gardeshban.ir

در این مطلب می خواهیم به معرفی شرکت هواپیمایی کاسپین بپردازیم .
کد خبر: ۳۵۴۸۹
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹-1399 October 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. مقر اصلی این خط هواپیمایی در فرودگاه بین المللی مهرآباد قرار دارد. این خط هواپیمایی با همکاری نیروی هوایی ایران فعالیت می کند و هر هفته بیش از ۳۰۰ پرواز داخلی و خارجی به ۲۰ مقصد مختلف انجام می دهد. 

این شرکت در اوایل تنها ۴ فروند هواپیمای یاک ۴۲ داشت، اما با سرمایه گذاری هایی که در راستای تجهیز و توسعه ناوگان هوایی خود انجام داد امیدوار است این رقم را به ۱۱ فروند هواپیما در سال جاری افزایش بدهد.

ایده ابتدایی تاسیس کاسپین ایرلاین ابتدا در شهر مشهد شکل گرفت و اکثر پروازها مربوط به انتقال مسافر بین دو شهر شلوغ تهران و مشهد ( پرواز تهران مشهد کاسپین ) بود. پس از آن مدیران هواپیمایی کاسپین تصمیم گرفتند که دفتر هواپیمایی کاسپین (مرکزی) به تهران منتقل کنند و همین طور دامنه فعالیت شرکت را به تمام نقاط ایران گسترش دهند. 

امروزه هواپیمایی کاسپین ترمینال مهرآباد فرودگاه مادر هواپیمایی کاسپین است اگرچه پروازهای هواپیمایی کاسپین (خارجی) از طریق ترمینال پروازهای کاسپین در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی انجام می‌شود.

شرکت کاسپین در اوایل کار از هواپیماهای توپولوف استفاده می کرد. اما پس از ممنوعیت استفاده از هواپیمای توپولوف، شرکت هواپیمایی کاسپین به منظور ارتقای امنیت پرواز و ارائه کیفیت بهتر خدمات، کلیه هواپیماهای توپولوف را از ناوگان هوایی خود کنار گذاشت و اقدام به خرید هواپیمای بوئینگ کرد. در سال ۹۲ پروژه مذاکره و امضای توافقنامه خرید بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰ آغاز شد و از آن پس پروازهای شرکت کاسپین با هواپیماهای بوئینگ انجام می شود. 

در حال حاضر ۵ فروند هواپیمای بوئینگ در این شرکت فعالیت می کنند. شرکت هواپیمایی کاسپین ضمن توجه ویژه به تامین نیروی انسانی متخصص و مجرب، تدابیر و اقدامات لازم برای گسترش و توسعه و تجهیز و مدرن سازی هواپیماها را در دستور کار خود قرار داده است و امیدوار است در سال های آتی سهم بیشتری از پروازهای داخلی و خارجی ایران را به خود اختصاص بدهد.

در ابتدای تاسیس هواپیمایی کاسپین ایر، اکثر پروازهای هواپیمایی کاسپین ایر به منظور ارائه خدمات به تورهای زیارتی انجام می‌گرفت اما توسعه روزافزون کیفیت و مسافران باعث شد مدیران کاسپین ایر به این اندیشه بیفتند که پروازها را به سراسر ایران و حتی ورای مرزهای کشور گسترش دهند. هواپیمایی کاسپین در ابتدا فعالیتش را با چهار فروند هواپیمای یاک ۴۲ آغاز کرد. 

کاسپین ایر در ادامه در سال ۱۳۷۸ با خرید پنج هواپیما از نوع توپولف ۱۵۴ رونق خاصی به فعالیت‌هایش بخشید. در سال ۱۳۸۸ و در پی سقوط هواپیمای توپولف در مسیر تهران-ایروان ,پرواز هواپیماهای توپولف در ایران ممنوع شد. پس از آن هواپیمایی کاسپین تصمیم به جایگزینی هواپیماهای توپولف با هواپیمای MD گرفت. 

در ادامه کاسپین ایر توانست با خرید ۵ هواپیمای بوینگ ۷۳۷-۴۰۰ برای اولین بار در کشور، این هواپیمای غول‌پیکر را در اختیار بگیرد. امروزه تعداد هواپیماهای فعال در ناوگان هواپیمایی کاسپین به ۱۰ عدد رسیده است.


Yakovlev yak-42 هواپیمایی کاسپین ایر

این هواپیما اولین بار توسط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۲ طراحی شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۷۵ انجام داد. موتور جت این هواپیما می‌تواند سرعت هواپیما را به ۴۳۷ knots و ارتفاع آن را به ۳۱۵۰۰ پا برساند. این هواپیما گنجایش ۸۰ تا ۱۲۰ نفر مسافر را دارد و برد آن ۴۰۰۰ کیلومتر است. یاک روسی در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد.

( knot یا نات واحدی برای سنجش سرعت است که معمولا آن را در فارسی گره دریایی ترجمه می‌کنند. هر گره دریایی برابر است با ۱.۸ کیلومتر بر ساعت. پا یا فیت واحدی برای سنجش ارتفاع است، هر پا برابر است با تقریبا ۳۰ سانتی‌متر )

eing 737-400 هواپیمایی کاسپین ایر

هواپیماهای ساخت شرکت بوینگ معمولا بزرگ پیکر هستند اما بوینگ ۷۳۷ را می‌توان یک استثنا دانست. این هواپیما را بچه بوینگ می‌خوانند. بوینگ ۷۳۷ در سال ۱۹۶۴ در آمریکا طراحی شد و اولین بار توسط شرکت آلمانی لافت‌هانزا در سال ۱۹۶۷ به پرواز درآمد. بوینگ ۷۳۷ از محبوب‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان است آن طور که تا پایان سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۴ هزار سفارش خرید آن به ثبت رسیده است. می‌توان گفت ۱۲ مدل از بوینگ ۷۳۷ طراحی شده که نوع ۴۰۰ آن که در اختیار هواپیمایی کاسپین است طولی کشیده‌تر و بدنی حجیم‌تر دارد. بوینگ ۷۳۷ بیش از ۹۰۰ کیلومتر سرعت دارد و می‌تواند به ارتفاع ۴۱۰۰۰ پایی برسد.


McDonnell Douglas هواپیمایی کاسپین ایر

تا قبل از ادغام با بوینگ، مکدانل داگلاس بزرگترین شرکت ساخت هواپیما در آمریکا بود. مکدانل داگلاس ۸۰ یک هواپیمای مسافربری دو موتوره است که که در ۵ مدل تولید می‌شود. نخستین پرواز این هواپیما در سال ۱۹۷۹ انجام گرفت. مدل ۸۲ آن در طراحی موتور پیشرفته‌تر است و مدل ۸۳ آن قابلیت حمل سوخت بیشتر دارد و غالبا به عنوان هواپیمای ترابری استفاده می‌شود. این هواپیما می‌تواند ۱۷۰ مسافر را حمل کند، به سرعت ۹۲۵ کیلومتر بر ساعت برسد و بدون سوخت‌گیری تا ۳۵۰۰ کیلومتر پرواز کند.

مقاصد پروازی هواپیمایی کاسپین ایر

هواپیمایی کاسپین ایر تقریبا به تمام نقاط کشور پرواز دارد. می‌گوییم تقریبا چون هیچ هواپیمایی وجود ندارد که تمام مقاصد پروازی را پوشش دهد. در واقع پرواز در یک مسیر خاص می‌تواند تابع عواملی مثل میزان مسافر، میزان فاصله، فصل سفر و در نهایت توجیه اقتصادی باشد. هواپیمایی کاسپین ایر به فرودگاه‌هایی که در ادامه می‌آیند پرواز منظم هفتگی دارد .

از هواپیمایی کاسپین ترمینال مهرآباد به فرودگاه آبادان، فرودگاه اهواز، فرودگاه خلیج فارس عسلویه، فرودگاه بین‌المللی بندر عباس، فرودگاه سنندج، فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌المللی کیش، فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه، فرودگاه ماهشهر، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه سردار جنگل رشت، فرودگاه دشت ناز ساری، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، فرودگاه دزفول، فرودگاه شهید باکری ارومیه، فرودگاه شهید صدوقی یزد، فرودگاه زابل و فرودگاه بین‌المللی زاهدان.


امکانات و قابلیت‌های هواپیمایی کاسپین ایر

ادامه فعالیت و افزایش رشد و سودآوری هر شرکت منوط به ارتقای کیفیت خدمات‌دهی و جلب نظر مشتریان است. بدین منظور هواپیمایی کاسپین ایر اقدام به انجام برخی اصلاحات، آموزش‌ها و نوآوری‌های خاص نموده است که در ادامه به طور مختصر بیان می‌شود. در وهله اول هواپیمایی کاسپین سعی در آموزش حرفه‌ای کارکنان و خدمه دارد. 

بدین منظور کاسپین با برگزاری کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی، کامپیوتر، SMS ، خدمات فرودگاهی، Fire Fighting، آداب و معاشرت، بهداشت کترینگ، CRM ، کلاس‌های تخصصی خلبانان، کمک خلبانان، سرمهمانداران، مهمانداران، کارکنان زمینی و Human factors and Crew resource سعی در ارتقای سطح کیفی خدمات دارد.


هواپیمایی کاسپین با داشتن رمپ اختصاصی در باند فرودگاه مهرآباد، می‌تواند هواپیماها را جهت تعمیرات و نگه‌داری حتی در بلندمدت در آشیانه اختصاصی نگه دارد. با افزایش فضای رمپ اختصاصی هواپیمایی کاسپین توانسته گستره خدمات خود را به دیگر شرکت‌های هواپیمایی گسترش دهد. هواپیمایی کاسپین ایر با داشتن آشیانه اختصاصی در فضای فرودگاه مهرآباد می‌تواند خدمات تعمیرات انواع هواپیماهای فوق سنگین، بازدیدهای مستمر و چک‌های فنی تا سطح Overhaul را انجام دهد.

چک رده C : هواپیما نیز درست به مانند خودرود نیاز به چک‌آپ‌های دوره‌ای و منظم دارد. در این چک سازه هواپیما، تامی سیستم‌ها و موتور هواپیما مورد بازرسی فنی قرار می‌گیرد. هواپیمایی کاسپین موفق شد در سال ۲۰۱۴ گواهینامه Part-145 را در سطح Line Maintenence دریافت کند و در پی آن مجوزCheck-C را به دست آورد. لازم به ذکر است که بر روی هواپیماهای MD دو نو چک A و C انجام می‌گیرد که هواپیمایی کاسپین قبل از این چک A را تا سطح a4 انجام می‌داد. در چک C بر روی هواپیما ۳۲۶ دستور کار (Task) مرتبط با تعمیر هواپیما و مرتبط با دستور کار تعمیراتی شرکت بوینگ انجام می‌گیرد.

هواپیمایی کاسپین در مقایسه با بسیاری از شرکت‌های رقیب، نوپا و جوان محسوب می‌شود و با ناوگان اندکی که در اختیار دارد توانسته به اکثر نقاط ایران پرواز دائم داشته باشد. اعتماد به بخش خصوصی و مدیریت صحیح توانسته کاسپین ایر را به نمادی از پیشرفت در داخل تبدیل کند. آن طور که امروز کاسپین تنها مرکز نگه‌داری هواپیمای پیشرفته بوینگ ۷۳۷ در کشور است. 

مدیران شرکت کاسپین ایر تصمیم دارند روند توسعه هواپیمایی کاسپین ایر به گونه‌ای باشد که هواپیمایی کاسپین در میان سه هواپیمایی برتر کشور قرار بگیرد. ایده‌ای که با توجه به پتانسیل کشور برای پروازهای هوایی، حتی می‌تواند در سطح منطقه نیز دور از ذهن نباشد. مدیران کاسپین ایر در جهت ارتقای کیفیت خدمات‌دهی به مسافران ایده‌های زیر را در سر می‌پرورانند:


• تلاش در جهت بهبود پیوسته خدمات هواپیمایی و کسب رضایت مشتریان
• جذب نیروی انسانی ماهر، خلاق و مجرب
• تکیه بر پتانسیل شرکت در تعمیرات و نگه‌داری هواپیماها
• توسعه ظرفیت بهره‌برداری از هواپیماهای شرکت
• کاهش تاخیر در پروازها و احترام به وقت مسافران
• ایجاد باشگاه مشتریان


هواپپیمایی کاسپین ایر – سامانه سیمرغ کاسپین

هواپیمایی کاسپین در روند پیشرفت روزافزون خود در سال ۱۳۹۳ اقدام به طراحی و راه‌اندازی سامانه سیمرغ کرد. اگرچه راه‌اندازی چنین سیستمی در خارج از کشور قبلا صورت گرفته اما تاسیس آن در ایران توسط یک شرکت خصوصی ( هواپیمایی کاسپین ) و ارتقای کیفیت آن تا آنجا که رقیبی برای سیستم‌های مشابه خارجی باشد، اقدامی در خور تحسین است. 

سامانه سیمرغ را می‌توان مجموعه‌ای از سامانه‌ها دانست که اغلب اطلاعات و خدمات هوایی را در محیطی مجازی در اختیار مسافران و شرکت های هواپیمایی می‌گذارد. می‌توان سامانه سیمرغ هواپیمایی کاسپین ایر را اینگونه تعریف کرد: محیط یکپارچه سامانه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه خدمات هوایی. سیمرغ هواپیمایی کاسپینتوانسته تقاضا را به عرضه متصل کند و از این راه سهم عمده‌ای در گسترش خدمات هواپیمایی داشته باشد.

سیمرغ هواپیمایی کاسپین خود دارای چندین زیر سامانه است. سامانه سپهر یا مدیریت اطلاعات پرواز، سامانه مدیریت خدمات پروازی، سامانه اطلاع‌رسانی پرواز، سامانه کنترل وضعیت بلیط، سامانه لیست انتظار فرودگاه، سامانه سفر یا فروش و رزواسیون آژانس ها، سامانه سمیم یا مدیریت یکپارچه مسافرین، سامانه مدیریت اطلاعات چارترکنندگان، سامانه سیام یا برقراری ارتباط با مشتریان، سامانه وبسفر یا همان فروش اینترنتی بلیط ، سامانه همسفر یا فروش بلیط از طریق موبایل، سامانه سما یا مدیریت آموزش، سامانه سامان یا مدیریت انبار فنی، سامانه سمت یا مدیریت ترانسپورت، سامانه سمام یا مدیریت امور مالی و مدیریت نگه‌داری و تعمیرات. سامانه سیمرغ قصد دارد در جهت تکمیل خدمات مجازی خود سامانه‌های مدیریت سلامت پرسنل، مدیریت اسناد و داشبورد امنیتی را در آینده نزدیک راه‌اندازی نماید. 

برخی از زیرسامانه‌های سیمرغ به دلیل ارتباط بیشتر با مشتریان ترافیک و بازدید بیشتری دارند. در اینجا به معرفی برخی از آنان می‌پردازیم.

• مسافر می‌تواند در سامانه سایت فروش بلیط هواپیمایی کاسپین ثبت‌نام کند.
• مسافر می‌تواند با جستجوی هوشمند لیست پروازهای کاسپین را به صورت آنلاین مشاهده کند و رزرو بلیط کاسپین را انجام دهد.
• مسافر می‌تواند بلیط پرواز مد نظرش را از این سامانه به صورت اینترنتی خریداری کند.
• مسافر می‌تواند شماره بلیط کاسپین خریداری شده را از طریق پیامک و یا ایمیل دریافت نماید.
• مسافر می‌تواند در در سامانه سایت فروش بلیط هواپیمایی کاسپین اقدام به کنسلی بلیط کاسپین خود نماید. در ادامه میزان جریمه کنسلی بلیط کاسپین به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود.
• مسافر می‌تواند در صورت کنسلی بلیط کاسپین از طریق سامانه سایت فروش بلیط هواپیمایی کاسپین در کمترین زمان مبلغ خود را پس بگیرد.
• مسافر می‌تواند از طریق سامانه سایت فروش بلیط هواپیمایی کاسپین در کمترین زمان ممکن نسبت به تاخیر پروازهای هواپیمایی کاسپین ، تغییر پرواز و یا کنسلی پروازهای کاسپین آگاهی یابد.
• جستجوی ساده و پیشرفته بلیط هواپیمایی کاسپین به منظور دسترسی ساده به اطلاعات پرواز
خرید بلیط هواپیما کاسپین از طریق همسفر یا فروش بلیط هواپیمایی کاسپین (موبایلی)
• پشتیبانی از پلتفرم‌های اندروید و ios
• ثبت‌نام اینترنتی در سایت فروش بلیط هواپیمایی کاسپین و مشاهده لیست پروازهای کاسپین 
توسط مسافر

• مشاهده وضعیت آخرین وضعیت پروازهای کاسپین از نظر زمان برخاستن و نشستن هواپیمای کاسپین ، نوع هواپیمای کاسپین ، شماره پرواز کاسپین و تاریخ پرواز کاسپین
• مشاهده سوابق مشتری خرید بلیط کاسپین
• پرداخت هزینه بلیط هواپیما کاسپین از طریق موبایل و مشاهده جزیات بلیط کاسپین از قبیل شماره بلیط کاسپین ، کد رزرو بلیط هواپیما کاسپین ، وضعیت رزرو بلیط کاسپین ، نام مسافر و قیمت خرید بلیط هواپیما کاسپین
• مشاهده آخرین اخبار مربوط به وضعیت پروازهای کاسپین
• امکان کنسلی بلیط هواپیما کاسپین و پرداخت جریمه کنسلی بلیط کاسپین از طریق موبایل
اطلاع‌رسانی وضعیت پروازهای کاسپین
• امکان جستجوی پروازهای کاسپین با دانستن شماره پروازهای کاسپین ، مبدا و مقصد پروازهای کاسپین
• نمایش برنامه‌ریزی پروازی تعریف شده
• اطلاع از زمان نشست و برخاست هواپیما کاسپین ، نوع هواپیما کاسپین و وضعیت پروازهای کاسپین

کنترل وضعیت بلیط کاسپین

هواپیمایی کاسپین ایر توانسته در راستای مشتری‌مداری و تکریم مسافران، سامانه کنترل وضعیت بلیط کاسپین را راه‌اندازی کند. مشتریانی که بلیط کاسپین خود را از آژانس‌های معتبر، دفتر هواپیمایی کاسپین ، از طریق اینترنت و خريد اينترنتي بليط هواپيمايي كاسپين، از طریق موبایل و یا از طریق تلفن و رزرو بلیط کاسپین خریداری کرده باشند، با استفاده از سامانه کنترل وضعیت بلیط کاسپین می‌توانند وضعیت اعتبار بلیط کاسپین خود را چک کنند و یا در صورت نیاز اقدام به چاپ بلیط کاسپین ( درصورت خريد اينترنتي بليط هواپيمايي كاسپين ) نمایند. این کار از دو طریق صورت می‌گیرد

• با داشتن شماره بلیط کاسپین یا شماره رزرو بلیط هواپیما کاسپین و همچنین کد ملی یا شماره پاسپورت مسافر پروازهای کاسپین
• با داشتن اطلاعات مسیر پروازی رزرو شده و همچنین کد ملی یا شماره پاسپورت مسافر پروازهای کاسپین

لیست انتظار فرودگاه و ترمینال هواپیمایی کاسپین

• امکان تعین سقف قابل پذیرش مسافران برای هر پرواز کاسپین توسط مدیریت بازرگانی
• صور بلیط کاسپین و ارائه پرینت بلیط کاسپین و ارسال پیامک تایید به کاربر
• نمایش برخط بلیط کاسپین در لیست انتظار به منظور پذیرش مسافر در کانترهای فرودگاه و 

ترمینال هواپیمایی کاسپین

• نمایش اولویت در پذیرش مسافران در لیست انتظار به صورت آنلاین در کانتر
• کنسلی بلیط کاسپین لیست انتظار در صورتی که مسافر نتواند بلیط کاسپین را خریداری نماید
مدیریت اطلاعات چارترکنندگان بلیط هواپیما کاسپین ( بلیط چارتر کاسپین )
• تعیین سقف پذیرش مسافران چارتری و خریداران بلیط چارتر کاسپین برای شرکت های چارترکننده بلیط هواپیما کاسپین مطابق قرارداد
• امکان ورود شرکت‌های چارترکننده جدید بلیط هواپیما کاسپین به سامانه و تعیین ظرفیت اختصاصی برای هر پرواز چارتر کاسپین
• ارسال اطلاعات مسافران با فرمت تعیین‌شده به سامانه سیمرغ هواپیمایی کاسپین
• امکان حذف، اضافه و ویرایش اطلاعات مسافران پروازهای کاسپین در زمان تعیین شده
• ذخیره اطلاعات نهایی مسافران پروازهای کاسپین در سیستم به منظور چک سیستمی 

مسافران در فرودگاه

• ثبت اطلاعات مسافرین مازاد چارتری به منظور کنترل عرضه بلیط چارتر کاسپین

قوانین هواپیمایی کاسپین ایر

معمولا شرکت های هواپیمایی قوانین سخت‌گیرانه و مختص به خود را دارند. سخت‌گیرانه بدین معنا که سخت می‌شود قوانین هواپیمایی را نادیده گرفت. در وهله اول خرید بلیط کاسپین از هواپیمایی کاسپین ایر به معنای عقد قرارداد با شرکت هواپیمایی کاسپین است و به محض خرید بلیط هواپیما کاسپین یا بلیط چارتر کاسپین، رعایت قوانین و حقوق از سوی دو طرف لازم‌الاجرا می‌شود. معمولا اولین تذکرها در مورد میزان مجاز حمل بار است. 

سقف مجاز حمل بار توسط هواپیمایی کاسپین ایر بر روی بلیط کاسپین درج می‌شود و به ازای هر کیلوگرم بار اضافه در پروازهای کاسپین داخلی مبلغ ۷ هزار تومان و پروازهای کاسپین خارجی که غالبا مقصد ترکیه و امارات است، به ازای هر کیلوگرم ۵ یورو می‌باشد. البته این مبلغ می‌تواند متغیر باشد و نیاز است که مسافر قبل از سفر با برقراری تماس با هواپیمایی کاسپین ایر از هزینه‌های اضافی آگاهی یابد. البته این قانون هواپیمایی کاسپین ایر شامل بارهایی که مسافر همراه خود به کابین می‌برد (تا سقف ۵ کیلوگرم) نمی‌شود.

البته مجموع ابعاد هندسی بارهایی که هر مسافر با خود وارد کابین اصلی می‌کند نباید بیشتر از ۱۱۵ سانتی‌متر باشد. توجه داشته باشید که سقف بار مورد پذیرش که هر مسافر دارای صندلی می‌تواند در پروازهای کاسپین به همراه داشته باشد، ۲۰ کیلوگرم است. می‌توان به ازای هر مسافر بدون صندلی (مسافر نوزاد) ۱۰ کیلوگرم بار در پروازهای کاسپین به همراه داشت.

ممکن است در سفر همه چیز به خوبی پیش نرود. مثلا مسافری ادعای خسارت به اموالش را داشته باشد. طبق قانون و عرف چون هواپیمایی از محتویات بار مسافران آگاه نیست، شکایتی مبنی بر خسارت وارده بر اموال از طرف هواپیمایی را نمی‌پذیرد. هواپیمایی تنها وظیفه دارد میزان بار تحویل گرفته را بر حسب کیلوگرم به مسافر تحویل دهد. 

هواپیمایی کاسپین ایر در این مورد خود را تابع قوانین بین‌المللی می‌داند. اگر پس از پرواز مسافر متوجه شد که بخش یا تمام بار او مفقود شده است موظف است قبل از خروج از سالن تحویل بار با در دست داشتن برگه‌ معتبر تحویل بار که هواپیمایی کاسپین ایر برای او صادر کرده است به نماینده شرکت هواپیمایی کاسپین ایر مراجعه کند. توجه کنید که در دست داشتن این برگه به معنای طرح شکایت از هواپیمایی کاسپین ایر نمی‌باشد.

در صورت خرید اینترنتی بلیط هواپیمایی کاسپین توجه داشته باشید که صدور بلیط کاسپین تنها زمانی صورت می‌گیرد که وجه مورد نظر از طریق درگاه بانکی مشتری به حساب هواپیمایی کاسپین ایر واریز شود. در هنگام وارد کردن اطلاعات مربوط به مسافر می‌بایست دقت کرد، چنانچه اطلاعات وارد شده با اطلاعات کارت شناسایی مسافر مغایرت داشته باشد، بلیط هواپیما کاسپین کنسل می‌گردد. 

به یاد داشته باشید که برای خرید اینترنتی بلیط هواپیمایی کاسپین ، یک بازه زمانی ۱۵ دقیقه‌ای در نظر گرفته شده است که مسافر می‌بایست در این زمان موفق به خرید بلیط هواپیما کاسپین بشود، در غیر این صورت فرایند خرید بلیط کاسپین مجددا آغاز می‌شود. اگر فرایند خرید اینترنتی بلیط هواپیما کاسپین به درستی پایان پذیرد، سیستم به ورت خودکار شماره بلیط های خریداری شده را در اختیار خریدار می‌گذارد و در انتها رسید مربوط به خرید اینترنتی بلیط هواپیما کاسپین بر روی صفحه ظاهر می‌گردد. مسافر موظف است از رسید بلیط کاسپین پرینت گرفته و در فرودگاه آن را در اختیار مامور مربوطه قرار دهد.

ترمینال هواپیمایی کاسپین برای پروازهای کاسپین داخلی ، ترمینال شماره ۴ فرودگاه مهرآباد است. حتی‌الامکان یک ساعت و سی دقیقه قبل از پروازهای کاسپین داخلی و سه ساعت قبل از پروازهای کاسپین خارجی در فرودگاه و ترمینال پروازهای کاسپین حضور داشته باشید. کانتر پذیرش مسافر شرکت هواپیمایی کاسپین ایر سی دقیقه قبل از پروازهای کاسپین داخلی و شصت دقیقه قبل از پروازهای کاسپین خارجی مسدود می‌شود. مشئولیت عدم پذیرش مسافر پس از این مدت به هیچ وجه متوجه هواپیمایی کاسپین ایر نیست. مسافر می‌بایست اطلاعات کلی پرواز خود را که شامل مسیر پرواز، شماره پرواز، مدت زمان احتمالی سفر با هواپیمایی کاسپین ( این مورد بیشتر برای پروازهای چندگانه به مقصد اهمیت دارد) را نزد خود داشته باشد.

استرداد بلیط هواپیما کاسپین

کنسلی بلیط هواپیما کاسپین و استرداد قیمت بلیط کاسپین همیشه به سادگی میسر نیست خصوصا در مورد بلیط هایی که تخفیف دارند. شرایط کنسلی بلیط هواپیما کاسپین و استرداد قیمت بلیط کاسپین در پروازهای کاسپین داخلی بدین صورت است:

بلیط های کاسپین ایر که در کلاس ..

RE-RD-RH-RB-RF-R-PB-PF-P-HF-H-SF-S-X-NB-NF-N-WB-WF-W-QD-QH-QB-QF-Q-ZD-ZH-ZB-ZF-Z-J-JF-JB-JH-JD قرار دارند، اگر تا قبل از ساعت ۱۲ یک روز قبل از پرواز کاسپین کنسل شوند مشمول ۳۰ درصد ارزش بلیط هواپیما کاسپین به عنوان جریمه می‌شوند. کنسل بلیط کاسپین پس از این مدت مشمول ۵۰ درصد جریمه خواهد شد.

بلیط های کاسپین ایر که در کلاس نرخی M قرار دارند. اگر تا قبل از ساعت ۱۲ یک روز قبل از پرواز کاسپین ایر کنسل شوند مشمول ۵۰ درصد جریمه و پس از آن مشمول ۷۰ درصد جریمه خواهند بود.

بلیط های کاسپین ایر که در کلاس نرخ LH-LB-LF-L-KF-K قرار دارند. اگر تا قبل از ساعت ۱۲ یک روز قبل از پرواز کنسل شوند، مشمول ۵۰ درصد جریمه و پس از آن مشمول ۸۰ درصد جریمه کنسلی خواهند بود.

بلیط های کاسپین ایر که در کلاس نرخ I-IE-IH-IB-IF-D-U-F-A-V قرار دارند. در صورت انصراف تحت هیچ شرایطی قیمت بلیط کاسپین قابل استرداد نمی‌باشد.

اطلاعات ضروری هواپیمایی کاسپین

کد هواپیمایی کاسپین : C14640
زمینه فعالیت هواپیمایی کاسپین ایر : خطوط هواپیمایی
شاخه فعالیت کاسپین ایر : خطوط هواپیمایی
آدرس دفتر هواپیمایی کاسپین ایر (مرکزی) : تهران، خیابان دکتر بهشتی، پلاک ۳۰۶
آدرس دفتر هواپیمایی کاسپین ایر (روابط عمومی) : تهران، خیابان دکتر بهشتی، میدان تختی، خیابان مهناز (شهید صابونچی)، پلاک ۵
هواپیمایی کاسپین تلفن : ۰۲۱۸۸۷۵۱۷۸۱ و ۰۲۱۸۸۷۵۱۷۸۲
هواپیمایی کاسپین فاکس : ۰۲۱۸۸۷۵۱۶۷۷

وزن باز مجاز و قوانین مربوط به آن

شرکت هواپیمایی کاسپین نیز مثل سایر شرکت های هواپیمایی قوانین خاصی برای وزن بار مجاز در نظر گرفته است. این میزان برای پروازهای داخلی و خارجی متفاوت است. در سفرهای داخلی هر مسافر مجاز است تا ۲۰ کیلوگرم بار و چمدان با خود همراه داشته باشد. در مورد پروازهای خارجی نیز وزن بار مجاز ۳۰ کیلوگرم است و در صورتی که وزن بار مسافر بیش از این میزان باشد مشمول جریمه اضافه بار خواهد شد. علاوه بر چمدان و بار، هر مسافر می تواند یک کیف دستی با خود به داخل کابین هواپیما ببرد. وزن مجاز برای کیف دستی حداکثر چهار کیلوگرم و مجموع ابعاد آن حداکثر ۱۱۵ سانتی متر است.

کالاهای غیرمجاز

شرکت کاسپین به عنوان شرکتی معتبر تمام تلاش خود را می کند تا بهترین امنیت و کیفیت سفر را به مسافران خود عرضه کند. در این راستا مانند سایر شرکت های هواپیمایی، قوانین سختگیرانه ای برای حمل کالای مجاز دارد. هر گونه کالا یا محصولی که احتمال آسیب رساندن به جان و مال مسافران و هواپیما را داشته باشد در شرکت هواپیمایی کاسپین ممنوع است. اشیاء تیز و برنده مثل چاقو، قیچی، تیغ، بطری های شیشه ای و شکستنی به داخل هواپیما ممنوع است. مواد منفجره و آتش بازی حتی در مقادیر کم نیز به عنوان کالای غیرمجاز تلقی شده و از ورود آن به هواپیما جلوگیری می شود. 

در مورد مایعات، لوسیون، کرم و خمیردندان نیز حجم تیوب آن ها نباید بیش از ۱۰۰ میلی لیتر باشد. علاوه بر موارد خطرناک و برنده، حمل و انتقال مواد غذایی یخ زده مثل گوشت و مرغ، مواد اسیدی مثل سرکه و آبلیمو و مواد خوراکی چسبنده مثل عسل به داخل کابین هواپیما ممنوع است. در صورتی که کالای غیر مجاز دارید آن را در چمدان قرار دهید و به قسمت بار تحویل دهید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار