gardeshban.ir

در گزارش زیر طرز تهیه دستور پخت آش رشته خوشمزه و لعابدار را به شما آموزش می‌دهیم.
کد خبر: ۳۵۵۱۵
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹-1399 October 20
گردشبان (gardeshban.ir) :

در روز‌های سرد و برفی چه غذایی بهتر و دلچسب‌تر از آش رشته خوشمزه جا افتاده و داغ پر از کشک و پیاز داغ و سیرداغ آن هم در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام؟ اما برای دستور پخت آش رشته خوشمزه و جا افتاده نیاز به دانستن یکسری نکات و ریزه‌کاری‌های حرفه‌ای دارد. اگر می‌خواهید برای روز‌های سرد سال آش رشته بپزید دستور پخت آش رشته خوشمزه و جا افتاده برای ۶ تا ۱۰ نفر، به علاوه نکات و ریزه‌کاری‌های طرز تهیه آش رشته تهرانی، آش رشته تبریزی، آش رشته شمالی و مازندرانی، اردبیلی و سایر شهر‌ها را در ادامه بخوانید.
مواد لازم

نخود: ۱۰۰ گرم

لوبیا چیتی: ۱۵۰ گرم

عدس: ۱۰۰ گرم

پیاز: ۴ عدد بزرگ

سبزی آش: ۱ کیلوگرم (سبزی آش رشته چیست؟ تره، گشنیز، جعفری، اسفناج همه به نسبت مساوری به علاوه ۵ الی ۶ شاخه شنبلیله)

سیر: ۱ بوته

رشته آش: ۱ بسته (اگر احساس کردید آش رقیق است کم کم مقداری دیگر رشته اضافه کنید که آش سفت و خمیر نشود)

کشک: به مقدار دلخواه

نعنا داغ: به مقدار دلخواه


طرز تهیه

نکات مهم دستور پخت آش رشته خوشمزه و لعابدار و طرز تهیه آش رشته شهر‌های مختلف

برای درست کردن آش رشته خوشمزه و لعابدار ابتدا از شب قبل حبوبات را به صورت جداگانه خیس کنید و در این مدت ۲ یا سه بار آب آن‌ها را عوض کنید. پیاز‌ها را به صورت خلالی و نازک خرد کنید و خوب سرخ کنید تا یک پیاز داغ مجلسی خوشمزه داشته باشید. سیر داغ را هم جداگانه آماده کنید.

برای پخت آش ابتدا نخود و لوبیا‌ها را به همراه فلفل و زردچوبه، مقداری روغن مایع، نیمی از پیاز داغ و سیر داغ در قابلمه بریزید تا با هم پخته شوند. عدس زمان پخت کمتری دارد به همین خاطر عدس و سبزی را بعد از دو ساعت که لوبیا‌ها تقریبا پخته شدند به سایر مواد اضافه کنید. یک ساعت برای پخت عدس و سبزی کافی است.

در این فاصله آرد را در کمی آب سرد حل کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. بعد از این‌که تمام مواد آش پخته شدند رشته آش را اضافه کنید. وقتی رشته را اضافه کردید به آرامی تمام مواد را هم بزنید تا رشته‌ها به هم نچسبند. بعد از پختن رشته‌ها، کشک را اضافه کنید و بعد از حدود ۵ یا ده دقیقه گاز را خاموش کنید. بعد از خاموش کردن شعله گاز آش را سرو نکنید. اجازه دهید آش حدود نیم ساعت در قابلمه بماند تا خوب جا بیفتد. هنگام سرو آش رشته آن را با سیرداغ، پیازداغ، نعنا داغ و کشک تزیین کنید.

نکات مهم دستور پخت آش رشته خوشمزه و لعابدار و طرز تهیه آش رشته شهر‌های مختلف

نکات مهم دستور پخت آش رشته خوشمزه و لعابدار و طرز تهیه آش رشته شهر‌های مختلف

*از یک قابلمه مناسب برای پخت آش استفاده کنید تا مواد جای کافی برای پخت داشته باشند. حبوبات بعد از پخت حجیم می‌شوند و در صورتی که قابلمه گنجایش کافی نداشته باشد رشته‌ها به هم می‌چسبند.

*سبزی آش رشته را بدون ساقه و کمی درشت خرد کنید. در فصل زمستان که اسفناج فراوان است مقدار بیشتری اسفناج می‌توانید استفاده کنید که لعاب آش هم بیشتر شود.

*هر چقدر پیازداغ و سیر داغ آش بیشتر باشد طعم آش رشته لذیذتر و آش لعابدار و جاندارتر می‌شود.

*نمک آش رشته را بعد از اضافه کردن رشته و کشک اضافه و اندازه کنید.

*ریختن روغن در آش رشته را فراموش نکنید، چون به طعم لذیذ آش رشته کمک می‌کند.

*قبل از اضافه کردن کشک به آش رشته حتما آن را بجوشانید و به صورت داغ به آش رشته در حال پخت اضافه کنید. اگر دمای کشک و آش رشته هم اندازه نباشد کشک بریده می‌شود.

*نعنا را زیاد سرخ نکنید، چون طعم تلخی پیدا می‌کند.

*نشانه جا افتادن آش رشته وقتی است که یک لایه لعاب رقیق روی آش رشته شکل گرفته باشد. آش رشته در حال ته گرفتن باشد و رشته بوی خامی ندهد.

*زمان پختن رشته بستگی به نوع رشته شما دارد. به مدت زمان پخت روی بسته‌بندی رشته دقت کنید.

دستور پخت آش رشته خوشمزه و لعابدار برای ۶ تا ۱۰ نفر+آش رشته شهر‌های مختلف

*شمالی‌ها و به خصوص مازندرانی‌ها در ترکیب حبوبات آش رشته، ماش را هم اضافه می‌کنند؛ و البته علاوه بر کشک از دوغ محلی و آب قلم هم استفاده می‌کنند. در ترکیب سبزی آش رشته مازندرانی چند شاخه نعنا هم اضافه می‌شود.

*طرز تهیه آش رشته تبریزی که خودشان به آن «آش کشک» یا در زبان ترکی «گوردو آش» می‌گویند به این ترتیب است که بلغور پخته، برنج، کلم برگ، هویج، آب قلم فراوان و ترخون ریحان سبز هم جز ترکیبات آش و سبزی آن است. آش کشک تبریز رشته ندارد و با کشک و پیاز داغ و نعنا داغ تزیین و خورده می‌شود.

*طرز تهیه آش رشته تهرانی هم مثل سایر شهر‌های دیگر است، اما در ترکیب حبوباتش لوبیا سفید هم دارد.

*طرز تهیه آش رشته اردبیلی هم جالب است. اردبیلی‌ها به ترکیب مواد آش رشته چند عدد آلو بخارا، چند برگه زردآلو، چند عدد گوجه سبز فریز شده یا تازه، مقداری آلبالو خشک یا آلبالو فریز شده یا تازه و کمی هم زغال اخته اضافه می‌کنند. بقیه مواد آرش رشته اردبیلی شامل همان مواد آش رشته سنتی است.

*ترکیب مواد آش رشته سماق تویسرکانی هم جالب است. سماق، لبو و چند عدد گردوی خرد شده به ترکیب آش رشته تویسرکانی اضافه می‌شود.

*اما زنجان که به شهر آش‌ها مشهور است در ترکیب سبزی آش مقداری شوید هم دارد و سایر ترکیبات شبیه همان آش رشته سنتی معمول است.

*آش رشته لرستانی در ترکیب سبزی شوید دارد و البته مثل آش رشته تهرانی به ترکیب حبوبات لوبیا سفید هم اضافه می‌شود.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار