gardeshban.ir

۱۳۷ سال پیش نزدیک به ۱۵ هزارتومان برای ساخت کاخ ضرب المثل ها هزینه کردند.
کد خبر: ۳۵۵۲۰
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹-1399 October 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
 کاخ یاقوت، سال ۱۲۶۲ خورشیدی و در دوران ناصرالدین شاه در منطقه سرخه حصار بنا نهاده شد.این کاخ سلطنتی دارای دو عمارت به نام‌های کوشک بیرونی و حرم‌خانه بود و دارای دویست اتاق است.

افزون بر کاخ اصلی، ساختمان‌های دیگری مانند کاروانسرا، سربازخانه و گرمابه در این باغ وجود داشت که امروز اثری از آن‌ها باقی نمانده‌است. هزینه صرف شده برای ساخت این بنا در سال ۱۲۶۲ خورشیدی نزدیک به ۱۵ هزار تومان بوده و یکبار هم در قاجار  دچار آتش سوزی شده اما بعد از مرمت سر پا باقی ماند.

 گفته می‌شود این کاخ سرآغاز ضرب‌المثل‌هایی مانند «بادمجان دورقاب چین»، و «یه آشی برات بپزم که یک وجب روش روغن باشه» است که در آن زمان و در آشپزخانه این کاخ پدیدار شده بود.کاخ یاقوت تهران 

این بنای ایوانی در بالای در ورودی دارد که در معماری اروپایی ویژه معرفی شدن اشخاص مهم (مانند ملکه انگلستان یا پاپ) و ابراز احساسات به مردم است که هیچ تأثیری از معماری ایرانی نگرفته است.

این کاخ سلطنتی دارای دو عمارت به نام‌های کوشک بیرونی و حرم‌خانه بود و روی هم رفته دارای نزدیک به دویست اتاق بود. افزون بر کاخ اصلی، ساختمان‌های دیگری مانند کاروانسرا، سربازخانه و گرمابه در این باغ وجود داشت که امروز اثری از آن‌ها باقی نمانده‌است.

گفتی است این بنادر سال ۱۳۵۵ با تصویب مجلس به بیمارستان عمومی تبدیل شد و اکنون بیمارستان شهید لواسانی تهران  است.

کاخ ضرب‌المثل‌ها لقب کدام یکی از کاخ‌هاست؟/عکس

کاخ ضرب‌المثل‌ها لقب کدام یکی از کاخ‌هاست؟/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار