gardeshban.ir

موزه وان یکی از بهترین جاذبه های دیدنی شهر وان ترکیه به شمار می رود.
کد خبر: ۳۵۴۶۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹-1399 October 18
گردشبان (gardeshban.ir) :

وان به عنوان شهری تاریخی و قدمتی نزدیک به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح به عنوان میراث فرهنگی و تاریخی این کشور محسوب می شود. 

شهری که در میان ایرانیان بسیار محبوب است و سفر به این شهر به همه تاریخ دوستان توصیه می شود تا با رزرو بلیط هواپیما از این شهر زیبا و جاذبه های تاریخی اش بازدید کنند. وان در طی تاریخ، پادشاهان و تمدن های زیادی مانند اورارتویی ها، ارمنیان، تمدن روم شرقی، سلجوقیان و عثمانیان را دیده است و در همین راستا وان دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی است که بازدید از موزه این شهر به همه توصیه می شود، مطمئنا خوشتان خواهد آمد. 

آثار زیبای موزه وان بسیار حیرت‌انگیز هستند و خیلی از این آثار به صورت دست ساز بشر بوده که به جرات می توان گفت امروزه با دست چنین آثاری نمی توان خلق کرد و به نوبه خود بی نظیر هستند. 

یکی از جذابیت های موزه وان ترکیه مربوط به سنگ قبرهای این موزه است که حکاکی‌ های بسیار جالبی به شکل گوسفند و قوچ روی آنها انجام شده است. تاریخچه این سنگ قبرها به دوران آق قویونلوها و قراقویونلوها بر می گردد. 

همچنین علاوه بر سنگ قبرها چندین ابزار استخوانی نیز در این موزه دیده می شوند که مربوط به دوران پیش از تاریخ هستند. اکثر آثار موجود در این موزه در حفاری های تپه های تیلکی و کیزدامی کشف شده اند. 

برخی آثار دیگر نیز مربوط به دوران اورارتوها هستند و این آثار مربوط به بخش مهرها، سکه ها، لوح‌ ها و نسخه های خطی هستند. حتی مورد جالب توجه در موزه وان این است که ساختمان آن نیز بافت قدیمی دارد و تجهیزات به کار رفته شده در ساخت این موزه خود قدمت تاریخی دارند، بدین جهت هر ساله از بافت و معماری موزه حفاظت می شود و مورد بازسازی قرار می گیرد.

چرا باید از موزه وان بازدید کنیم؟


• موزه وان یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری شهر وان به شمار می رود.
• این موزه دارای تاریخچه‌ طولانی‌ و بی نظیری است.
• در موزه وان آثار تاریخی با قدمتی پیش از تاریخ وجود دارند.
• بهترین مکان برای کسانی است که به تاریخ و اشیای باستانی علاقه زیادی دارند.
• آثاری موجود در این موزه نشان دهنده هنر و ذوق نسل های قبلی است.
موزه وان

تاریخچه موزه وان


ساخت موزه در استان وان به سال ۱۹۳۲ بر می گردد که در آن سال لوح های خط میخی با تاریخ فرهنگی طولانی و غنی در این شهر کشف شده بودند و این یافته های ارزشمند به مکانی مناسب برای نگهداری نیاز داشتند، البته در ابتدا این موزه به عنوان انبار ساخته شد، اما بعدها با پیشرفت و افزایش وسایل یافته شده ارزشمند از سال ۱۹۴۵ به دفتر موزه و از سال ۱۹۷۲ نیز به موزه تغییر پیدا کرد. اهمیت و ارزش این موزه به وسایل مربوط به اوراتوهاست که در سال های هزاره اول توسط تمدن برتر در آناتولی شرقی جمع آوری شده اند.

بخش های موزه وان


موزه وان دارای دو سالن به نام های باستان شناسی و قوم شناسی است که هرکدام از این سالن ها دوران اوراتور و عثمانی را به نمایش گذاشته اند و اشیای موجود در این موزه نشان دهنده آثار مربوط به ابتدای عصر آهن است. اگر با خرید بلیط هواپیما ارزان به وان ترکیه سفر کردید، بازدید از این موزه برایتان بسیار هیجان انگیز خواهد بود، موزه ای مملو از آثار دوره های مختلف تاریخی؛ در قسمت حیات داخلی می توانید ستون ها و آثاری با خط میخی را تماشا کنید.
در سالن باستان شناسی اقلامی مانند ابزار استخوانی یافت شده در مناطق کیزدامی و تیلکی تپه و همچنین سرامیک های متعلق به هزاره سوم و سرامیک های طراحی و نقاشی شده مربوط به هزاره دوم نگهداری می شود. بسیاری از موارد این بخش متعلق به اوایل عصر آهن و برخی مربوط به دوران اوراتوها و توپراق قلعه هستند. در سالن قوم نگاری نیز گلیم های حکاری، کمربندهای نقره ای، زیورآلات سر، جعبه های تنباکو و نسخه های خطی و سکه های مربوط به دوران مختلف نگهداری می شوند.
علاوه بر دو سالن معرفی شده در موزه وان بخش شرقی وجود دارد که در میان بازدیدکنندگان بسیار محبوب است. در باغ موزه ویکتوری استلا چهار بخش امدادی خدای اوراتوها دیده می شود، سنگ قبرهایی به شکل قوچ و گوسفند مربوط به دوران سلجوقیان نیز در باغ این موزه قرار داده شده اند. همچنین یکی ازمهمترین بخش های موزه وان مربوط به بخش نسل کشی است که آثار این بخش مربوط به کشتارهای خونین این منطقه است. همچنین چندین نوع سکه قدیمی، کوزه، کتیبه و آثار برنزی نیز جزو آثار جالب این موزه به شمار می روند.

آثار موزه وان


به صورت جمع بندی می توان چنین نتیجه گیری کرد که در موزه وان ۳۳۷۴۹ اثر تاریخی وجود دارند که ۱۴۵۶۸ مورد متعلق به بخش باستان شناسی و ۹۲۰ مورد متعلق به قوم نگاری هستند. موردهای دیگر نیز ۱۷۸۰۶ سکه، ۳ لوح، ۳۳۸ مهر و ۱۱۴ نسخه خطی هستند. بی شک بازدید از موزه وان برایتان لحظات ناب و به یاد ماندنی به ارمغان خواهد آورد.

چگونه به موزه وان دسترسی داشته باشیم؟


موزه وان در مرکز شهر و در محله شرفیه واقع شده است که فاصله بسیار اندکی تا خیابان جمهوریت دارد که می توانید توسط تاکسی یا اتوبوس به خیابان جمهوریت رفته و بقیه مسیر را حدودا در ۵ دقیقه پیاده روی کنید.
موزه وان

ساعت و هزینه بازدید از موزه وان


برای بازدید از موزه وان می توانید همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر مراجعه کنید و در هنگام ورودی بلیط تهیه نمایید. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از این موزه حدودا ۲ ساعت است.

جاذبه های دیدنی نزدیک به موزه وان


پارک سلیم بی:  ۷۵۰ متر
مسجد جامع شافاک:  ۷۵۰ متر
پارک آتاتورک کولتور:  ۸۵۰ متر
قلعه وان:  ۱.۲ کیلومتر
مسجد جامع وان:  ۱.۷ کیلومتر

رستوران های نزدیک به موزه وان


کافه رستوران احشاپ:  ۸۵۰ متر
رستوران تامارا:  ۹۰۰ متر
رستوران پیده فرهاد:  ۲.۴ کیلومتر
رستوران کارادمیر:  ۲.۶ کیلومتر
رستوران سلمان اوستا:  ۳.۴ کیلومتر
رستوران حسن دایی:  ۳.۶ کیلومتر

هتل های نزدیک به موزه وان


هتل رنسانس لایف:  ۴ کیلومتر
هتل الیت ورلد:  ۴.۱ کیلومتر
هتل کاسپین:  ۴.۷ کیلومتر
هتل تامارا:  ۵.۳ کیلومتر
هتل موان:  ۵.۵ کیلومتر


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار