخش ها به تفرجگاه و پاتوق اهالی شهر تبدیل شده است. اگر قصد خرید بلیط هواپیما اهواز دارید، کمی با رود کارون و جذابیت های آن آشنا شوید.

مشخصات رود کارون

کارون تنها رودخانه ایران است که به آب های بین المللی مرتبط است و حدود ۹۵۰ کیلومتر طول دارد و به همین دلیل به عنوان طولانی ترین رود ایران شناخته می شود. برخلاف دیگر رودهای ایران، بخشی از رود کارون قبلا قابل کشتیرانی بود و کشتی های کوچک به راحتی از آن عبور می کردند. این رودخانه طولانی از یک طرف به خلیج فارس و اقیانوس هند و از طرفی دیگر به اروند رود پیوسته و در مسیر خود خوزستان را به جلگه ای سرسبز تبدیل کرده است.

سرچشمه رود کارون

کارون از رشته کوه زاگرس و زرد کوه بختیاری در استان چهار محال و بختیاری سرچشمه می گیرد اما شاخه های فرعی متعددی از کوه های گوناگون هم از سرچشمه های آن به حساب می آیند. ضمن اینکه رود دز هم در شمال اهواز به این رودخانه ملحق می شود و در مسیر پر پیچ و خم خود طراوت و شادابی را به زمین های اطراف می بخشد تا اینکه در ابتدای خرمشهر به ۲ شاخه منشعب می شود و یکی از این شاخه ها به اروندرود در مرز ایران و عراق و دیگری به خلیج فارس متصل می شود.

کشتیرانی در کارون

این رود بزرگ و پر آب در فاصله بین بند قیر تا خرمشهر، محدوده بزرگ و عمیقی دارد که به آن نام کارون بزرگ اطلاق شده و در دهه های گذشته در همین بخش از رود امکان تردد کشتی و انتقال کالاهای تجاری به بنادر بین المللی کشور وجود داشت اما با انتقال آب کارون به شهرهای دیگر و کم حجم شدن آب رود، دیگر امکان کشتیرانی در آن وجود ندارد و کمپین های مختلفی در پی اعتراض به این مسئله گرد هم آمده اند.

رود کارون در اعماق تاریخ

بررسی مورخان نشان داده که اولین تمدن های بشری بزرگی از ایران در حاشیه همین رود تشکیل شده اند و حتی نام رود کارون در سنگ نوشته های باستانی با عنوان کرن، کرنک و کوهرنگ آمده است. البته به اعتقاد برخی از آن ها هم، رود کارون همان رود باستانی کوپرتس است. رود کارون در دوران قاجار توجه انگلیس ها را جلب کرد و آن ها تردد کشتی در کارون را ممکن ساختتند و کالاهای تجاری و صادراتی طی سال های متمادی از طریق این رود منتقل می شدند. حالا هم این رود نقش برجسته ای در فرهنگ روزانه مردم دارد و حتی آب آشامیدنی کل شهر از این رود تامین می شود.

جنبه های گردشگری رود کارون

در سال های اخیر بلوارهای ساحلی متعددی در فضاهای اطراف رودخانه ساخته شدند و حالا هم برنامه های فراوانی برای ایجاد مسیرهای پیاده روی، احداث پارک های آبی، نورپردازی ساحل رودخانه و احداث باغ پرندگان در دست اجرا هستند. اما با این حال، جاده های ساحلی رود کارون محل شب گردی اهالی شهر و گردشگران هستند و نورپردازی ها و تسهیلات رفاهی که در حاشیه رود ساخته شده اند، حال و هوایی دیدنی به رود کارون داده اند.

پل های رود کارون

حتما می دانید که اهواز به شهر پل های خاورمیانه شهرت دارد چون بر روی رود کارونش ۱۰ پل زیبا ساخته شده که بیش تر آن ها جزو جاذبه های شهر به حساب می آیند. اما برجسته ترین و محبوب ترین آن ها پل سفید یا پل معلق است که به عنوان نماد شهر اهواز شناخته می شود و برای بسیاری از اهالی شهر و گردشگرانی که تا به حال بلیط هواپیما خریده اند و به اهواز سفر و از این پل دیدن کرده اند، حال و هوای نوستالژیکی دارد.

چون قدم زدن بر روی پل سفید و تماشای کارون از روی این پل بسیار لذت بخش و هیجان انگیز است و تقریبا در بخشی از خاطرات همه اهالی شهر و همه کسانی که تا به حال به اهواز سفر کرده اند، نقش بسته است. این پل که در سال ۱۳۱۵ ساخته شده باعث جذابیت دو چندان کارون شده است. به خصوص وقتی که هوا تاریک می شود، نورپردازی های اطراف کارون فضای معرکه ای را به وجود می آورند و در چنین ساعاتی می توان روی پل ایستاد و از ابعاد دیگری زیبایی های کارون و اهواز را نظاره گر بود.

قدیمی ترین پل روی کارون، پل سیاه آن است که حدود یک قرن پیش ساخته شده و از آنجایی که در جریان جنگ جهانی دوم تاثیر بسزایی در پیروزی متفقین داشته، به پل پیروزی معروف است. این پل به خاطر پایه های سیاه رنگش به این نام خوانده می شود و بعد از یک قرن همچنان استوار و محکم به جای خود نشسته است.

اگر بخواهید شاهد زیباترین و چشم گیرترین منظره کارون باشید باید به تماشای رقص نور و آب روی هفتمین پل آن بنشینید. آبشار مصنوعی بزرگی روی این پل ساخته شده که نمونه آن در خاورمیانه وجود ندارد. پل طبیعت کارون هم پارک های محبوب شهر یعنی پارک ساحلی پارک لاله را به هم متصل کرده و محل خوبی برای قدم زدن، استراحت و تماشای چشم اندازهای کارون بوده و رستوران های متنوعی در مجاورت آن دایر هستند.

به غیر از هفتمین پل یا همان پل گفت و گوی تمدن ها، پل های دیگری مثل پل کابلی اهواز با یک دهه قدمت از ویژگی های جذاب و خاصی برخوردار هستند. طراحی و معماری متفاوت این پل آن را به عنوان بزرگ ترین پل کابلی خاورمیانه شناسانده است. پل صنایع فولاد، پل نادری و پل های سوم، پنجم و نهم از دیگر پل های کارون به شمار می روند. ناگفته نماند که سدهای متعددی هم روی کارون ساخته شده اند که از جمله آن ها می توان به سدهای کارون ۱، کارون ۳، کارون ۴، مسجد سلیمان، گتوند علیا و سد تنظیمی گتوند اشاره داشت.

شب گردی و شکم گردی در کنار رود کارون

همانطور که اهواز با کارون زنده است، می توان گفت شب های اهواز هم با کارون بیدار است. توصیف حال و هوای شب گردی و نایت لایف حاشیه رود کارون حق مطلب را ادا نمی کند، باید از نزدیک گوش به آرامش کارون سپرد و چشم به زیبایی های آن دوخت و در نقطه تلاقی خشکی و آب قدم زد. در نهایت باید طعم فلافل های لذیذ، قلیه ماهی و کباب های معروف اهواز را در یکی از رستوران های ساحلی آن چشید.

رستوران های اطراف رود کارون

در طی دهه اخیر رستوران های زیادی در اطراف رود کارون دایر شدند تا گردشگری را توسعه دهند و فضای آرام و دنجی را برای اهالی شهر بسازند. کافه رستوران لنج در همین چند سال اخیر افتتاح شده و به عنوان بزرگ ترین کافه رستوران شناور اهواز معروف شده است. در خط ساحل شرقی کارون هم رستوران رویال پارک اهواز وجود دارد که انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را سرو می کند. ضمنا این رستوران ایتالیایی از فضاهای خدماتی و تفریحی هم برخوردار است. رستوران کشتی سوزیانا، کافه فست فود بازیل و رستوران بابل از دیگر رستوران های معروف اطراف رود کارون هستند.

سخن آخر

اگر برای بار اول بلیط هواپیما اهواز خریده اید، این بازدید شیرین و خاطره انگیز از رود کارون می تواند تا ابد در ذهنتان ماندگار شود. حتی اگر می توانید یکی از هتل ها و اقامتگاه های حاشیه رود را رزرو کنید و شب هایی که فرصت گشت و گذار در کنار رود را نداشتید، از پشت پنجره خود نظاره گر جلوه های زیبای آن باشید.

همه چیز درباره رود کارون+عکس

همه چیز درباره رود کارون+عکس

همه چیز درباره رود کارون+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار